کد خبر: ۲۶۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
وزیر بهداشت با بیان این‌‌که طبق دستور رئیس جمهور قرار بود تا فردا با ما تسویه شود اما فقط حدود ۵۰ درصد از یک میلیارد یورو را دریافت کرده‌ایم،

شفاآنلاین>سلامت> وزیر بهداشت با بیان این‌‌که طبق دستور رئیس جمهور قرار بود تا فردا با ما تسویه شود اما فقط حدود ۵۰ درصد از یک میلیارد یورو را دریافت کرده‌ایم، گفت: برای کاهش موارد مرگ‌ومیر کرونا در کشور، برنامه‌‌های مفصلی داریم. 

به گزارش شفاآنلاین: نشست مشترک وزیر بهداشت به همراه معاونین و مدیران ارشد وزارت بهداشت با اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با موضوع بررسی وضعیت بیماری کووید19 در کشور برگزار شد.سعید نمکی در این نشست که در مجلس برگزار شد، گفت: در اواخر دسامبر یا دی‌ماه سال گذشته متوجه شدیم که در چین، بیماری ویروسی جدیدی پیدا شده که مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و همان روزهای اول، معاونین وزارت بهداشت را صدا کردم و گفتم که یک موجود جدیدی پا به عرصه خلقت گذاشته که با آنچه تا امروز می‌‌دیدیم، متفاوت است و نباید این موضوع را ساده بگیرید.وی افزود: به دلیل شناخت نسبی که دارم، کرونا را یک موجود جدید و عجیب دیدم و فکر کردم باید با شیوه‌‌ای خاص برنامه‌ریزی کرد که در سیاه‌چاله‌ای گرفتار نشویم. آن زمان چند اقدام را سریعاً انجام دادیم از جمله لغو پروازهای مستقیم ایران و چین، نصب گیت کنترل با اسکنر حرارتی در مبادی ورودی و خروجی کشور، تهیه و تدوین پروتکل‌های درمانی و طراحی کیت آزمایشگاهی.
توفیقات ایران در مبارزه با کرونا
وی افزود: خوشبختانه در طول دو ماه در کشور توانستیم میزان مرگ‌ومیر بیماران را به کمتر از یک‌پنجم و میزان تخت‌های اشغال شده را به یک‌پنجم برسانیم و موارد مرگ روزانه به کمتر از 40 مورد رسید و با استفاده‌ای که از ساختار قدرتمند نظام شبکه بهداشتی و درمانی کردیم و نیز با کمک سامانه 4030 در کشور توانستیم حدود 78 میلیون نفر در فاز اول و حدود 40 میلیون در فاز دوم را با همکاری 350 هزار اکیپ بسیجی غربالگری کنیم و بار بیمارستانی را با این اقدام و البته ایجاد یک هزار و 200 مرکز 16 ساعته و 160 آزمایشگاه تشخیصی در 45 روز و افزایش تعداد آزمایش‌ها از یک هزار و 200 مورد به بیش از 25 هزار مورد، به شدت کاهش دادیم و بیماران را در مراحل اول شناسایی و افرادی که با آن‌ها در تماس بودند را کنترل کردیم.
حدود 50 درصد از یک میلیارد یورو را دریافت کرده‌ایم
نمکی ادامه داد: روزی که به وزارت بهداشت آمدم، معوقات کارانه پرستاران حدود 18 تا 24 ماه بود که به طور متوسط به حدود 8 ماه رساندیم و نیروهای بهداشتی و درمانی در این ایام، سختی‌های زیادی را تحمل کردند و از محل یک میلیارد یورویی که مقام معظم رهبری برای مقابله با کرونا موافقت کردند و رئیس‌جمهور نیز دستور داده که تا 8/8/99 با ما تسویه کنند اما تا امروز حدود 50 درصد از آن را دریافت کرده‌ایم و می‌دانیم که امسال، سخت‌ترین سال اقتصادی دولت‌ها در بعد از انقلاب اسلامی است.
عادی انگاری مردم خوب نیست اما عادی انگاری مسئولان بسیار بدتر است
نمکی تصریح کرد: دو علت اصلی ناکامی برای مقابله با کرونا از نظر بنده وجود داشت؛ یکی عادی‌انگاری و ساده‌انگاری نسبت به این بیماری بود که لطمات زیادی به ما زد. به محض اینکه در فروردین و اردیبهشت به پایین‌ترین رقم مرگ‌ومیر روزانه رسیدیم، ناگهان همه تصور کردند که کرونا تمام شده است همان زمان نامه‌ای نوشتم و تأکید کردم که عادی انگاری بیماری توسط مردم خوب نیست ولی عادی انگاری توسط مسئولان، بسیار بدتر است و برخی تصور کردند که کرونا و نقش محوری وزارت بهداشت تمام شده و باید به سایر بخش‌ها بپردازیم.وی یادآور شد: بنده اولین وزیر بهداشت در جهان هستم که همکارانم را در اوج گرفتاری جمع کردم که برای بازگشایی مشاغل و عدم تعطیلی صنعت و حمایت از اقتصاد کشور، پروتکل بنویسید. آن زمان یک هزار و 400 پروتکل نوشتیم تا اقتصاد کشور را در زمان تحریم، روی پا نگه داریم. دکه‌داری که تمام زندگی‌اش با این دکه می‌چرخد را نمی‌توانستیم تا ابد تعطیل کنیم و برای تمام مشاغل پروتکل نوشتیم و تاوان آن را هم ما پرداخت کردیم.وزیر بهداشت تصریح کرد: نوشتن پروتکل‌ها به این معنی نیست که دیگر هیچ فردی بیمار نمی‌شود و به مردم هم اعلام کردیم ما در کنار شما هستیم. در همه جای دنیا معمولاً اقتصاد در شرایط اپیدمی بیماری‌ها از حوزه سلامت حمایت می‌کند اما در ایران ما از اقتصاد کشور حمایت کردیم اما برخی‌ها تصور کردند که کرونا تمام شده و عادی پنداری و عادی انگاری در تمامی عرصه‌ها به ما آسیب‌های زیادی زد.نمکی گفت: دومین اتفاقی که به نظر بنده موجب ناکامی ما شد، تزریق ناکافی منابع در حوزه سلامت و وزارت بهداشت بود. طرح بیماریابی گسترده با استفاده از ظرفیت تست زیاد و ده‌ها طرح دیگر، در ماه‌های گذشته هم وجود داشت و مطرح شده بود اما به دلیل کمبود منابع، اجرای آن‌ها به مشکل خورد و به سراغ افراد با علائم و افراد نزدیک با آن‌ها رفتیم. کمبود منابع به ما لطمه قابل توجهی زد و موجب شرمساری ما در مقابل نیروهای خدوم بهداشتی و درمانی شد.
خبرخوش وزیر بهداشت از ساخت واکسن ایرانی کرونا
وی همچنین درباره وضعیت تولید واکسن کرونای ایرانی، گفت: این واکسن در سه مورد از حدود ۱۲ موردی که بر روی آنها کار می‌شد به نتیجه خوبی رسیده است. خوشبختانه از هفته‌های آینده نیز وارد فاز انسانی آن خواهیم شد.وی افزود: امیدواریم تا اوایل سال آینده و شاید هم زودتر بتوانیم خبر خوش ساخت واکسن را بدهیم. مراحل اعلام و ثبت در سازمان بهداشت جهانی نیز در حال انجام است و ان شاءلله بتوانیم این خبر را به عنوان یک مژده بسیار دلگرم کننده به مردم بدهیم و غرور ملی تقویت شود که ما پا به پای بزرگ‌ترین تولید کنندکان واکسن کویید۱۹ گام برمی‌داریم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: