کد خبر: ۲۶۶۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۰۰ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 31
اولتیماتوم دارویی به شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها
روسای هیات مدیره سندیکاها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های دارویی کشور در نامه ای به داروخانه ها و شرکت های پخش بر وظایف نظارتی این نهادها تاکید کردند.

شفاآنلاین>سلامت>روسای هیات‌مدیره سندیکاها و انجمن‌های حوزه‌های مختلف تولید، فروش، عرضه و تامین دارو در نامه مشترکی به مدیران عامل مجموعه‌های خود خواستار نظارت دقیق بر تمام فرآیندهای تولید و عرضه دارو برای کنترل میزان مصرف و محافظت از داروهای موجودی کشور شده‌‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: به دلیل تحریم‌های سنگین آمریکا علیه کشورمان و نیز مشکلات اقتصادی و نوسانات شدید ارزی که در پی آن به وجود آمده است، حوزه سلامت و زنجیره تامین دارو کاملا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. این اثر منفی تامین مواد اولیه تولید، عرضه و فروش دارو را سخت کرده و نگرانی‌هایی برای فعالان این حوزه ایجاد کرده است.

روسای هیات مدیره سندیکاها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های دارویی کشور پس از نشستی مشترک ضمن بررسی مشکلات فعلی زنجیره تامین دارو، راهکارهای عبور از وضعیت بحرانی را بررسی و اعلام کرده‌اند. در نامه مشترکی که به امضای آن‌ها رسیده، تاکید شده مدیریت شرایط فعلی و تامین داروی مورد نیاز بیماران یک وظیفه ملی است.

کاستی در هر مرحله تمام تلاش‌های فرآیند تامین و عرضه را بی‌نتیجه خواهد کرد. به همین علت همه شرکت‌های تولیدی، وارداتی، توزیعی و داروخانه‌های سراسر کشور موظفند بر موجودی‌ها، توزیع و عرضه صحیح دارو نظارت داشته باشند و از فروش، انبارش و عرضه غیرمتعارف جلوگیری نمایند.

محمد عبده‌زاده،‌ رئیس هیات‌مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران، عباس کبریایی‌زاده رئیس هیات‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مکمل‌های رژیمی، غذایی ایران، ناصر ریاحی، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو، سید ابراهیم هاشمی، رئیس هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل‌های انسانی، حسام‌الدین مدنی، رئیس هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران و محمدباقر ضیاء، رئیس هیات‌مدیره انجمن داروسازان ایران این نامه را امضا و به مجموعه‌های مربوط خود ابلاغ کرده‌اند.

براساس در متن این نامه با توجه به دسترسی تمام شرکت‌ها به سامانه اطلاعات فروش و توزیع داروی کشور آمده است:

۱. همه شرکت‌های تولیدی و وارداتی درمورد اعلام سیاست‌های فروش ابلاغ‌شده به شرکت‌های توزیع مسئول هستند. آن‌ها باید برنامه فروش متعارف را اجرا کنند و از هرگونه شرایط هیجانی و القا فروش جلوگیری نمایند.

۲. مدیران عامل تمام شرکت‌های توزیع، شعبه‌های مربوط و نمایندگان فروش، باید فروش واحدهای زیرمجموعه را به‌صورت روزانه کنترل و از فروش غیرمتعارف جلوگیری کنند.

۳. موسسان و مسئولان فنی داروخانه‌ها باید بر عرضه داروهای نسخه‌ای (باتوجه به میزان تجویزشده) نظارت کافی داشته باشند و درمورد داروهای غیر نسخه‌ای نیز براساس نیاز معقول بیماران عمل کنند.

۴. سندیکاها، اتحادیه‌ها و انجمن‌های مرتبط ضمن پیگیری جدی این موارد، با تشکیل کارگروه نظارت و پایش بازار در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب به مراجع قانونی ارجاع نمایند

در این نامه تاکید شده است، رعایت موارد فوق برای تمام بخش‌های زنجیره تامین دارو الزامی است و مدیران شرکت‌ها و داروخانه‌ها وظیفه دارند بر اجرای دقیق آن نظارت کامل داشته باشند.

برچسب ها: اولتیماتوم ، دارو ، ممنوع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: