کد خبر: ۲۶۶۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۵ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
معاون اداری مالی وزارت علوم گفت: با شیوع ویروس کرونا درآمد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

شفاآنلاین>سلامت>محمدتقی نظرپور، معاون اداری مالی وزارت علوم تحقیقات و فناوری  درباره اقدامات وزارت علوم برای تنوع بخشی به منابع درآمدی این وزارتخانه اظهار کرد: درآمد زایی و تنوع بخشی به منابع درآمدی در حوزه آموزشی همیشه در دانشگاه‌های ما مورد توجه بوده است اما هم اکنون با شیوع ویروس کرونا اغلب دانشگاه‌ها در کسب درآمد اختصاصی دچار مشکل شده اند.

به گزارش شفاآنلاین: نظرپور افزود: عمده دانشگاه‌های کشور، بخش اعظم درآمدهایشان را تا قبل از شیوع کرونا از آموزش کسب می‌کرده اند. این آموزش یا به صورت جذب دانشجوی نوبت دوم (شبانه) یا به صورت راه اندازی پردیس‌ها و یا به صورت برگزاری دوره‌های کوتاه مدت آموزشی در دانشگاه‌ها بوده است.

معاون اداری مالی وزارت علوم ادامه داد: بخش دیگری از کسب درآمد دانشگاه‌ها در حوزه زیر ساختی بوده است برای مثال بخشی به عنوان فضای ورزشی و ... در اختیار دانشگاه ها بوده است که آن را اجاره می‌دادند و یا بخشی‌هایی را برای بوفه و رستوران. فضا‌هایی برای تکثیر جزوات و کتاب‌ها نیز وجود داشته که اگر چه درآمدی هر چند مختصر برای دانشگاه‌ها داشته است، اما تنوع درآمدی دانشگاه‌ها را زیاد می‌کرد.

دانشگاه‌ها به لحاظ فیزیکی فعالیتی  ندارند

نظر پور با بیان اینکه هم اکنون دانشگاه‌ها به لحاظ فیزیکی فعالیتی ندارند، گفت: طبیعتا در این شرایط، دانشجوی کمتری در دانشگاه‌ها حضور دارد و کاملا طبیعی است که منابع متعدد کسب درآمد دانشگاه ها کاهش پیدا کند.

معاون اداری مالی وزارت علوم افزود: با این رخداد «شیوع ویروس کرونا و نیمه تعطیل شدن دانشگاه ها» ضرورت بازنگری در منابع درآمدی دانشگاه‌ها پر رنگ‌تر شده است و باید در جهت تنوع بخشی به منابع درآمدی حرکت کنیم. دانشگاه ها باید تدابیر لازم را انجام دهند که از چه ظرفیت‌هایی می توانند استفاده کنند که درآمدی که قبلا وجود داشته را جایگزین درآمد حذف شده فعلی کنند.

نظر پور بیان کرد: در نظر گرفتن منابع درآمدی جدید بسته به دانشگاه‌ها و ابتکار عمل دانشگاه‌ها دارد. این نگرانی در دانشگاه‌ها به صورت جدی وجود دارد که بخشی از درآمد‌های پیش بینی شده آن‌ها در سال ۹۹ با کاهش شدید مواجه شود.

معاون اداری مالی وزارت علوم توضیح داد: با تنوع بخشی به منابع درآمدی که دانشگاه‌ها می‌توانند در این شرایط  نیمه تعطیل دانشگاه ها کسب کنند، حداقل می توان بخشی از درآمد‌های سابق را احیا کرد.

نظر پور درباره بخش بزرگ آسیب دیده منابع درآمدی افزود: دانشگاه هایی که بیشترین درآمد خود را از بخش آموزش کسب می‌کردند( دانشگاه هایی که مبتنی بر دوره های شهریه پرداز هستند)، بیشترین آسیب را از تعطیلی دانشگاه ها دیدند. درآمدی که می توان از محل جذب دانشجو در فضای مجازی کسب کرد، مطمئنا به نسبت فضای حضوری به مراتب کمتر است. در مجموع با شیوع ویروس کرونا درآمد دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

برچسب ها: کرونا ، درآمد ، دانشگاه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: