کد خبر: ۲۶۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 27
سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اعمال محدودیتهای ضد کرونا در ۴۳ شهرستان کشور، دماوند و ورامین را کانون بحرانی کرونا در تهران اعلام کرد.

شفاآنلاین>سلامت> دکتر سیماسادات لاری در بخش دیگری از نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره اعمال محدودیت ها در کشور گفت: اینکه بخواهیم تمام کشور را تعطیل کنیم، امکان پذیر نیست. هیچ کشوری هم به سمت تعطیلی مطلق پیش نمی رود. براساس رنگ بندی هایی که برای استان ها در نظر گرفته ایم، محدودیت هایی را برای ۴۳ شهرستان قائل شدیم تا بتوانیم از گسترش وضعیت بحرانی این شهرستان ها به سایر شهرها جلوگیری کنیم.

محدودیتهای کرونایی برای ۴۳ شهرستان

 به گزارش شفاآنلاین:لاری ادامه داد: این محدودیت ها مشابه محدودیت های ابتدای شیوع بیماری و اسفندماه هستند و تقریبا به جز مغازه هایی که عرضه مواد غذایی را بر عهده دارند، مابقی جاها فعلا به مدت یک هفته تعطیل اعلام شدند. اینکه بخواهیم پس از حدودا هشت ماه که ویروس به کشورمان آمده مجددا همه مشاغل را تعطیل کنیم، اجرایی نیست؛ زیرا مردم نیز از نظر اقتصادی تحت فشار قرار دارند.

دماوند و ورامین؛ کانون بحرانی کرونا در تهران

لاری افزود: در مورد استان تهران کانون بحرانی شهرستان های دماوند و ورامین هستند. از سوی دیگر خوشبختانه با اجرایی شدن دورکاری ۵۰ درصد از کارکنان مشاغل دولتی در تهران تا انتهای آبان ماه امیدواریم وضعیت، کنترل شده تر پیش رود. البته نباید به خاطر این دورکاری خدمت دهی به مردم دچار وقفه شود. بنابراین اگر سازمانی اعلام کند که نمی تواند کارها را با ظرفیت ۵۰ درصدی پیش ببرد، می تواند درصد پیشنهادی خود را برای حضور کارکنان اعلام کند و ما در مورد آن تصمیم گیری کنیم.

سازمان حفاظت محیط زیست بر اجرای قانون هوای پاک نظارت کند

وی با اشاره به تأثیر آلودگی هوا بر شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با افزایش هر ۱۰ میکروگرم غلظت آلاینده ها، فوتی های کرونا ۶ درصد افزایش پیدا می کند. همچنین اکسید نیتروژن نیز که گیرنده آن معمولا در آقایان بیشتر است، می تواند عوارض خود را بر ریه بگذارد. به طور کلی افزایش آلودگی می تواند بار ویروس را نیز افزایش دهد و از سازمان محیط زیست تقاضا داریم بر میزان آلاینده ها و اجرای قانون هوای پاک نظارت بیشتری داشته باشند.

شیوع بیشتر کرونا در فصل سرما

آمارهای تکان دهنده فوتی های کرونا در روزهای اخیر

لاری در پاسخ به سوالی درباره پیش بینی ها از وضعیت کرونا طی ماه های آتی تصریح کرد: تاکنون دیده ایم که با تغییر فصل و به ویژه آغاز فصل سرما این بیماری شیوع بیشتری پیدا می کند. در صورتی که همین روال را در پیش بگیریم و قوانین را به شکل جدی تر اجرا نکنیم، پیش بینی خوبی از وضعیت بیماری نخواهیم داشت. متأسفانه آمار فوتی های کرونا طی روزهای اخیر نگران کننده و تکان دهنده است و همین موضوع باعث ایجاد عزم جدی در مسئولان شده است. همان طور که دیدید در جلسه ای که به صورت حضوری با مقام معظم رهبری تشکیل شد، ایشان نیز بر افزایش وحدت و همدلی برای مقابله با این ویروس تأکید کردند و امیدواریم بر این اساس اوضاع بهتری را پیش روی خود داشته باشیم. رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز به طور مرتب می گویند که هیچ وقت برای آغاز همدلی برای مهار ویروس دیر نیست.

مرخصی استعلاجی ۳۱۶۵ پرستار تا نیمه مهرماه

وی درباره نیروهای پرستاری فعال در حوزه کرونا نیز بیان کرد: در آبان ماه سال ۹۸ حدودا ۴۰۰۰ نیرو جذب شدند. همچنین ۲۴۰۰ نفر ماه قبل آزمون دادند، اما اتفاقی که پس از شیوع کرونا افتاد کمبود نیروهای پرستاری بود. در بخش های عادی برای هر تخت یک و نیم نفر پرستار نیاز داریم، اما در بخش های آی سی یو این نیاز دو برابر شده و بیمار نیازمند مراقبت سه پرستار است. این در حالی است که پرستاران نیز در خطر ابتلا به بیماری هستند. تا جایی که تا تاریخ ۱۵ مهرماه سال جاری ۳۱۶۵ پرستار مرخصی استعلاجی گرفته اند و حدودا از میان ۱۳۳ هزار پرستار و نیرو حدودا ۳۱ هزار نفر به بیماری مبتلا شده اند؛ این یعنی ۲۵ درصد از جمعیت فوق بیمار شده اند. از گذشته مشکل کمبود در نیروهای پرستاری وجود داشته است، اما خوشبختانه در حال حاضر کارهایی برای جذب ۷۰۰۰ نیرو انجام شده است و نامه های آن به دانشگاه ها ابلاغ شده است.

وی افزود: طرح همکاران مان را نیز تمدید کردیم و اقداماتی را برای آزمون ها انجام دادیم تا افرادی که نمرات مطلوبی کسب کرده اند سریع تر وارد طرح تخصصی شوند. علاوه بر مشکل کمبود نیرو در مورد منابع مالی نیز با مشکلاتی روبرو هستیم.

درگیری ۶۹۴ بیمارستان با کرونا

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تعداد بیمارستان هایی که درگیر بیماری کرونا هستند، اظهار کرد: ۶۹۴ بیمارستان با بیماری کرونا درگیر هستند که تاکنون ۲۶ هزار و ۹۶۹ تخت بستری عادی و ۵۹۰۰ تخت ویژه برای بیماران کرونایی اشغال شده است. همچنین ۱۸۶۸ تخت ایزوله نیز به این بیماران اختصاص داده ایم. در حال حاضر درصد تخصیص تخت ها به بیماران کرونایی نسبت به کل تخت ها ۳۱.۷۸ است.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه انجام مدلسازی برای بیماری کرونا کاری بیهوده است، تأکید کرد: این بیماری ناشناخته است و به عوامل متعددی وابسته است. معمولا دانشگاه هاروارد مدلسازی ها و پیش بینی هایی انجام می دهد اما در شرایطی که می دانیم کوچک ترین رفتار ما بر آینده ویروس تأثیر خواهد گذاشت، مدلسازی نمی تواند چندان موثر باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره افزایش تعداد تست های کرونا بیان کرد: کیت های تشخیص سریع یکی از سیاست های در دست اجرا هستند که گفته می شود اگر بتوانند تا ۸۰ درصد تشخیص pcr را داشته باشند، کارایی لازم را دارند. در حال حاضر به دنبال افزایش ۲۰ هزار تایی در تعداد تست های روزانه هستیم، اما رسیدن به عدد مطلوب مان طولانی خواهد بود. تست های فعلی ممکن است تا ۴۸ ساعت بعد پاسخ دهی داشته باشند، اما با کیت های تشخیص سریع این بازه زمانی را می توان کوتاه تر کرد.

رد شایعاتی درباره پیوند اعضا از بیماران کرونا

وی در ادامه در خصوص شایعه هایی در خصوص پیوند اعضا از بدن بیماران کرونایی خاطر نشان کرد: این مسائل پیگیری شده است و معمولا توسط گروه های معاند در خارج از کشور اعلام می شود که صحت ندارد؛ زیرا برخی از آن ها به دنبال ارائه اطلاعات نادرست به مردم هستند. در این میان نقش رسانه ها برای آگاه سازی مردم بسیار پررنگ است تا سلامت روان شان به خاطر این موضوعات و شایعات دچار اختلال نشود.

وی در پاسخ به سوالی درباره سرانجام تخصیص یک میلیارد یورو ارز به وزارت بهداشت برای کنترل بیماری کرونا از صندوق توسعه ملی تأکید کرد: قرار است از این مبلغ بیمه بیکاری نیز پرداخت شود. تاکنون مبلغ ۸۱۸۷ میلیارد تومان پرداخت شده است که معادل ارزی آن ۴۶۴ میلیارد یورو است که با خارج کردن بیمه های بیکاری از آن سهم وزارت بهداشت حدودا ۷۹۰ میلیارد یورو خواهد بود که تقریبا می توان گفت تاکنون ۵۰ درصد این مبلغ دریافت شده است.

آخرین وضعیت پرداخت کارانه ها و اضافه کاریهای کادر درمان

لاری در پاسخ به سوال دیگری درباره آخرین وضعیت پرداخت کارانه ها و اضافه کاری به کادر درمان تأکید کرد: مبلغی برای کارانه ها تعلق گرفت و قرار شد که کارانه ها تا پایان سال ۹۸ پرداخت شود. این اقدام صورت گرفته و حتی در برخی دانشگاه ها پرداخت یک یا دو ماه جلوتر است. در گذشته کارانه و اضافه کار با هم پرداخت می شدند و با توجه به اینکه درآمد اختصاصی بیمارستان ها کاهش یافته بود، این باعث می شد که قدر مطلق عدد دریافتی توسط همکاران مان کاهش یابد. فعلا تأخیرها تقریبا حدود شش تا هفت ماه است و برای جبران این تأخیر اضافه کار از کارانه جدا شده است که معمولا پرداخت اضافه کار به روزتر از پرداخت کارانه است.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مراکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته وزارت بهداشت اظهار کرد: زمانی که به مردم می گوییم هر زمان علائم ابتلا به کرونا را داشتند با سامانه ۴۰۳۰ تماس بگیرند تا به مراکز ۱۶ و ۲۴ ساعته معرفی شوند باید آگاهی در مورد این مراکز را نیز افزایش دهیم. بسیاری از مردم ممکن است به مراکز خصوصی مراجعه کرده باشند و داروهای متعددی نیز دریافت کنند، اما به موقع به بیمارستان مراجعه نکنند که این بتواند بر روند بهبودی شان تأثیر بگذارد. در حال حاضر ۱۰۴۷ مرکز ۱۶ ساعته و ۲۴ ساعته در کشور فعال هستند که تعدادشان کافی است، اما از نظر نیروی انسانی باید تقویت شوند.

ایران در رتبه ۱۱۰ اخذ تست کرونا

لاری در ادامه تأکید کرد: تاکنون بیشتر سالمندان و افراد آسیب پذیر در این مراکز تست رایگان می دادند. حدود ۲۰ تا ۲۵ تست روزانه انجام می شود؛ در حالی که براساس اطلاعات ما در آلمان حدودا ۴۰۰ هزار تست روزانه گرفته می شود و می بینیم که ما در رتبه ۱۱۰ اخذ تست قرار داریم. قطعا افزایش ظرفیت تست های روزانه در ردیابی بیماران بسیار موثر خواهد بود که در این زمینه رئیس جمهور دستوراتی دادند تا تعداد تست ها افزایش یابد.

پوشش بیمه ای تست کرونا در انتظار تصویب دولت

وی با اشاره به اینکه اگر یک خانواده بخواهد در مراکز خصوصی تست بدهد باید حدودا نفری ۷۰۰ هزار تومان هزینه کند، ادامه داد: براساس صحبت هایی که با شورای عالی بیمه سلامت داشتیم آن ها قیمت تست را حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان تعرفه گذاری کردند و این موضوع به هیأت دولت تقدیم شده و در انتظار تصویب است. با سیاست افزایش تعداد تست ها می توانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و این مهم است که بتوانیم به طور هوشمندانه بیماران را از طریق کد ملی و گوشی های هوشمند ردیابی کنیم تا نکات بهداشتی و قرنطینه را رعایت کنند و بیماری را به سایرین انتقال ندهند.

وی در ادامه سخنان خود با ابراز تأسف نسبت به برگزاری مراسمی هزار نفره در شهر مشهد بیان کرد: این موضوع باعث تعجب ما نیز شد اما علیرغم پیگیری های صورت گرفته برای آنکه بدانیم چه کسی مجوز این کار را صادر کرده است همه اظهار بی اطلاعی کردند. این کار در شرایطی که همه به دنبال محدودیت های بیشتری هستیم تا بتوانیم بیماری را کنترل کنیم یک جنایت است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری یا عدم برگزاری راهپیمایی روز ۱۳ آبان گفت: قطعا نباید این راهپیمایی برگزار شود مگر اینکه اتفاق دیگری بیفتد. همه ما از موضع مقام معظم رهبری در مورد تجمعات آگاه هستیم. در شرایطی که ایشان سلامتی مردم را در اولویت بیشتری نسبت به عزاداری ها قرار دادند، برگزاری راهپیمایی دغدغه جدی نیست.

وی درباره متوسط هزینه بیماران کرونایی اظهار کرد: متوسط هزینه یک بیمار که ۵ تا ۷ روز در بخش عادی بستری می شود ۸.۳ میلیون تومان است که در صورت بستری شدن در آی سی یو این عدد به ۱۷.۵ میلیون تومان نیز می رسد. البته این موارد به غیر از داروی رمدسیویر است که تحت پوشش بیمه نیست و در پروتکل های درمانی نیز نیامده است، اما ممکن است به تشخیص پزشک نیاز به مصرف آن باشد که به شکل بیمارستانی در اختیار بیمار قرار می گیرد. در مورد سایر هزینه ها نیز لباس حفاظتی در بخش عادی ۲۳۰ هزار تومان و در آی سی یو ۳۳۰ هزار تومان هزینه دارد.

رمدسیویر تاثیری در کاهش کرونا نداشته است

وی افزود: تاکنون براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی اینترفرون ها و رمدسیویر تأثیری در کاهش بیماری نداشته است اما براساس مطالعات کشورمان دگزامتازون و تأمین اکسیژن می تواند برای درمان بیمار موثر عمل کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره استفاده از طب سنتی برای بیماران مبتلا به کرونا گفت: ۵۰ درصد تحقیقاتی که کد اخلاقی دریافت می کنند مربوط به داروهای طب سنتی هستند. هر کس برای دارویی ادعا دارد باید به سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و با دریافت کد اخلاقی کارآزمایی بالینی آن را آغاز کند. در این زمینه هیچ منعی وجود ندارد و فرد می تواند با طی کردن مسیر قانونی دارو را مورد کارآزمایی بالینی قرار دهد، اما اینکه این دارو تنها روی دو یا سه بیمار آزمایش شود، منطقی نیست که بخواهیم بر آن اساس سلامت مردم را به خطر بیاندازیم.

لاری با تأکید بر اینکه کرونا درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: همکاران ما هر کاری که از دست شان برآید را برای بیماران انجام می دهند در مورد داروی رمدسیویر نیز این دارو با تعرفه مشخص در اختیار بیمارستان ها قرارگرفته و در صورت نیاز به بیمار داده می شود.

وی همچنین درباره تأثیر پلاسما درمانی در بهبود مبتلایان به کرونا تصریح کرد: در حال حاضر حدود سه درصد پلاسما از بیماران بهبود یافته دریافت شده است که حالت مطلوب آن رسیدن به عدد ۱۰ درصد است. این موضوع نیز ویژگی هایی دارد که باید مورد مطالعه قرار گیرد اما مطالعات هنوز اثربخشی بسیار جدی برای پلاسما درمانی را ثابت نکرده است، اما در هر حال ما از همه روش ها برای درمان این بیماری ناشناخته استفاده می کنیم و از مردم نیز می خواهیم پس از بهبود یافتن برای اهدای پلاسما مراجعه کنند.

وی با تأکید بر اینکه تاکنون به شدت از ایمنی گله ای پرهیز شده است، گفت: اگر قرار باشد این سیاست را در پیش بگیریم باید ۶۶ درصد جامعه به کرونا مبتلا شوند که این کار به شدت غیراخلاقی است. موضوع ایمنی گله ای با واکسن مطرح می شود که تعداد زیادی واکسن بزنند و ایمنی ایجاد شود. تاکنون دیده ایم بسیاری از جوانان یا افرادی که بیماری زمینه ای نداشتند به کرونا مبتلا شده و فوت کردند و این انسانی نیست که بخواهیم با زندگی مردم بازی کنیم. در فرهنگ ما همه افراد خانواده چه پیر و چه جوان عزیز هستند در نتیجه اولین سیاست ما این است که بیمار نشویم و در صورتی که بیمار شدیم مراقبت های خوبی دریافت کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا کمبود داروی خاصی در کشور وجود دارد یا خیر، بیان کرد: تمام تلاش مان را می کنیم که داروها به موقع به دست مردم برسد. در زمینه تأمین انسولین قلمی نیز اقداماتی صورت گرفته است. از مردم می خواهیم با استفاده از سامانه تی تک داروی مورد نیاز خود را در داروخانه ها پیدا کنند و بدانند که باید برای دریافت آن دارو به کجا مراجعه کنند.

وی در خاتمه سخنان خود در مورد شناسایی شهرهای قرمز کرونا اظهار کرد: ما معمولا تعداد فوتی ها در یک شهر را به درصد جمعیت آن شهر می سنجیم و برای آنکه مشخص شود کدام شهر در وضعیت بحرانی  تری قرار دارد این عدد افزایش پیدا می کند که با ایجاد محدودیت در آن شهرها سعی می کنیم جلوی انتقال بیماری به شهرهای مجاور گرفته شود.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: