کد خبر: ۲۶۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روزهای نخست اپیدمی کرونا، جای خالی مدیریت سلامت روان به طور کامل احساس می‌شد و بیشترین مشکل و گمشده‌ای بود که به چشم می خورد.
 شفاآنلاین>سلامت>سیما سادات لاری روز دوشنبه در هم اندیشی گفت و گو دانشگاه و رسانه که به صورت مجازی در دانشگاه تربیت مدرس و توسط معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت سلامت روان مردم ایران در بحبوحه کرونا خیلی دیر انجام شد، افزود: این روزها درگیر کووید ۱۹ هستیم و این بحران کل زندگی را در بر گرفته است. پیش بینی ناپذیر بودن کووید۱۹، آن را مبهم تر جلو می دهد. بُعد مثبت پیش بینی ناپذیر بودن کرونا به ما یادآور می کند، بسیاری از برنامه ریزی هایی که در درازمدت برای خودمان داشتیم، با شکست مواجه می شود.

به گزارش شفاآنلاین: لاری با بیان اینکه این موضوع در عده ای ایجاد نا امیدی کرده است، اظهار داشت: الان بیشتر از گذشته باید جامعه را برای رعایت اصول بهداشتی متقاعد کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با ارائه آماری از بیشترین افرادی که به ویروس کرونا آلوده می شوند، خاطرنشان کرد: هر فردی که بیماری زمینه ای داشته باشد بیشتر مورد حمله کرونا قرار می گیرد. با این حال علائم بیماری در ۸۰ درصد افراد دارای علائم خفیف است و ۱۵ درصد افراد بستری می شوند و سلامتی خود را به دست می آورند.

وی ادامه داد: پنج درصد بیماران به آی.سی.یو می روند که در مورد ۵۰ درصد آنها احتمال فوتی وجود دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: وقتی ضعف ها به موقع شناسایی نشود، در مواقع بحران از آن ضربه می خوریم. اگر جامعه ای از اول برای سلامت اقتصادی، روحی، ‌روانی و فرهنگی فکر نکرده باشد از همان حوزه دچار آسیب می شود.

وی با اشاره به طرح تحول سلامت،‌ تاکید کرد: طرح تحول سلامت یک نعمت بود و باعث مجهز شدن دورترین بیمارستان ها شد. بدون این طرح، امکان نداشت همین دستگاه های سی تی اسکن که در شناسایی کرونا تاثیرگذار هستند،‌ در اختیار این بیمارستان ها قرار گیرد.

آموزش تاب آوری و انعطاف فرهنگی به فرزندان 

لاری در ادامه سخنان خود با اشاره به ضعیف شدن این بیماری در برخی استان ها، گفت: هر جایی که رییس دانشگاه، بیمارستان یا ستاد استانی قوی عمل کرد، بیماری به خوبی مدیریت شد. به هر حال این بحران تمام می شود و بحران های دیگری پیش رو داریم. اما باید فرزندانی تربیت کنیم که تاب آوری و انعطاف فرهنگی داشته باشند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آموزش پذیری افراد در بحران کرونا، افزود: در تمام جوامع پیشرفته یک عده از افراد قدرت آموزش پذیری دارند. در کشور ما با توجه به تنوع فرهنگی که داریم برخی استان ها آموزش پذیری کمتر و در دیگر استان ها تعصبات بیشتر یا کمتر دیده می شد.

وی درباره نقش دانشگاه در سیاستگذاری های مرتبط با کرونا، تاکید کرد: دانشگاه های ما در این شرایط چقدر در سیاست گذاری ها نقش دارند؟ وقتی می خواهیم اعمال محدودیت کنیم ستاد ملی مقابله با کرونا از کدام گروه روانشناسی دانشگاه سوال می کند که جامعه در این شرایط، تاب آوری جریمه یا مجازات دارد یا خیر.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: با این شرایط اجتماعی و سیاسی، چطور مردم را متقاعد کنیم به سفر نروند یا از طرفی، وقتی الان مشخص شد ۷۰ درصد فوتی های کرونا افراد بالای ۶۰ سال هستند، آیا تاکنون افراد شاغل بالای ۶۰ سال را شناسایی کرده ایم؟ اقدامی که بسیاری از دولت ها در کشورهای دیگر انجام داده اند.

وی تاکید کرد: الان زمانی است که دانشگاه باید وارد عرصه شود و باید بررسی کرد نتیجه هم اندیشی چقدر در سیاستگذاری های کشور تاثیر دارد.

لاری با تشکر از رسانه ها که در پوشش اخبار کرونا فعال عمل کردند، گفت: رسانه ها به صورت خودجوش در فضای مجازی تاثیرگذاری زیادی داشتند و پلی بین مردم و سیاستگذاران برای انتقال تصمیم گیری های مسوولان و البته طرح مشکلات مردم بودند.

سخنگوی وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی همچنین از انترن ها و دستیاران تخصصی بیمارستان ها تشکر کرد و افزود: دستیاران تخصصی با کمترین حق الزحمه و بدون اینکه نامی از آنان به میان آورده شود، به صحنه آمدند و به خوبی درخشیدند.

وی همچنین با بیان اینکه جوانان نقش خود را در ایام کرونا به خوبی نشان دادند، تاکید کرد: در دانشگاه ها باید به سمت تاب آوری حرکت کنیم. نقاط ضعفی که در جامعه از آن آسیب می خوریم برای دانشجویان و دانش آموزان به شکل واحدهای درسی در نظر گرفته شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: