کد خبر: ۲۶۶۵۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 25
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه مثل دوران دفاع مقدس، کار جهادی باید در همه دستگاه‌ها نهادینه شود افزود: به دلیل داشتن ساختار منسجم و توانمند بهداشتی، بار‌ها مورد ستایش سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته ایم.
شفاآنلاین>سلامت>زالی گفت: همه دستگاه‌ها با آرایش شبهه جنگی وارد میدان مبارزه با کرونا شوند و همه بضاعت دستگاه‌ها در اختیار ستاد ملی قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین: فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه ستاد ملی مقابله با کرونا ظرفیت نهادی نوین، فرابخشی و بین نهادی مستقل دارد گفت: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند شکل گیری یک عقبه میدانی برای ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

او با اشاره به اینکه این ویروس از نظر ساختاری ناپایدار است افزود: نقاط متعدد بالقوه‌ای در این ویروس ممکن است وجود داشته باشد و در نهایت به جهش تبدیل می‌شود.

زالی ادامه داد: امروز یک تبادل جدی جهانی وجود دارد و به نظر می‌رسد این ویروس چهره‌های متفاوتی را در شرایط بومی هر کشوری داشته باشد.

او اظهار کرد: از مردم شریف تهران می‌خواهم که بیشتر در بحث بیماریابی به همکارانم کمک کنند، بیماریابی سریع، ردیابی بیمار و درمان زودرس جز سیاست‌های وزارت بهداشت است، باید کاری کرد که بار بیماری کمتر شود و لذا ما نیازمند مشارکت مردم برای مقابله با بیماری هستیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران افزود: چهره فراگیر، متکثر و فرسایشی که این ویروس در کشور ایجاد کرده، به گونه‌ای است که بخش زیادی از توان و استطاعت دستگاه‌های اجرایی مصروف شده است لذا با توجه به فرسایشی بودن این فرایند، لازم است که با طراوت و بازآرایی جدید، همه دستگاه‌های اجرایی و ذیربط، حول مصادیق و منویات مجموعه ستاد ملی فعالیت کنند.

زالی خاطرنشان کرد: چالش‌های فراسو و نوینی در عرصه مقابله با این ویروس وجود دارد، به گونه‌ای اقتضا می‌کند که همه دستگاه‌ها مجددا با فرض یک آرایش شبهه جنگی، وارد میدان شوند و همه بضاعت دستگاه‌ها در زمره ممارست ستاد ملی قرار گیرد.

وی افزود : مردم عزیزمان باید بیشتر به فرزندانشان در مراکز درمانی اعتماد کنند و در امر بیماریابی یاریگر جوانان خود باشند، لذا با بیماریابی سریع و درمان زودرس، مراجعه بیماران بدحال با شرایط وخیم به مراکز درمانی کمتر خواهد شد و باعث می‌شود.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه مثل دوران دفاع مقدس، کار جهادی باید در همه دستگاه‌ها نهادینه شود افزود: به دلیل داشتن ساختار منسجم و توانمند بهداشتی، بار‌ها مورد ستایش سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته ایم.

زالی با اشاره به اینکه ۹ ماه است که از شکل‌گیری ستاد ملی مقابله با کرونا گذشته است گفت: تشکیل این ستاد با تدبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری بود، در سال‌های اخیر ظرفیتی نهادی مانند ستاد ملی مقابله با کرونا در جایگاه حاکمیتی سراغ نداریم لذا این ستاد ظرفیتی مستقل است.

او افزود: بخش زیادی از وظایف و اختیارات این نهاد نوین متاثر از شورای امنیت ملی و منتج از اختیارات مقام معظم رهبری است، ما با اوج فصل سرما و پاییز روبه رو هستیم که بر ابعاد و دامنه این بیماری می‌افزاید.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران  با اشاره به دیدار امروز رئیس و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا با رهبر انقلاب افزود: یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید داشتند شکل گیری یک عقبه میدانی برای ستاد ملی مقابله با کرونا بود.

زالی با اشاره به اینکه مصوبات ستاد ملی باید جنبه عملیاتی پیدا کند گفت: هیچ دستگاهی به اندازه وزارت بهداشت نظر کارشناسی ندارد، در کنترل اپیدمی‌ها در همه جا وزارت بهداشت مرکز تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی است، لذا تعیین مصادیق محدودیت‌ها با وزارت بهداشت است.

او با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌ها باید به نظر فنی و کارشناسی وزارت بهداشت تمکین کنند اظهار کرد: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که محور و مستر ذیصلاح برای نظرات فنی در اعمال محدودیت‌ها در تناسب وزارت بهداشت است و همه دستگاه‌ها باید تمکین کنند وزارت بهداشت امروز در خط مقدم قرار دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با بیان اینکه وزارت بهداشت به عنوان اتاق فکر به صورت عملیاتی و ستادی می‌تواند از محیط مراکز بیمارستانی و حساس نقاط کشور در جهت پیشبرد اهداف خود استفاده کند اظهار کرد: ساختار آبشاری و مویرگی وزارت بهداشت در اقصا نقاط کشور امکان جمع آوری اطلاعات را فراهم می‌کند، وزارت بهداشت با مجموعه عزیزان خود می‌تواند به رصد وضعیت موجود بپردازد.

زالی با اشاره به اینکه در مجموع، حدود ۳۰ هزار از پرستاران ما در کشور به نوعی دچار بیماری کرونا شده اند عنوان کرد: آن‌ها واقعا در خط مقدم بودند، ۶ هزار از نیرو‌های پرستاری امروزه از مدار خارج شده‌اند، در تهران در اکثر بیمارستان‌های بزرگ ما، روزانه بین ۷۰ تا ۱۲۰ پرسنل ما به خاطر درگیری با بیماری مرخصی می‌گیرند.

او اظهار کرد: نیروی پرستاری ما بعد از آمدن بر سر کار، متاسفانه کارایی لازم را ندارند، ما نیاز به نیرو‌های تازه نفس و با نشاط و نفس داریم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اینکه باید مانند روز‌های اول دوران کرونا که خیلی خوب در کنار مجموعه عزیزان درمانی و بهداشتی بودیم اکنون هم قرار بگیریم لذا باید شاهد مشارکت مردم هم باشیم تصریح کرد: ما شاهد خیزش نو اپیدمی در این زمینه خواهیم بود، لذا وزارت بهداشت سکاندار مبارزه با این بیماری سخت و پیچیده است به نظر می‌رسد فرمایشات امروز مقام معظم رهبری می‌تواند در این بزنگاه‌ها سخت تاثیر شگرفی در این مسیر داشته باشد.

زالی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری تاکید بر تامین نیروی انسانی تازه نفس داشتند گفت: در این رابطه قول‌های مساعدی داده شده است، لذا جایگزین نیروی بهداشتی باید با خود نیروی تخصصی باشد.

او با بیان اینکه نیرو‌های جهادی باید در این مسیر با ما باشند ادامه داد: در موج اول بیماری کرونا حضور نیرو‌های جهادی در بخش‌های مختلف برای ما تاثیرگذار بود، لذا به نظر می‌رسد شرایط متفاوتی در فصل سرما داشته باشیم.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با اشاره به اعمال مداخلات بازدارنده و سلبی در کشور‌هایی که حقوق شهروندی جزء اصول اصلی مدیریت آن‌ها بوده افزود: با نصیحت و مسائلی از این قبیل مسئله حل و فصل نمی‌شود و لذا تعداد قلیلی از افراد ممکن است به هر دلیلی با اتخاذ به روش‌های غیر بهداشتی و عدم تمکین به شیوه نامه‌های بهداشتی دچار بیماری شوند.

او خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد باید انقیاد و انضباط عمومی  نسبت به رعایت شیوه نامه‌ها به وجود آید، لذا باید اقدامات ایجابی و سلبی را ببینیم، اما در شرایط اپیدمی خشونت ناشی از این ویروس منحوس به گونه‌ای است که صرفاً با اقدامات ایجابی نمی‌توان به جلو پیش رفت، در اینجا لازم است که حکومت اقدامات خود را قاطع، سریع و به هنگام و متناسب با منافع جمعی اعمال کند.

زالی تاکید کرد: بحث اپیدمی جدی است اپیدمی چهره خشن و نامهربانی دارد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با اشاره به اینکه ستاد ملی جایگاه اجرایی و اختیارات حداکثری دارد گفت: تاکید رهبر انقلاب بر تلاش مضاعف و به کارگیری ابتکارات جدید برای مقابله با ویروس کرونا است، قطعاً نظر رهبری این است که ابتکارات جدیدی شکل بگیرد، ما نیازمند هستیم تا روش‌های جدید، خلاقانه و مبتکرانه‌ای ایجاد شود، ظرفیت‌های علمی کشور در شرایطی است که ما می‌توانیم این استعداد را به فعلیت تبدیل کنیم.

او ادامه داد: مقام معظم رهبری اشاره فرمودند که باید از کار‌های تحقیقاتی استفاده کرد لذا کار باید به صورت مضاعف دنبال شود، باید در همه عرصه‌های اجرایی خلاقیت ایجاد شود و روش‌های خلاقانه را به وجود آورد.

او اظهار کرد: زیرساخت در حوزه بهداشت وجود دارد، اگرچه باید در کلان‌شهر‌ها زیر ساخت‌ها باز تعریف شود، در کلان شهر‌ها باید در تناسب با تغییرات شهرنشینی تغییراتی را ایجاد کرد، ما در عرصه غربالگری تغییر جدی را شاهد خواهیم بود، دامنه افرادی که در حوزه ردیابی مورد توجه، همکاران مراقبین سلامت قرار می‌گیرند باید افزایش پیدا کند.yjc

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: