کد خبر: ۲۶۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۰۹ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 30
در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری وزارتخانه های مختلف بحث سلامت روان و خانواده را با تمرکز بر اصلاح مهارت های ارتباطی خانواده داریم که این طرح در سطح ملی اجرا می شود.

 شفاآنلاین>سلامت>معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری، به مناسبت هفته ملی سلامت بانوان، با اعلام تصویب شاخص های عدالت جنسیتی،‌ گفت:« دومین محور شاخص عدالت جنسیتی بحث سلامت است که یکی از شاخص های بسیار مهم برای کیفیت زندگی است. در کشور شاهد افزایش شاخص های سلامت زنان هستیم که نمایانگر سرمایه گذاری های خوب هم در زیرساخت های مربوط به بهداشت و هم زیرساخت های مربوط به درمان است بخصوص توجهی که به مسئله بهداشت باروری شده است. امیدواریم تا آذر ماه اولین اقداماتی که برای این شاخص ها شده در «سامانه رصد و پایش وضعیت زنان و خانواده» وارد شود.»


 
به گزارش شفاآنلاین:ابتکار در ادامه گفت:« در ۳۱ استان سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده اجرا می شود. ان شاالله بتوانیم برای ارتقای سلامت زنان شکاف ها و جاهایی که با شاخص های مطلوب فاصله داریم را برطرف کنیم و گام های موثر را برداریم در این زمینه خوب پیش رفتیم ولی چالش هایی وجود دارد. طرح هر خانه یک پایگاه سلامت یکی از طرح های خوب وزارت بهداشت است که در تعدادی از استان ها به صورت پایلوت اجرا می شود که محوریت آن آموزش و توان افزایی زن به عنوان محور خانواده است همچنین اصلاح سبک زندگی محور اصلی سلامت است. امیدواریم بتوانیم اصلاح تغذیه و رفتارهای بهداشتی و توجه به ورزش و توجه به سلامت روان و نشاط را در خانواده ها ترویح دهیم. اینها مباحثی است که به سلامت خانواده و جامعه کمک می کند و نگاه خوب وزارت بهداشت در این طرح نگاهی است که می تواند بسیاری از رفتارهای درست را در جامعه ما نهادینه کند.»


وی افزود:« در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری وزارتخانه های مختلف بحث سلامت روان و خانواده را با تمرکز بر اصلاح مهارت های ارتباطی خانواده داریم که این طرح در سطح ملی اجرا می شود. یکی از محورهای این بحث گفت و گوی بین نسلی است این بهبود مهارت ها به کاهش تنش داخل خانواده کمک می کند. موضوع خشونت رفتاری و لفظی یکی از مشکلات جدی مرتبط با سلامت روان داخل خانواده ها است که مورد توجه دولت است.»
وی با اشاره به بحث شیوع کرونا در کشور گفت:« آموزش از سطح خانواده و اصلاح سبک زندگی و توجه به دستورالعمل های بهداشتی مهم است. استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی دست بسیار مهم است.»


وی خاطرنشان کرد:« در شرایط همه گیری کرونا توجه به سلامت روان اهمیت بسیاری دارد. آثار روانی کرونا بر خانواده ها بسیار سنگین است و بازگشایی مدارس ولو به صورت مجازی مقداری از این بار روانی را کم می کند همچنین تحرک بدنی کافی ولو در داخل منزل ضروری است. افزایش وزن و بیماری‌های متابولیکی جامعه را تهدید می کند و بیماری های قلبی و عروقی و متابولیکی زنان را بیشتر تهدید می کند لذا برای این موضوع باید تلاش و برنامه ریزی بیشتری داشته باشیم.»


وی در پاسخ به سوال  درباره خشونت های خانگی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان زنان و برنامه های معاونت زنان برای این مشکل و اینکه آیا لایحه تامین امنیت زنان در این دولت به سرانجام می رسد گفت:« لایحه تامین امنیت زنان در این دولت به سرانجام می رسد و این لایحه یکی از جهت گیری هایی بوده که از ابتدا داشتیم.این لایحه فراز و نشیب های زیادی داشته است امیدواریم ظرف هفته های آینده در کمیسیون لوایح و در دولت تصویب شود ضمن اینکه برای موارد دیگری مثل سن ازدواج و تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند اقداماتی انجام شده است از جمله لایحه کنترل رفتار پدران را طرح کردیم که قتل رومینا باعث شد سریع تر به این لایحه رسیدگی شود و این لایحه به کمیسیون لوایح دولت رفت که تشخیص دادند این لایحه جنبه قضایی دارد و قوه قضاییه روی آن کار کرده است امیدوریم آن را برای دولت ارسال کنند و در دستور کار کمیسیون قرار گیرد. تشدید مجازات پدر در صورت قتل فرزند اقدام مهمی در بحث خشونت خواهد بود.»


وی در ادامه گفت:« اورژانس اجتماعی کارآمدترین شبکه برای مداخله در آسیب های اجتماعی است که برای توان افزایی کارشناسان اورژانس نشست های تخصصی برگزار کردیم. در این زمینه بهزیستی هم توجهات لازم را دارد.»


وی گفت:«در شرایط کرونا دو اتفاق در ۴۰ مرکز اورژانس اجتماعی استان ها افتاد. یکی از مشکلات عدم آگاهی مردم از اورژانس اجتماعی است که نمی دانند می توانند از آن در برابر خطری که متوجه آنها می شود کمک بگیرند. مردم در صورت مشاهده خشونت های خانگی علیه کودکان و زنان یا سالمندان می توانند از این ابزار استفاده کنند و هم با تلفن همراه و هم تلفن ثابت به راحتی می توانند به اپراتورهای اورژانس اجتماعی دسترسی پیدا کنند. امسال دو پیامک مهم برای کل مردم ایران ارسال شد یکی از پیام ها در دوران کرونا این بود که ۱۲۳(اورژانس اجتماعی) را به همه مردم ایران معرفی کرد و در ماه بعد هم ۱۸۲۴ خط صدای مشاور را به مردم معرفی کردیم که اتفاق مهمی بود که بعد از آشنایی مردم با این خطوط تعداد تماس ها بالا رفت و با چنین خدماتی که این خدمات توسعه یافته ای است و باید این خدمات را تقویت کنیم و آن را توسعه دهیم.»

وی درباره سلامت روان در زنان گفت:« سلامت روان بحث بسیار مهمی است. برای پیشگیری از افسردگی مهمترین اقداماتی که می توانیم انجام دهیم نشاط و ورزش است. نشاط اجتماعی باید در دستور کار رسانه ها و مراکز فرهنگی قرار گیرد البته به دلیل شیوع کرونا بسیاری از فعالیت های فرهنگی تحت تاثیر قرار گرفته است. امیدواریم رسانه ها از جمله رسانه ملی به موضوع سلامت روان دقت بیشتری داشته باشند. یکی از محورهای مهارت های زندگی عمومی بحث نشاط است. دولت مصوبه ای برای ارتقای نشاط و تندرستی دارد و به موضوع سلامت روان به طور خاص توجه دارد. نوع سبک زندگی بر سلامت روان اهمیت بسیاری دارد. باید به این نکته توجه کنیم که نگرش دینی با نشاط و شادابی همراه است و نباید اینطور القا کنیم که لزوما دینداری با افسردگی و ملالت همراه است و باید در دستور کار فعالین این عرصه قرار گیرد.»


وی در پاسخ به اینکه معاونت امور زنان برای سلامتی زنان سرپرست خانوار چه اقداماتی انجام داده است، گفت:« معاونت زنان یک دستگاه ستادی است و مسوولیتی درحیطه اجرا در ارتباط با زنان ندارد. درباره زنان سرپرست یک الگوسازی موفق داشتیم و یک ستادی را براساس بند ط ماده ۸۰ برای هماهنگی بین دستگاهی برای موضوع زنان سرپرست تشکیل دادیم که یکی از کمیته‌های این ستاد کمیته سلامت است. موضوع سلامت زنان سرپرست خانوار و مشکلات مرتبط با این قشر از زنان در این کمیته که مسوولیت آن با وزارت بهداشت است دنبال می شود. یکی از مهمترین اقدامات یک الگویی برای توان افزایی۱۴ هزار زن سرپرست خانوار در سطح کشور اجرا شده است که محور آن مهارت های فردی است و این طرح با همکاری سازمان های مردم نهاد در حال اجرا است.»


وی افزود:« کلاس هایی تحت عنوان مدرسه گفت و گو داریم، البته سه سال است بر روی این موضوع کار می کنیم و دو سال است که این مسئله تبدیل به یک بحث ملی شده است. "رادیو نسل” پادکست های مربوط به مهارت های ارتباطی بین نسلی است و اینکه چطور می توانیم سلامت روان را برای اعضای خانواده با مهارت های صحیح ارتباطی تضمین کنیم و جلوی تنش و خشونت رفتاری را بگیریم.»

وی درباره وضعیت مرخصی زایمان برای زنان باردار شاغل گفت:« برای بهبود شرایط مادران شاغل در حال حاضر مرخصی زایمان ۹ ماهه را داریم همچنین فرصت خاص برای شیردهی مادران در محل کار هم پیش بینی شده است، ساعت کاری قابل انعطاف برای مادرانی که فرزند زیر ۶ سال دارند و امکان دورکاری دارند در نظر گرفته شده است و هرکجا این قوانین اجرا نشده به عنوان معاونت امور زنان و خانواده پیگیر این موضوع بودیم.»
وی افزود:« برای زنان غیرشاغلی که همسر خود را از دست داده اند طرح حمایت از زنان سرپرست خانوار وجود دارد ضمن اینکه بحث بیمه این زنان با اولویت مادرانی که بیش از یک یا دو فرزند دارند در دستور کار است.»

وی درباره کودک همسری گفت:« خوشبختانه آمار کودک همسری در ایران خیلی بالا نیست ولی هر تعدادی که باشد تبعات سنگین سلامت جسمی و روانی برای کودکان به دنبال دارد به همین دلیل لایحه ممنوعیت ازدواج کودکان زیر ۱۳ سال را در دولت ارائه دادیم و بر روی این موضوع کار می شود امیدواریم که این لایحه به نتیجه برسد. بحث فرهنگی در ازدواج کودکان اهمیت زیادی دارد در جاهایی که این تخلف اتفاق افتاده بهزیستی و اورژانس اجتماعی به این موضوع ورود می کند.»


وی درباره استفاده از دخانیات در میان زنان ، گفت:« فرهنگ و آموزش مسله اصلی در بحث استفاده از دخانیات در میان زنان است و تبعات آن بخصوص برای زنان باردار یا زنان دارای فرزند سنگین است. باید کار فرهنگی در این زمینه انجام شود. نرخ اعتیاد و استعمال دخانیات در میان زنان ایرانی نسبت به آمار جهانی وضعیت بدتری ندارد.»


وی گفت:« امروزه یکی از مسایل مهم آموزش استفاده صحیح از اینترنت است. یکی از مخاطرات سوءاستفاده هایی است که با شکل گرفتن شبکه های خرید و فروش انسان از طریق فضای سایبری ممکن است رخ دهد. معاونت امور زنان و خانواده در این راستا همکاری هایی را با وزارت ارتباطات داشته است و نشستی نیز در هفته گذشته در راستای همین موضوع با کشور اندونزی برگزار کرده است.»

وی درباره وضعیت زنان زندانی در بحران کرونا با اشاره به پویش ارمغان برای آزاد سازی زنان زندانی گفت:« پیش از شیوع کرونا از حدود ۱۵ زندان بازدید داشتم، معاونت امور زنان مکاتباتی را برای اجرای طرح دستبند الکترونیک برای مادران زندانی داشته است تا زنانی که حکمشان اجازه می دهد در اولویت این طرح باشند. همچنین در شرایط کرونا رییس قوه قضاییه دستور آزادی ۶۰ هزار نفر از زنان زندانی را دادند امیدواریم این رویه ادامه پیدا کند. زندان جای مادران نیست.»
وی درباره آخرین وضعیت لایحه تامین امنیت زنان گفت:« بررسی این لایحه به بند ۳۵ کمیسیون لوایح رسیده است و در حال پیگیری آن هستیم درآخرین بند این لایحه پیشنهادی دادیم که تصویب شد از آموزش های قبل از ازدواج برای زوج های جوان اطمینان حاصل کنند این آموزش ها برای سلامت جسمی و روانی زوجین اهمیت زیادی دارد.»


ابتکار درباره تاثیر سند ارتقای وضعیت زنان گفت:« این سند قبل از شرایط شیوع کرونا تدوین شده ولی به دلیل اینکه نگاه جامعی به زنان دارد و برمبنای اطلاعات اطلس استان ها است. مهمترین بخش رصد و پایش است که با حضور دکتر ربیعی دو ماه پیش سامانه رصد و پایش شاخص های عدالت جنسیتی را افتتاح کردیم این گزارشات به ما نشان می دهد چقدر سند ارتقای وضعیت زنان در شرایط کرونا توانسته به ما کمک کند.»


وی درباره دستاوردهای معاونت زنان در دولت دوازدهم گفت:« در دولت دوازدهم سعی کردیم هرسال گزارش عملکرد معاونت را ارائه دهیم بزرگترین دستاورد دولت دوازدهم این بود که موضوع زنان را ازیک بحث تشریفاتی به موضوع برنامه ای رساندیم و برنامه عدالت جنسیتی را داریم. شاخص های خانواده به ما اجازه می دهد وضعیت خانواده را رصد کنیم و این به ما کمک خواهد کرد که در خانواده به دور از مسائل شعاری کار برنامه ای هدفمند علمی را پیش ببریم. گفت وگوی خانواده یک مسله مهم است.»


وی افزود:« برای زنان سرپرست خانوار مکاتباتی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتیم و اعلام کردیم که این گروه از زنان را برای دریافت بسته های معیشتی در اولویت قرار دهند همچنین امیدواریم بیمه زنان سرپرست خانوار با پیگیری هایی که از سازمان برنامه و بودجه داشتیم امیدواریم انجام شود. در موضوعاتی مثل مسکن ارزان قیمت از وزیر مسکن وشهرسازی درخواست کردیم که زنان سرپرست خانوار را در اولویت قرار دهند.»


وی درباره اقدامات معاونت زنان برای ناباروری زنان گفت:« نقش معاونت زنان در چنین موضوعاتی همکاری با سایر نهادها است، در همین راستا بازدیدهایی را از مراکز ناباروری وزارت بهداشت داشته ام و از نزدیک شاهد این بوده ام که این مراکز از نظر سطح خدمات پزشکی تراز جهانی دارند و موفق عمل کرده‌اند. معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مسوولیت مستقیمی در زمینه مسائل مربوط به افزایش جمعیت ندارد، این معاونت همکاری هایی را با دستگاه‌های دیگر در خصوص آموزش قبل از ازدواج، تشویق به اصلاح سبک زندگی و توجه به فرزندآوری داشته است. همچنین مهم ترین گام در این راستا ایجاد سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده در استان‌ها بوده است که شامل محور تحکیم خانواده و زیرمحور فرزندآوری است.در تمام دنیا شیوع کرونا باعث کاهش ازدواج و نرخ باروری شده است امیدواریم این بیماری برطرف ومشکلات در این زمینه کاهش پیدا کند.»


وی در پاسخ به سوالی درباره قید اسم مادر در شناسنامه فرزندان گفت:« ما سالهاست اسم مادر را در شناسنامه داریم مشکل عدم وجود نام مادر در کارت ملی فرزندان بود که در تنظیم کارت ملی به این موضوع دقت نشده بود که پیشنهاد درج نام مادر در کارت ملی فرزندان را دادیم که این پیشنهاد در وزارت کشور در حال بررسی است و وزیر کشور با این طرح موافق است و منتظر نظر سازمان ثبت احوال درباره این طرح هستیم. این طرح هزینه ای به دنبال نخواهد داشت و از زمانی که این طرح ابلاغ شود کودکانی که به دنیا می ایند در کارت ملی آنها نام مادر اضافه می شود.»

سلامت نیوز


برچسب ها: خشونت ، علیه ، زنان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: