کد خبر: ۲۶۶۳۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 19
طبق نتایج مطالعات مردان با تحصیلات کمتر و متاهل؛ بیشترین مبتلایان به کرونا بوده‌اند.

شفاآنلاین>اجتماعی> کرونا، کرونا و باز هم کرونا... کرونا  کل جهان را تسخیر کرده و هر روز جان تعداد زیادی را می‌گیرد در دوره‌ای که بشر در فکر تصرف سیارات بود این ویروس موذی دست وپایش را بسته سفر به فضا که هیچ سفر به جاده هم آرزویی شده است. هنوز بعد از گذشت هشت ماه علائم و نشانه‌های ثابتی ندارد چه برسد به درمان. هر روز خبر کشف واکسن جدید می‌شنویم ولی اثری از درمان نیست. خلاصه اینکه زندگی کردن سخت بود با این کرونا سخت‌تر شده، استفاده مداوم از ماسک، شیلد، دستکش، شستن مداوم دستها همه و همه برای حفظ جان و سلامتی خودمان می باشد. پس بهتر است بیشتر و بیشتر مراقب خودمان و نزدیکانمان باشیم.

این ها رو گفتیم تا برسیم به اینکه تقویت سیستم ایمنی بدن، در کنار اصول سه گانه "فشم" (فاصله/ شست و شوی مداوم دست ها/ ماسک) مهم ترین راهکار کنونی بشر در مقابل کروناست، تا روزی که واکسن و دارویی برای آن کشف  شود. علی رغم همه این ها نتایج یک پروژه تحقیقاتی در تهران که توسط روزنامه همشهری منتشر شده بود حکایت از ناموفق بودن سیاست‌های اجرایی در کنترل اپیدمی کووید-۱۹ دارد و جزئیات تازه‌ای از چگونگی شیوع کرونا را در تهران نشان می‌دهد.

جامعه آماری این پژوهش حدود صد هزار نفر از مبتلایان به کرونا در بیمارستان‌های تهران بوده‌اند. این مطالعه از ۱۴ فروردین تا ۲۰مهر ماه امسال انجام شده و پس از پردازش اطلاعاتی درباره رابطه سن و مرگ و میر، علائم جدید به کرونا، رابطه بیماری قلبی با کرونا، تحصیلات، اشتغال و حتی مجرد و متاهل بودن را در بردارد که در ادامه این مطلب به آنها می‌پردازیم:

میانگین سنی در مبتلایان به کرونا 

میانگین سنی بیماران ۵۷.۳سال و بیشترین درصد موارد فوت در گروه سنی بالای ۸۰سال بود. اگر نسبت بهبودیافته‌ها و فوت‌شده‌ها را در این داده‌ها محاسبه کنیم، بیشترین درصد بهبودی در گروه سنی ۳۰ تا ۴۰سال   و ۲۰ تا ۳۰ساله  و بیشترین درصد مرگ در بستری‌شدگان تست مثبت در گروه سنی بالای ۸۰سال و گروه سنی ۷۰ تا ۸۰سال دیده شده است. یافته‌ها نشان می‎دهد، در نیمه اردیبهشت امسال، روند نزولی در سیر موارد ابتلا به بیماری اتفاق افتاده، اما با افزایش موارد ابتلا بعد از این تاریخ، تهران وارد پیک دوم اپیدمی شد. موارد رخ‌داده مرگ هم تقریبا از الگوی ابتلا طی زمان پیروی می‌کند.

تب شایع‌ترین نشانه ابتلا به کرونا در دنیاست ولی در تهران به سرفه توجه کنید!

در بیشتر مطالعات انجام‌شده در دنیا، تب شایع‌ترین نشانه ابتلا به بیماری است، اما در این مطالعه مشخص شد که در جمعیت مورد مطالعه، سرفه شایع‌ترین علامت ابتلاست. همچنین بیشترین مکان‌های مورد تردد بیماران قبل از ابتلا، مراکز درمانی و بیمارستانی بوده است. 

رابطه عجیب ازدواج، تحصیلات و اشتغال با کرونا

بیماری‌های زمینه‌ای مبتلایان

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شایع‌ترین بیماری‌های زمینه‌ای در جمعیت مورد مطالعه، بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت و سرطان‌ها بوده‌اند. دیابت، به‌دلیل شیوع بالاتر در جامعه، در زنان سهم بیشتری نسبت به مردان داشته است. 

از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا ۲۰ مهر تعداد ۱۴ هزار و ۹۸۲ نفر که مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای شامل بیماری‌های ریوی، بیماری‌های قلبی، دیابت، بیماری‌های کبدی، بدخیمی و بیماری‌های کلیوی بودند، پس از ابتلا به ویروس کرونا فوت کردند.

از ابتدا تا ۲۰ مهرماه، در افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی ۱۵۵ نفر، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی ۷ هزار و ۳۰۹ نفر فوتی، در بیماران دیابتی ۵ هزار و ۲۷۹ نفر، در افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی ۳۰۵ نفر، در بیماران مبتلا به بیماری‌های بدخیمی ۷۰۹ نفر، همچنین در بیماران مبتلا به بیماری‌های کلیوی نیز هزار و ۲۲۵ نفر جان خود را به خاطر کرونا از دست داده‌اند.

مبتلایان ۲هفته پیش از بیماری به کجا تردد داشتند؟

در ادامه این تحقیق، مکان‌های تردد بیماران، پیش از ابتلا، در شهر تهران بررسی شده است. این بررسی بر روی ۱۹هزارو۶۴۰نفر انجام شده است. مطالعات این بخش نشان می‌دهد اغلب افراد مبتلای بستری‌شده، در ۲هفته قبل از بیماری، جابه‌جایی‌های مختلفی از محل زندگی داشته‌اند، به‌طوری‌که بیش از نیمی از آن‌ها حداقل یک بار به خارج از استان محل زندگی و در سطح کشور سفر کرده‌اند و حدود یک‌سوم در محدوده‌ای بیش از ۲۰۰ کیلومتر به مسافرت رفته‌اند.

آنچه در نقشه تردد این بیماران مشخص است، بیشترین میزان رفت‌وآمد آن‌ها به مناطق مرکزی شهر تهران است. بیشترین سفر‌ها در مسیر‌های بین‌شهری محور‌های هراز، قزوین و رشت، مسیر‌های منتهی به شرق مازندران و کرمانشاه و در جنوب؛ استان‌های قم، اراک و ملایر، همینطور در محور چالوس، گیلان، زنجان و اردبیل انجام شده است. در محدوده شعاعی کمتر، به‌جز کرج، مسیر شرقی تهران که احتمالا بیشترین ویلا‌های تفریحی تهرانی‌ها در آنجا قرار دارند، فراوانی بیشتری را نشان می‌دهد. البته این سفر‌ها فقط مربوط به تردد افراد بیمار مقیم در تهران است و تردد‌های افراد ساکن در مناطق مقصد به تهران را شامل نمی‌شود.

رابطه عجیب ازدواج، تحصیلات و اشتغال با کرونا

بیشترین مبتلایان چه کسانی بوده‌اند؟

طبق نتایج این مطالعه مردان با تحصیلات کمتر و متاهل؛ بیشترین مبتلایان به کرونا بوده‌اند.  براساس اطلاعات جمع‌آوری‌شده در بخش دیگری از مطالعه،  مشخص شد که ۳۹.۵درصد بی‌سواد یا تحصیلات به اندازه ابتدایی، ۱۲.۵درصد سیکل و راهنمایی، ۲۳.۴درصد دیپلم، ۲.۹درصد فوق دیپلم، ۱۴.۷درصد لیسانس، ۴.۵درصد فوق‌لیسانس و ۲.۵درصد دکتری داشته‌اند. ۷۸.۷درصد متاهل، ۶.۹درصد مجرد و ۱۴.۴درصد از همسر جداشده یا فوت‌شده بودند. 

شیلد و ماسک به تنهایی چاره‌ساز نیست

درخصوص به‌کارگیری تمهیدات پیشگیرانه در مقابل کرونا، طبق اظهار افراد مورد مطالعه، فقط ۲۸.۵درصد به‌طور مرتب از ماسک صورت و ۳.۲درصد از شیلد استفاده می‌کردند (۱۷.۹درصد هرگز یا به‌ندرت ماسک می‌زده‌اند)، ولی حدود ۱۸درصد دست‌ها را به‌طور مرتب نمی‌شستند. حدود یک‌پنجم افراد مبتلا، مرتباً محیط خود را ضدعفونی می‌کردند و فقط ۱۲.۳درصد فاصله‌گذاری اجتماعی را قبل از ابتلا همواره یا اکثر موارد رعایت می‌کرده‌اند. تجربه حضور در میهمانی یا نشست جمعی در حدود نیمی از افراد (۴۸.۵درصد) طی ۲ هفته قبل از ابتلا گزارش شده که همراه با تماس نزدیک با سایرین بوده است. درمجموع ۶۲.۲درصد هم سابقه صحبت کردن حداقل ۵دقیقه با یک فرد در خارج از خانه و در فاصله کمتر از ۱.۵متر را اعلام کردند.

رابطه عجیب ازدواج، تحصیلات و اشتغال با کرونا

علت اصلی ابتلا به کرونا

طبق خوداظهاری افراد مورد مطالعه، علت ابتلای آن‌ها به کووید-۱۹ بیشتر مراکز بهداشتی-درمانی، خانواده و نزدیکان، محل کار، مراکز خرید، مسافرت، مراسم ترحیم، مترو، اتوبوس و تاکسی ذکر شده است. 

آلوده‌ترین مناطق تهران

همچنین مشخص شد که مناطق ۱۷، ۱۲ و ۶ به‌ترتیب بیشترین نسبت مبتلایان را به‌خود اختصاص داده‌اند، ولی این اندازه‌ها زمانی که با در نظر گرفتن جمعیت هر منطقه و به‌ازای ۱۰۰هزار نفر محاسبه می‌شود مناطق ۴، ۱۹ و ۶ را به عنوان بیشترین میزان ابتلا نشان می‌دهند. از آنجا که موارد پیگیری‌شده فقط شامل ترخیص‌شدگان تست مثبت به‌دلیل کرونا در طول مدت مطالعه بود، موارد مرگ را در داخل بیمارستان در برنمی‌گیرد و شامل مرگ‌های بعد از ترخیص در این گروه است که ۱۲.۸درصد بود.

رابطه عجیب ازدواج، تحصیلات و شاغل بودن با کرونا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: