کد خبر: ۲۶۶۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 31
رئیس سازمان غذا و دارو عنوان کرد؛
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: همه داروی رمدسیویری که در کشور مصرف می شود، تولید داخل است و واردات این دارو از خارج متوقف شده است. حتی زمینه صادرات این دارو هم وجود دارد.
شفاآنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با داروهای بیماران کرونایی، واکسن آنفلوانزا و...، توضیحاتی ارائه داد.

 به گزارش شفاآنلاین:محمدرضا شانه ساز، روز شنبه در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا به ارائه گزارشی از وضعیت تأمین داروهای بیماران کرونایی پرداخت و گفت: به رغم همه مشکلاتی که وجود دارد، از نیمه دوم شهریور با تسهیل روند تخصیص واعتبار تأمین ارز مورد نیاز دارو و تجهیزات پزشکی، تا حد زیادی مشکلات و کمبودها برطرف شده است.

شانه ساز ادامه داد: ما نگران کمبود اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی بودیم که با تأمین ارز مورد نیاز، ذخایر ما در حد اطمینان بخش فراهم شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو، با اشاره به اولویت ارزی در تولید دارو و سپس واردات داروهایی که مشابه داخلی ندارند، گفت: به بیماران این اطمینان را می‌دهیم که نگرانی بابت دارو و تجهیزات پزشکی نداشته باشند.

شانه ساز افزود: این اطمینان تخصیص و تأمین ارز از سوی بانک مرکزی ایجاد شده و از همین رو، نگرانی برای نیمه دوم سال وجود ندارد.

وی در ادامه با اشاره به افزایش آمار بیماران کرونایی در کشور، گفت: هیچ مشکلی بابت تأمین داروهای بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها نداریم و آنچه تحت عنوان کمبود بعضاً مشاهده می‌شود، مربوط به حوزه‌های غیر بیمارستانی است.

رئیس سازمان غذا و دارو، افزود: بعضاً مشاهده می‌شود که بیمار کرونایی برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه می‌کند، در حالی که داروهای مورد نظر فقط توزیع بیمارستانی دارند و برای بیماران بستری تجویز می‌شود.

شانه ساز در ارتباط با ماسک ۱۳۰۰ تومانی در داروخانه‌ها، گفت: با پیگیری‌های جدی که صورت گرفته است، ماسک با قیمت ۱,۳۰۰ تومان در همه داروخانه‌ها قابل تهیه و دسترسی است.

وی به مشکل اکسیژن اشاره کرد و افزود: کمبود اکسیژن نیز رفع شده و نگرانی بابت تولید و قیمت آن وجود ندارد.

شانه ساز ادامه داد: قیمت اکسیژن نیز در کمیسیون قیمت گذاری دارو تعیین شده و این مشکل که می‌توانست تهدید تلقی شود، برطرف شده است.

رئیس سازمان غذا و دارو، در ارتباط با مشکل انسولین قلمی نیز گفت: در حال حاضر قیمت انسولین قلمی کاهش پیدا کرده و به دنبال جلوگیری از قاچاق این دارو به خارج از کشور هستیم.

شانه ساز با اشاره به جوی سازی های رسانه‌های معاند در ماجرای داروهای قاچاق در عراق، افزود: متاسفانه به رغم اینکه مسئولان عراقی نیز تایید کردند این داروها ایرانی نبوده است، اما رسانه های معاند با جو سازی به دنبال بر هم زدن آرامش بازار دارویی ایران هستند که من از رسانه ملی و سایر رسانه های کشور درخواست می کنم با این جو سازی ها مقابله کنند. 

وی در واکنش به قاچاق دارو از کشور به واسطه خروج مسافران، گفت: آنچه مسلم است، داروی ایرانی از کیفیت بالا و قیمت ارزان‌تری نسبت به مشابه خارجی برخوردار است و همین مسئله باعث شده برخی از مسافران، یکی از کالاهایی را که همراه خود خارج می‌کنند، دارو باشد.

شانه ساز در همین زمینه ادامه داد: خوشبختانه نظارت‌های ما و البته کاهش مسافرت‌های خارجی به دنبال شیوع کرونا، باعث شده تا شاهد پایین آمدن آمار قاچاق داروی مسافرتی باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو، به موضوع مقابله با داروی قاچاق و تقلبی اشاره کرد و گفت: ما از طریق سامانه «تی تک»، تلاش کرده ایم مسیر داروی قاچاق و تقلبی را مسدود کنیم.

وی همچنین درباره وضعیت تولید «رمدسیویر» در کشور، افزود: در حال حاضر سه شرکت داخلی در این زمینه فعال هستند و یکی دو شرکت دیگر هم متقاضی تولید هستند و به زودی این تعداد به پنج کمپانی افزایش می‌یابد. برای تولید این دارو مشکل چندانی نداریم و به رغم موج افزایشی بیماران، اما دارو برای بیمارستان‌ها تأمین می‌شود.

شانه ساز در ارتباط با اعتراض داروخانه نسبت به اجرای طرح نسخه پیچی الکترونیکی، گفت: اعتراض داروسازان به سبب عدم توجه به هزینه‌هایی است که نسخه پیچی الکترونیکی به داروخانه‌ها تحمیل می‌کند و این موضوع دیده نشده است.

وی افزود: البته نسخ پیچی الکترونیکی در راستای نسخه نویسی الکترونیک است که می‌بایست اجرا شود. اما، آنچه مسلم است اینکه با اجرای چنین طرح‌هایی، هزینه‌ها کاهش می‌یابد و مشکلات نسخه پیچی داروخانه‌ها نیز کمتر می‌شود.

شانه ساز درباره کمبود داروی IVIG، گفت: مصرف این دارو برای درمان کرونا مستند علمی ندارد، این دارو یکی از داروهای وارداتی است که یکی از شرکت‌های داخلی تولید کرده مدارک و مستندات خود را به سازمان غذا و دارو داده است و این شرکت ۲۰ درصد از نیاز معقول را برطرف می‌کند اما متأسفانه برخی پزشکان این داروها را تجویز می‌کنند، ولی رفرنس درمان بیماری کرونا نیست، مراکز و مراجع علمی متفق‌القول هستند که این دارو اثری نداشته است تجویز این دارو مصرف را چندین برابر کرده است این دارو وارداتی گران قیمت است و جزو لیست کمبود است و نایاب نیست و متأسفانه وقتی این شرایط پیش بیاید عده‌ای افراد سودجو اقدام سودجویی می‌کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: