کد خبر: ۲۶۶۶۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 26
در روزهای کرونایی روند توزیع دارو به‌ویژه داروهای تجویز شده برای مبتلایان به کرونا جای تامل دارد، این مقوله نیازمند بررسی‌های بیش از پیش از سوی مسئولان امر است.

شفاآنلاین>سلامتاین روزها سرعت انتقال کرونا افزایش یافته و افراد بیش از گذشته در معرض ابتلا به این بیماری هستند. از سوی دیگر با کادر درمان خسته و فرسوده، کمبود تخت‌های خالی بیمارستان و هزاران نارسایی دیگر مواجه هستیم. این در حالی است که هنوز برخی از افراد نسبت به‌زدن ماسک، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن دست چندان رغبتی ندارند.

به گزارش شفاآنلاین:بر اساس بررسی‌های انجام شده در هر 4 دقیقه یک فرد به‌دلیل ابتلا به کرونا فوت می‌کنند. بر اساس تاکیدات مسئولان و مدیران بهداشت و درمان جهان تاکنون دارویی برای مهار کرونا کشف نشده است. البته با بررسی شیوه درمان باید گفت که بخش درمان برخی از داروها را همچون مسکن مقطعی در اختیار افراد قرار داده است. برای درمان کرونا داروهایی همچون فاویپراویر و رمدسیویر بیش از دیگر داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد. هرچند این داروها نیز بر اساس یافته‌های علمی چندان تضمینی در بهبود فرد کرونایی نیست.

دارویی که سرانجام تهیه آن به ناصر خسرو ختم شد

علی مادرش به کرونا مبتلا شده و پزشک فاویپراویر تجویز کرده است. او گفت: برای درمان کرونا به بیمارستان مراجعه نکردم اما پزشک متخصص برایم دارویی نوشت. برخی از داروخانه‌ها با وجود اینکه این دارو را در اختیار دارند از ارائه آن ممانعت می‌کنند.  

او افزود: برای دریافت فاویپراویر به ناصر خسرو مراجعه و برای یک بسته قرص مبلغ 50 میلیون تومان پرداخت کرده ام

این مرد جوان با بیان اینکه این قرص را می‌توان با مبالغ ناچیزی خریداری کرد، گفت: اقدامات رسانه‌ای و جو موجود باعث شده تا بازار سیاه برای دسترسی به این داروها ایجاد شود.

او با بیان اینکه مادرش سالمند است و هر گونه کم و کاستی در روند درمان خطرات جبران ناپذیری را برایش به‌دنبال دارد، افزود: با مراجعه به ناصرخسرو با وجود اینکه هزینه دریافت دارو گران بود، اما دارو را تهیه کرده  در روند درمان بیمار موثر بوده است.

هزینه کار تحقیقاتی را نباید بیمار پرداخت کند

زهرا شیخی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز گفت: بر اساس گفته‌های معاون تحقیقات و فناوری داروها تجویز شده برای درمان کرونا تاکنون تاثیرگذار نبوده است. هم‌اکنون پیگیر هستیم تا بدانیم منشاء بی‌قانونی‌ها کجاست.

 او افزود: سازمان‌های مربوطه باید در این زمینه پاسخگو باشد.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه قطعیت تاثیر این داروها هنوز مشخص نشده، اظهار کرد: اگر کار تحقیقاتی انجام شود نباید هزینه آن را بیمار پرداخت کند. این مقوله‌ساز و کارهای خودش را دارد.

شیخی گفت: مجلس به عنوان مرجع نظارتی ناظر این مقوله است. در ضمن وزارتخانه مربوطه نیز باید از اهرم‌های نظارتی خود به شکل دقیق استفاده کند.

کرونا، داروی ساخت داخل و لزوم رفع نارسایی!

در مرداد سال جاری اخبار متعدد در زمینه تولید دارو برای مهار کرونا تحت عنوان داروی رمدیسیویر و فاویپراویر از سوی رسانه‌ها منتشر شد. حال با توجه به اینکه تاکنون دارویی برای مهار کرونا نه تنها در ایران بلکه در جهان کشف نشده است. انتظار می‌رود نظارت‌ها  در روند دسترسی به داروهای تاثیر گذار در مهار کرونا از سوی مسئولان امر در اولویت قرار بگیرد، چون در روزهای آینده و با سرمای هوا روند ابتلا به کرونا سرعت گرفته و همین امر می‌طلبد تا تمهیدات درمان از سوی مسئولان امر در اولویت اقدامات قرار بگیرد، چون هر گونه کم و کاستی در روند نظارت‌ها به پای مرگ افراد تمام می‌شود.

برچسب ها: نوش دارو ، کرونا ، توزیع
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: