کد خبر: ۲۶۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۹ - 2020October 24
همه ما با گواهی سوء پیشینه آشنا هستیم، گواهی که نشان می‌دهد آیا فرد مرتکب جرم شده است یا خیر.
شفاآنلاین>اجتماعی>بر اساس قانون گواهی عدم سوء پیشینه برای هر فردی صادر می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:همه ما با گواهی سوء پیشینه آشنا هستیم، گواهی که نشان می‌دهد آیا فرد مرتکب جرم شده است یا خیر. به عبارت دیگر بر اساس قانون هرگاه فردی مرتکب جرمی شود یا اقدامی انجام دهد که از لحاظ قانونی درست نبوده این اقدام او در گواهی سوء پیشینه ذکر خواهد شد و تحت عنوان سابقه فرد شناخته می‌شود.

اصولاً هنگام استخدام کارفرما حتما می‌خواهد که گواهی عدم سوء پیشینه کیفری را برای او ببرید، زیرا باید حتماً مطمئن شود که شما در گذشته مرتکب جرمی نشده باشید.

گواهی سوء پیشینه برگه‌ای است که در آن سابقه کیفری فرد ذکر می‌شود، اگر در گذشته مرتکب جرمی شده باشید به طور حتم در این گواهی می‌آید، در غیر این صورت عدم سوء پیشینه در برگه نوشته خواهد شد، برای مثال اگر در گذشته دعوا کرده و دادگاه رفته باشید، اما حکم محکومیت برایتان صادر نشده باشد در گواهی برای شما سوء پیشینه نوشته نخواهد شد.

گواهی عدم سوء پیشینه چگونه صادر می‌شود؟

برای دریافت گواهی عدم سوء پیشینه باید به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی مراجعه کنید و با در دست داشتن اصل شناسنامه و کارت ملی و دیگر مدارک از مراکز خدمات الکترونیک انتظامی بخواهید تا گواهی عدم سوء پیشینه برایتان صادر شود، البته در استان‌های دیگری جز تهران، اصفهان، مشهد، اهواز، یزد، کرمان، کرمانشاه، کرج، رشت، ارومیه و قم گواهی عدم سوء پیشینه کیفری از سمت کلانتری‌ها صادر می‌شود.

قانونگذار برای حفظ حقوق افراد و رعایت عدالت اجتماعی درج این جرایم را در پیشینه افراد مدت دار تعیین کرده است، به عبارت دیگر بعد از مدتی از سابقه فرد پاک خواهد شد.

هزینه صدور گواهی عدم سوء پیشینه چقدر است؟

پرداخت هزینه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری طبق تعرفه سال ۱۳۹۹ دریافت می‌شود و البته به چند دسته تقسیم می‌شود.

یکی از مبالغی که باید پرداخت شود مبلغ هفتاد و پنج هزار ریال (۷۵۰۰۰ ریال) به حساب نیروی انتظامی، مبلغ دویست و پنجاه و سه هزار ریال (۲۵۳۰۰۰ ریال) به حساب دادگستری تهران واریز می‌شود تا استعلام سوابق فرد گرفته شود، در صورتی که نیاز به دریافت نسخه دوم و سوم گواهی باشد مبلغ صد و پنجاه هزار ریال (۱۵۰۰۰۰ ریال) معادل پانزده هزار تومان گرفته می‌شود.

هزینه‌ای نیز بابت ارسال پستی گواهی عدم سوء پیشینه اخذ می‌شود که این مرحله بعد از ارائه مدارک و پرداخت هزینه‌های فوق با توجه به اینکه این گواهی از طریق پست ارسال می‌شود، است. این هزینه پستی صد و هشتاد و هفت هزار و دویست و شصت و پنج ریال (۱۸۷۲۵۶ ریال) است.yjc


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: