کد خبر: ۲۶۶۲۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 18
۵۰ درصد زنان مبتلایان به سرطان سینه در کشور زیر ۵۰ سال هستند و این بیماری در ایران پنج تا هفت سال جوان‌تر از کشورهای دیگر است.
 شفاآنلاین>سلامت>شهپر حقیقت عضو انجمن بین المللی لنفولوژی به مناسبت هفته سلامت زنان افزود: سرطان سینه از شایع ترین سرطان ها در میان زنان ایرانی است که در سالهای اخیر رو به افزایش بوده و جمعیت جوان را درگیر کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: با بیان اینکه در کشورهای مختلف زنان بالای ۶۰ سال مبتلا به سرطان سینه می شوند، اظهار داشت: متاسفانه این سرطان سن فعال باروری کشور را درگیر کرده و تشخیص دیرهنگام مهمترین علت طولانی شدن بیماری و درمان سخت آن بوده است.

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه اقدامات تشخیصی درمانی مجهز در کشور برای سرطان سینه وجود دارد، از زنان خواست با دیدن هر علامت مشکوک از جمله سفتی، تغییر شکل و اندازه سینه حتما به پزشک مربوطه مراجعه کنند تا در صورت ابتلا، درمان زودتر آغاز شود.

حقیقت تصریح کرد: با تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی به موقع بطور متوسط بیش از ۸۰ درصد بیماران مبتلا به سرطان سینه طول عمری زیادی پیدا می کنند و حساس کردن جامعه زنان به عنوان گروه درگیر این بیماری یکی از مهمترین راه های پیشگیری است.

وی افزایش سن، نازایی، بارداری در سن بالای ۳۰ سال، سابقه ابتلا به سرطان سینه در اقوام درجه یک و مصرف غذاهایی با میزان چربی حیوانی بالا را از موارد ابتلا به سرطان سینه بیان کرد و گفت: بسیاری از مبتلایان به این بیماری، در مراحل ابتدایی سرطان سینه با علائم بالینی قابل توجهی روبرو نیستند و ممکن است هیچ گونه احساس درد یا به طور کلی علامتی نداشته باشند به همین خاطر از دوران ۴۰ سالگی به بعد انجام معاینات دوره ای ماموگرافی برای زنان ضروری است.

این پزشک ادامه داد: در حدود پنج تا ۱۰ درصد سرطان های سینه در زمینه سابقه فامیلی ایجاد می شوند و تخمین زده می شود که ۲۰ تا ۳۰ درصد از زنان مبتلا به این بیماری حداقل یکی از بستگان درجه اول آنها دچار این سرطان بوده و از سوی دیگر زنانی که در سنین جوانتری دچار سرطان سینه می شوند، وابستگان درجه اول و دوم آنها در معرض خطر بالاتری از ابتلا به آن قرار دارند.

حقیقت خاطرنشان کرد: قاعدگی زودرس و یائسگی دیررس، سن بلوغ بالای ۱۵ سال، خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد و زنانی که به طور طبیعی بعد از ۵۵ سالگی یائسه شده اند، نسبت به زنانی که یائسگی آنها قبل از سن ۴۵ سالگی بوده، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

وی اظهار داشت: رژیم غذایی سالم جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان سینه موثر است و زنانی که در برنامه غذایی خود استفاده از روغن های سالم مانند روغن زیتون تصفیه نشده، میوه ها و سبزیجات و مصرف ماهی به جای گوشت قرمز را قرار داده اند کمتر در معرض ابتلا به آن هستند.

از ۲۴ تا ۳۰ مهر ماه هفته ملی سلامت بانوان نامگذاری شده است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: