کد خبر: ۲۶۶۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 18
سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پرسنل و کادر بهداشت و درمان کشور روزهای سختی را در بیمارستان‌ها می گذرانند. در این شرایط وزارت بهداشت را تنها نگذارید، تمامی اداره و سازمان ها باید کمک کرده و بر اجرای دقیق پروتکل ها نظارت داشته باشند.
 شفاآنلاین>سلامت>سیماسادات لاری روز یکشنبه در مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی) که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: هشت ماه است همکاران بهداشت و درمان جوانمردانه پای کار ایستاده اند. تعداد زیادی از پرسنل درمان را از دست داده ایم. به نیروی تازه نفس نیاز داریم. در ابتدا همه به ما کمک می کردند، اما اکنون که ابتلا به بیماری بالا رفته، نیازمند همکاری بیشتر هستیم.

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت را نباید تنها گذاشت. ابتلای به بیماری بالا رفته و گام نخست این است که همه باید کمک کنند تا مردم بیمار نشوند؛ زیرا پس از بیماری و بستری قضایا پیچیده می شود. افزایش تعداد بیماران باعث کاهش مراقبت از آنان می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در خط مقدم رویارویی با این بیماری است؛ تا فرهنگ سازی صورت نگیرد نمی توان از بیماری جلوگیری کرد.

لاری در با تاکید بر لزوم همکاری تمام سازمان و ارگان های کشور در کنترل و کاهش ابتلا به کرونا، تصریح کرد: تاریخ در باره عملکرد ما قضاوت می کند و ما در زمینه مرگ و رنج انسان ها دخیل هستیم. تمامی نهادها کمک کنند تا بتوانیم بیماری را مدیریت کنیم. آمار روزانه بهبودیافتگان نشان از تلاش بی وقفه و حماسه ساز کادر درمان و پزشکی دارد.

وی با اشاره به دشواری کنترل بیماری در شرایط تحریم های ظالمانه گفت: همه اداره ها و سازمان ها موظف هستند لحظه به لحظه سبک کرونایی برای خود تعریف کنند تا شور و نشاط به جامعه بازگردد. این بحران تمام می شود و آخرین بحران نیز نخواهد بود.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در باره مسابقات تولید محتوا فن ورز در سوی دانشگاه فنی وحرفه ای، عنوان کرد: این مسابقه را می توان گامی در راستای افزایش همکاری ها برای کمک به کنترل کرونا ارزیابی کرد.

لاری گفت: دانشگاه فنی و حرفه ای با برگزاری این مسابقه، تهدید را به فرصت تبدیل ساخت. هر انسانی در هر بحرانی مسئولیت خود را باید متوجه شود و با دغدغه مندی آن را انجام دهد.

وی در باره نقاط قوت جشنواره عنوان کرد: دغدغه مندی و مسئولیت برگزارکنندگان از نخستین نقاط قوت این جشنواره است. همچنین استفاده از روش های نوین در اجرای مسابقات مانند موشن گرافی، پادکست، انیمیشن و اسلاید شو از دیگر ویژگی های این جشنواره است؛ چرا که نسل جدید با این شیوه ها به خوبی آشنا است و شاید بسیاری از اساتید دانشگاه با این فضا و روش ها بیگانه تر هستند. کرونا فرصت ارتباط با نسل جدید را به ما داد تا آن ها را باور کنیم. کرونا نشان داد ابزار ارتباطی نوین بسیار ارزشمند بوده و شاید پس از کرونا نیز بیشتر از آن بهره مند شویم و آموزش ها را در بستر مجازی ببریم.

معاون فرهنگی وزارت بهداشت همچنین عناوین انتخاب شده و آموزش مهارت را از دیگر ویژگی های مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز دانست و اظهار داشت: دانشکده فنی و حرفه ای، مهارت را در دل خود دارد. ما در زمان شیوع بیماری کرونا به این نتیجه رسیدیم که به دوره های کوتاه مدت مهارتی نیاز داریم. در این شرایط افرادی متخصص و آموزش دیده در زمینه مهارت های کوتاه مدت لازم داریم تا به کمک ما بیایند.

مراسم اختتامیه نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی) با حضور غلامرضا غفاری معاون فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی وحرفه ای و جمعی از مسئولان این دانشگاه به صورت مجازی برگزار شد.

اهمیت فناوری های نوین در استقلال در یادگیری

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای نیز در این مراسم گفت: دانشگاه فنی وحرفه ای با قدمت تاریخی خود، یکی از دانشگاه های حضوری و رایگان آموزش عالی کشور برای انتقال مهارت به دانشجویان است. این دانشگاه به عنوان دانشگاه ماموریت گرا به شمار می رود و به دنبال کمک به اشتغال و تولید است

صالحی عمران با اشاره به غلبه شرایط کرونایی و تغییر شرایط آموزشی گفت: این جشنواره ارتباط ما را نیز با وزارت بهداشت برقرار ساخت. دانشگاه فنی و حرفه ای پس از شیوع ویروس کرونا از همان روزهای نخست، برنامه های آموزشی را با شرایط جدید تطبیق داد و وارد آموزش الکترونیک و مجازی شد. این در حالی است که حدود ۷۰ درصد دروس به صورت عملی است. آموزش های الکترونیکی زمینه ای برای انتقال مسئولیت آموزشی از یاددهنده به سوی یادگیرنده برده و استقلال در یادگیری را ایجاد می کند.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای ادامه داد: یکی از چالش های اساسی نظام های آموزش عالی دنیا بهره برداری مناسب از فناوری و فضاهای مجازی است. بسیاری از سیستم های آموزشی در اثر ناآشنایی با فناوری های نوین به تعطیلی کشانده شده اند.

وی گفت: یکی دیگر از چالش های اساسی در تمامی آموزش ها تولید محتوا است. اگر دانشجو را به تولید محتوای آموزشی برسانیم به استقلال یادگیری و آموزش باکیفیت دست یافته ایم. از این رو چنین جشنواره هایی که می تواند باعث تغییر در نظام آموزشی شود، باید جدی گرفته شود.

صالحی عمران گفت: ارسال ۱۵۲۶ اثر به این جشنواره نشان از استقبال و اهمیت این حوزه در بخش فرهنگی و دانشجویی دارد.

نقش دانشگاه فنی وحرفه ای در اطلاع رسانی و آگاهی بخشی علمی

معاون فرهنگی وزارت علوم نیز در این مراسم گفت: برگزاری این مسابقه از سوی دانشگاه فنی وحرفه ای، حرکتی در راستای مسئولیت اجتماعی است که امروزه متوجه جامعه علمی و دانشگاهی کشور است؛ خاصه دانشگاه فنی و حرفه ای که یک دانشگاه ماموریت گرا در جهت مهارت افزایی و تولید دانش است تا به نیازهای گوناگون کشور پاسخ داده و چرخ  توسعه را سرعت بیشتری بخشد.

وی افزود: امروزه که درگیر یک معضل جهانی شده ایم، تمام مسئولان دانشگاهی و علمی با تمامی قوا باید برای حل آن گام بردارند؛ همان گونه که نظام آموزشی و پژوهشی کشور در این زمینه فعال شده است.

غفاری گفت: وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تمام اهتمام خود را در این زمینه به کار گرفته اند و با توجه به نیازهای موجود، تلاش های خود را به کار می گیرند. دانشگاهی مانند فنی وحرفه ای نیز فعالیت های مناسبی در این زمینه از خود نشان داده است.

معاون فرهنگی وزارت علوم گفت: گذشته دانشگاه نیز نشان می دهد این دانشگاه در بحران و مسائل فراگیر همواره در کنار دانشگاه های دیگر و حتی بیشتر، به دلیل ویژگی های خود، حضور موثر داشته است.

غفاری عنوان کرد: دانشگاه فنی وحرفه ای و فعالیت هایی از این دست (برگزاری مسابقات و جشنواره ها) از فعالیت های کارسازی است که به استمرار نیاز دارد و در دانشگاهی مانند فنی و حرفه ای که دانشجویان آن پیش قدم می شوند، بسیار ثمربخش است. همچنین، تنوع رشته های این دانشگاه نیز از دیگر مسائل مهم است که به مواجهه با بحران ها کمک می کند. کووید ۱۹ نشان داد که نیاز به هم افزایی بین رشته ای داریم.

وی با اشاره به نقش آفرینی دانشگاه فنی وحرفه ای تصریح کرد: برای دنیا و آحاد افراد مشخص شده که سلامت امر اکتسابی است. باید شناخت لازم را نسبت به سلامت داشته باشیم. از این رو نیازمند مجموعه ای از اقدامات مبتنی بر دانش، حکمت، خرد، شناخت و معرفت هستیم که از طریق یک شیوه به دست نمی آید؛ بلکه باید شیوه های متنوع و نوین برای کسب آن ها به کار برد.

غفاری تاکید کرد: برای اینکه برنامه ای در یک جامعه صورت عمومی و فراگیر خود را بیابد، به طور طبیعی در یک شیوه و روش خلاصه نمی شود. اگر امروز در خصوص دانشگاه و آموزش از شیوه های نوین متعدد نام می بریم، باید برای انتقال دانش مورد نظر بر مبنای علائق و ذائقه ها نیز از شیوه های نوین استفاده کرد.

معاون وزیر علوم ادامه داد: به ویژه مسائلی که باید عمومیت جامعه نسبت به آن شناخت پیدا کنند، ما را وادار به استفاده از رویه و شیوه های مختلف وادار می کند؛ چه بهره گیری از هنر دیجیتال و چه خود هنر باشد.

وی تصریح کرد: برای دستیابی به این هدف باید، تمام شرایط محیطی را چه در حوزه فضای مجازی و چه واقعی هوشمند ساخت. به طور حتم، چنین جشنواره هایی به دلیل خلاقیت و نوآوری که در آن ها وجود دارد در معرفی رویه ها، به شیوه های هوشمندسازی جامعه نسبت به مسائلی مانند کرونا کمک می کند.

غفاری گفت: اکنون همگی این اتفاق نظر را دارند که حل معضل کووید ۱۹ نیازمند همکاری تمام دستگاه ها و مجموعه ها است. تلاش دانشگاه فنی و حرفه ای و ارسال آثار متبوع و خوب به جشنواره مورد نظر، قدرت ترویج را دارند.

در ادامه این نشست از مقام های برتر نخستین دوره مسابقات ملی تولید محتوا فن ورز (فرصت سازی کرونایی)  تقدیر شد

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: