کد خبر: ۲۶۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۶ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 27
با وجود واردات واکسن آنفلوآنزا و با توجه به تاکید رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر توزیع این واکسن در داروخانه‌ها از اواسط مهرماه، هنوز این واکسن در بسیاری از داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم باید از طریق سامانه «تی تک» و ثبت کدملی اقدام نمایند، در این شرایط روز گذشته خبر ورود ویروس آنفلوآنزا به کشور و استان گیلان تایید شد.
شفاآنلاین>سلامت> با وجود واردات واکسن آنفلوآنزا و با توجه به تاکید رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر توزیع این واکسن در داروخانه‌ها از اواسط مهرماه، هنوز این واکسن در بسیاری از داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم باید از طریق سامانه «تی تک» و ثبت کدملی اقدام نمایند، در این شرایط روز گذشته خبر ورود ویروس آنفلوآنزا به کشور و استان گیلان تایید شد.

به گزارش شفاآنلاین: همان‌طور که آبتین حیدرزاده، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گیلان به ایسنا، گفته است «طی بیست و چهار ساعت گذشته (از شنبه تا یکشنبه) بیش از ۱۰۰ بیمار با علائم شبه آنفلوآنزا در بیمارستان‌های گیلان بستری شدند که از این تعداد ۷۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا را شناسایی کردیم»!

این خبر در حالی منتشر می‌شود که از چند ماه گذشته کارشناسان بهداشتی و پزشکان نسبت به شیوع همزمان کرونا و آنفلوآنزا هشدار داده بودند و این در حالی است که زمان طلایی برای تزریق این واکسن از ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان است. به عنوان مثال در اواخر شهریور ماه ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی در بیانیه‌ای نسبت به خطر «موج همزمان آنفلوآنزا و کرونا» هشدار داد و اعلام کرد در شرایطی که همه‌گیری کرونا در سراسر جهان و ایران «یک مخاطره جدی حیات بشری به حساب می‌آید، نگرانی جامعه پزشکی و مردم ایران از بابت خطر همه‌گیری آنفلوآنزا به مساله‌ای حاد و مبرم تبدیل شده است.»

ستاد مرکزی مدیریت بحران سازمان نظام پزشکی با اشاره به اینکه «شبه بیماری آنفلوآنزا، موجب نگرانی مردم و ابهامات جدی در افکار عمومی» شده، تاکید کرد که «نگرانی جامعه پزشکی این است که مراجعات مبتلایان به آنفلوآنزا، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، روند خدمت‌رسانی به بیماران کووید۱۹ - و فرآیند‌های پیشگیری را دچار اختلال جدی کند».

مينو محرز، عضو ستاد مبارزه با کرونا درباره خطر اپيدمي همزمان کروناويروس و آنفلوآنزا به «آرمان ملي» گفته بود: «هر 10 سال يک‌بار منتظر يک اپيدمي آنفلوآنزا با نوع جديد هستيم، اميدوارم اين بيماري شبه‌آنفلوآنزاي جديدي که مطرح شده، قابليت اپيدمي نداشته باشد، چراکه در غير‌اين‌صورت مي‌تواند همراه با کرونا شرايط را دشوار کند. توصيه مي‌کنيم امسال به جز گروه‌هاي در معرض خطر که همواره توصيه مي‌شد واکسن را تزريق کنند، اگر واکسن به ميزان کافي در اختيار بود، همه تزريق کنند».

نوشدارو بعد از مرگ سهراب؟

از همان زمان، وزارت بهداشت نيز درباره توزيع واکسن آنفلوآنزا در شهريورماه خبر دادند و پس از آن در چهارم مهر ماه محسن زهرايي، رئيس اداره بيماري‌هاي قابل پيشگيري وزارت بهداشت، اعلام کرد که توزيع واکسن آنفلوآنزا از روز شنبه پنجم مهر آغاز مي‌شود.

يک ماه بعد از زمان اعلام شده براي توزيع واکسن آنفلوآنزا، چهارم آبان ماه حيدر محمدي، مديرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، گفت که «محموله تحويل شده واکسن آنفلوآنزا به معاونت بهداشتي وزارت بهداشت، براي تزريق به اولويت گروه اول يعني زنان باردار و بيماران خاص بوده و هنوز واکسني براي ارائه به اولويت بعدي در داروخانه‌ها توزيع نشده است.»

دوشنبه پنجم آبان ماه نيز جز گروهي از افراد اولويت اول، يعني کارکنان سلامت، زنان باردار و بيماران خاص، کسي موفق به دريافت اين واکسن نشده درحالي که براساس اعلام متخصصان، زمان طلايي تزريق واکسن تا نيمه آبان يعني تا حدود 10روز ديگر است.

کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، طي مصاحبه با شماره دوشنبه پنجم آبان ماه از خارج شدن سالمندان، کودکان و بيماران مبتلا به سرطان از سهميه رايگان واکسن آنفلوآنزا خبر داد. سخنگوي سازمان غذا و دارو افزود که دو ميليون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در ميان اولويت اول گروه‌هاي پرخطر توزيع شده و تا روزهاي آينده اين گروه تکميل مي‌شوند. به گفته جهانپور، درصورت ورود محموله جديد سهميه داروخانه‌ها داده مي‌شود تا به گروه دوم يعني سالمندان، کودکان و بيماران مبتلا به سرطان فروخته شود.

تکليف واردات واکسن چه شد؟

اين درحالي است که ستاد مرکزي مديريت بحران سازمان نظام پزشکي در بيانيه شهريور ماه خود تاکيد کرده بود که «کودکان سالم 6 تا 23 ماهه، بزرگسالان بالاي 65 سال، زنان باردار در سه ماهه دوم و سوم حاملگي، و تمام افراد بالاي دو سال داراي بيماري زمينه‌اي از قبيل ديابت، سرطان، نارسايي کليه، روماتيسم، آسم» بايد در کنار همه کادر پزشکي، بهداشتي، درماني از گروه‌هاي هدف تزريق واکسن آنفلوآنزا باشند.

مقام‌هاي وزارت بهداشت در شهريور ماه بارها از ورود 16 ميليون دوز واکسن آنفلوآنزا خبر دادند، سپس حيدر محمدي مديرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در 12 مهر ماه از تحريم‌ها و مشکلات انتقال ارز به عنوان دليل عدم ورود واکسن به ميزان کافي سخن گفت ولي افزود که «تاکنون پولي بلوکه نشده است».

کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت، اما درباره دليل ورود فقط دو ميليون و 500 هزار دوز واکسن آنفلوآنزا از 16 ميليون دوز اعلام شده، گفت: « محموله‌ها به‌صورت دو ميليون دوزي به‌تدريج وارد کشور خواهند شد و اگر تقاضايي نباشد، لغو مي‌شوند». جهانپور تاکيد کرد که «وزارت بهداشت نگران شيوع آنفلوآنزا نيست، چراکه نيم‌کره‌جنوبي که پيش از ما، فصل پاييز را تجربه کردند، با مشکل شيوع آنفلوآنزا مواجه نشدند و بعيد به‌نظر مي‌رسد که امسال با اين ويروس به‌طور گسترده مواجه شويم.»

آنفلوآنزا يک امر عادي و پرخطر است

با اين حال ايرج خسرو نيا، رئيس انجمن متخصصان داخلي، گفت: «فصل پاييز از راه رسيد و شيوع بيماري‌هاي فصلي همچون آنفلوآنزا يک امر طبيعي است، اما امسال با توجه به شيوع کرونا، اين بيماري بسيار مورد توجه قرار گرفته و مي‌تواند فاجعه‌آفرين باشد.

تجارب سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که آنفلوآنزاي n1h1 مي‌تواند براي افراد سالمند و داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي به اندازه ويروس کوويد 19، خطرناک و مرگ‌آفرين باشد» او همچنين معتقد است که «براي کشور 85 ميليون نفري ايران که با موج سوم و شديد کرونا مواجه است، اين تعداد واکسن اصلا کافي نيست و نياز به حدود 40 تا 50 ميليون دوز واکسن ديگر داريم.16 ميليون واکسن فقط مي‌تواند نياز کادر درمان و تعدادي از زنان باردار و افرادي که بيماري‌هاي سخت مزمن دارند، را پوشش دهد و مردم نمي‌توانند اين واکسن را تهيه کنند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: