کد خبر: ۲۶۶۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 29
موقعیت بدنی شما هنگام خواب می‌تواند در هضم مواد عذایی، درد، خروپف و سلامت پوست شما نقش داشته باشد. در این مقاله جوانب مثبت و منفی موقعیت‌های مختلف خوابیدن را بررسی خواهیم کرد.

شفاآنلاین>سلامت>امروزه دیگر توسط پژوهش‌های بسیار متععد محققان مشخص شده است که خواب کافی و خوب شبانه یکی از بهترین کار‌هایی است که می‌توانید برای بهبود سلامت، روحیه و بهره وری کلی خود انجام دهید. در حالی که بسیاری از عوامل می‌توانند کیفیت خواب شما را تحت تأثیر قرار دهند، موقعیت بدنیکه برای خوابیدن شبانه انتخاب می‌کنید نیز می‌تواند عامل بسیارمهمی باشد.

به گزارش شفاآنلاین:موقعیت بدنی شما هنگام خواب می‌تواند در هضم مواد عذایی، درد، خروپف و سلامت پوست شما نقش داشته باشد. در این مقاله جوانب مثبت و منفی موقعیت‌های مختلف خوابیدن، به علاوه نکاتی در مورد چگونگی بهتر کردن نحوه قرار گیری بدن هنگام خواب را با هم بررسی خواهیم کرد.

به این ۵ دلیل به پهلوی چپ بخوابید!

۱. خوابیدن به پشت

به پشت خوابیدن در حالتی که ستون فقرات شما در یک خط صاف و مستفیم قرار گیرد و بطور کلی تراز بدن حفظ شود باعث می‌شود تا عضلات پشتی شما در حالت استراحت قرار گرفته و در این حالت احتمال اینکه شما با پشت درد بیدار شوید بسیار کم خواهد بود. اما اگر کمر درد دارید و یا باردار هستید این روش خوابیدن را باید فراموش کنید.

تا زمانی که بالش مناسب داشته باشید، خوابیدن روی پشت شما باعث می‌شود تا سر، گردن و ستون فقرات در حالت تراز قرار بگیرید و مجاری تنفسی شما در بهترین حالت خود باشد. اما یک بالش مناسب چه ویژگی-هایی دارد؟

اگر وقتی سر خود را بر روی بالش قرار می‌دهید؛ چانه‌ی شما به سمت پایین یا بالا خم می‌شود، این نشان می‌دهد که سر و گردن و ستون فقرات شما تحت فشار است و باید بالش خود را تغییر دهید. یک بالش مناسب باید چانه شما را کاملا در راستای بدن قرار دهد یا بعبارتی دیگر زاویه‌ی بین چانه و گردنتان ۹۰ درجه باشد.

به این ۵ دلیل به پهلوی چپ بخوابید!
خوابیدن به پشت مزیت دیگری نیز دارد و آن هم اینکه به دلیل تحت فشار نبودن صورت، احتمال ایجاد چین و چروک‌ها کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این اگر از برگشت اسید معده (ریفلاکس اسید) رنج می‌برید و هنگام بیدار شدن از ترش بودن دهان خود کلافه شده اید، به پشت خوابیدن می‌تواند تا حد زیادی این موضوع را برطرف کند.

این نحوه خوابیدن برای افرادی که دچار آپنه تنفسی هنگام خواب هستند توصیه نمی‌شود.

۲. خوابیدن به شکم

محققان بر این نظر هستند که این طرز خوابیدن یکی از بد‌ترین پوزیشن‌های خواب است. در این حالت بیشتر وزن در مرکز بدن متمرکز می‌شود؛ سر و گردن و ستون فقرات در بالا قرار می‌گیرند و ستون فقرات فشار زیادی را متحمل می‌شود. دور از انتظار نیست که شما در این موقعیت با درد شدیدی در سر و گردن از خواب بیدار شوید.

به این ۵ دلیل به پهلوی چپ بخوابید!

به شکم خوابیدن فشار زیادی را به عضلات، مفاصل و بافت‌های بدن وارد می‌کند؛ در این حالت حتما تجربه داشته اید که در طول خواب بدن برای پیدا کردن حالت راحت خود مدام وضعیت خود را تغییر می‌دهد. این امر باعث پریشان خوابی و کاهش کیفیت خواب خواهد شد.

۳. خوابیدن به پهلو

تخمین زده می‌شود که بیش از ۵۰ % افراد تمایل به خوابیدن به پهلوی خود دارند. این نوع از موقعیت بدن هنگام خوابیدن بهترین حالتی است که برای افرادی که از درد مزمن کمر، افراد باردار و افرادی که از رفلاکس اسید معده رنج می‌برند، توصیه می‌شود. هنگامی که به پهلوی خود می‌خوابید، مجاری هوایی شما باز است، سر و گردن شما تراز شده و مری شما کمی بالا قرار می‌گیرد. همه این موارد فضایی را ایجاد می‌کند که ضمن اطمینان از راحتی، از خروپف، آپنه خواب و رفلاکس اسید جلوگیری می‌کند.

در حقیقت، یکی از اولین خطوط درمانی خروپف و موارد خفیف آپنه عادت کردن به خوابیدن به پهلو است. برخی افراد عادت به خوابیدن در حالت جنینی دارند به شکلی که زانو‌ها در آغوش گرفته می‌شود. این حالت نیز توصیه نمی‌شود، زیرا بالا آمدن زانو‌ها باعث ایجاد فشار مضاعف بر دیافراگم شده و تنفس را با مشکل مواجه می‌کند. اگر عادت به خوابیدن به این شکل دارید، زانو‌ها را تا حد ممکن به چانه نزدیک نکنید.

بهترین حالت خوابیدن برای زنان باردار

اگر باردار هستید، حتما توصیه می‌شود که به پهلوی خود بخوابید، اما اینکه به سمت پهلوی چپ یا راست می‌خوابید نیز بسیار اهمیت دارد. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار بهتر است به سمت پهلوی چپخود بخوابند، زیرا در این حالت از ایجاد فشار از طرف رحم به کبد جلوگیری کرده ضمن اینکه گردش خون به سمت جنین نیز در حالت بهتری جریان می‌یابد. علاوه بر این در اواخر بارداری که تنگی نفس دارید به پهلو خوابیدن به شما کمک بسیاری برای رفع این حالت می‌کند.

بنابر ۵ دلیل زیر توصیه می‌شود که به پهلوی چپ بخوابید!

۱) خبری از سوزش سر دل نخواهد بود...

تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند تا حد زیادی علائم و مشکلات ناشی از سوزش سر دل که گا‌ها در اثر خوردن یک وعده غذایی تند و یا بازگشت یا ریفلاکس اسید معده رخ می‌دهد را کاهش دهد. این در حالیست که خوابیدن به پهلوی راست این وضعیت را بدتر می‌کند.

به این ۵ دلیل به پهلوی چپ بخوابید!

۲) از شر خروپف راحت می‌شوید...

گوش دادن شبانه به صدای خروپف فردی که با وی هم اتاق هستید اصلا موضوع خوشایندی نیست! خوابیدن به پهلو تا حد زیادی وضعیت را بهبود می‌بخشد. این حالت خوابیدن بخصوص برای افرادی که از انسداد تنفسی رنج می‌برند توصیه می‌شود.

۳) به سلامت سیستم گوارشی کمک می‌کند...

یکی دیگر از مهم‌ترین فواید خوابیدن به پهلوی چپ می‌تواند کمک موثر آن در بهبود سلامت سیستم گوارشی و هضم راحت‌تر مواد غذایی موجود در روده باشد.

طبق پژوهش‌های صورت گرفته، خوابیدن به سمت چپ بدن، و کمک آن به نیروی گرانش موادی که باید مسیر خود را از روده کوچک به سمت روده بزرگ طی کنند باعث هضم سریع‌تر و راخت‌تر آن‌ها می‌شود.

۴) گردش خون بهتری خواهید داشت...

یکی دیگر از مزایای این حالت از خوابیدن بهبود جریان خون در بدن شما است. طبق گزارشات افرادی که دچار واریس هستند در صورتی که به سمت چپ بدن بخوابند گردش خون بهتری خواهند داشت. بزرگترین سیاهرگ بدن (Vena Cava) که حجم زیادی از خون را به سمت قلب می‌برد در سمت راست بدن قرار دارد و خوابیدن به سمت راست فشار مضاعفی را به آن وارد می‌کند.

۵)سلامت قلب و سیستم لنفاوی شما تضمین می‌شود...

قلب مهم‌ترین ارگان در بدن ماست؛ و جالب است بدانید که موقعیت شما هنگام خواب نقش بسزایی می‌تواند در سلامت عمومی قلب شما ایفا کند.

سرتاسر بدن ما از رگ‌ها و گره‌های لنفاوی پوشیده شده است. این ارگان‌های ایمنی اصلی‌ترین نقش را در مبارزه با پاتوژن‌ها و میکروب‌هایی که به بدن راه پیدا کرده اند بازی می‌کند. گره‌های لنفاوی جایی است که این مواد بیگانه شناسایی می‌شوند و رویکرد ایمنی بدن در مقابل آن‌ها شکل می‌گیرد.

بهتر است بدانید که این تشکیلات لنفاوی در سراسر بدن و بصورت غالب در سمت چپ بدن تمرکز پیدا کرده اند و خوابیدن به سمت چپ می‌تواند به آن‌ها فرصت بیشتری برای فیلتراسیون و از بین بردن مواد بیگانه بدهد و سیستم ایمنی شما را در حالت آماده باش نگاه دارد.

خوابیدن به سمت چپ بدن گردش سیستم مایع لنفاوی به سمت قلب را تسهیل می‌کند و بار سنگینی را از روی دوش قلب هنگامی که شما خواب هستید بر می‌دارد!

برچسب ها: خوابیدن ، پهلوی چپ ، خروپف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: