کد خبر: ۲۶۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 16
رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران در مورد اینکه چگونه می‌توان تاثیرات افسردگی و اضطراب ناشی از کرونا را کاهش داد، گفت: یکی از اقدامات در این زمینه، تغییر سبک زندگی است.
 شفاآنلاین>سلامت>دکتر وحید شریعت اظهار داشت: باید سعی کنیم که اصول اولیه زندگی مانند خواب و خوراک را در این ایام به صورت صحیح و مرتب انجام دهیم و تغییری در آنها نباید ایجاد شود.

به گزارش شفاآنلاین: شریعت فعالیت های فیزیکی را از دیگر اقدامات برای کاهش افسردگی و اضطراب اعلام کرد و گفت: سعی کنید تحرک بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانید به عبارتی دقایقی از وقت روزانه خود را صرف ورزش کنید. این کار تا حدودی به ارتقا سلامت روان، مخصوصا در این شرایط کرونایی، کمک خواهد کرد.

شریعت با اشاره به اینکه دعا و نیایش می تواند ذهن را آرام تر کند و به عبارتی مقداری تنش این ایام را کمتر می کند، بیان داشت: کار دیگری که در این ایام توصیه می شود، افراد با اقوام، نزدیکان یا کسانی به آنها علاقه دارند، مرتبط بمانند. هرچند بیماری ما را تا حد زیادی محدود کرده و امکان ارتباط فیزیکی وجود ندارد اما با راهکارهایی مانند تماس تلفنی یا با استفاده از فضای مجازی، همچنان ارتباط را حفظ کرد.

وی، کارهایی مانند مطالعه یا مشارکت در امور خیریه را از جمله اقدامات موثر در این زمینه اعلام کرد و گفت: محدود کردن اخبار و اطلاعات و استفاده از فضای مجاری می تواند کمک به این کار کند. افراد می توانند در ساعات خاصی اخبار کرونایی را مشاهده کنند تا در جریان روند بیماری و آخرین دستاورهای این موضوع باشند.

کرونا افسردگی و استرس را افزایش داده است
شریعت ادامه داد: هنوز مطالعه ای که منجر به برآورد دقیقی از مقدار تغییر افسردگی و اضطراب در مردم بر اثر شیوع کرونا انجام نشده اما بر اساس پیش بینی و یک حدس بالینی، متغیرهای افسردگی و اضطراب براثر کرونا افزایش یافته است.

رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان بیان داشت: در اوایل بیماری کرونا بیشتر، حالت های اضطرابی مشاهده می شد اما در حال حاضر بیشتر، شاهد حالت های افسردگی و وسواس هستیم.

وی تاکید کرد: در ابتدای اپیدمی ها که شرایط ناپایدار بوده و ناشناخته ها زیاد بود، سطح اضطراب مردم بالا رفت، در این حالت هنوز امیدواری وجود دارد که به زودی شرایط بهتر می شود اما بعد از چند ماه که اطلاعات بیشتر می شود و امواج بعدی بیماری آغاز می شود، افسردگی و وسواس بیشتر می شود.

شریعت با اشاره به اینکه افسردگی و اضطراب ایجاد کننده آسیب به مردم هستند، گفت: هر ۲ سبب آسیب به مردم می شوند و می توانند کاملا ناتوان کننده افراد باشند.

وی، روش درمانی آنها را متفاوت اعلام کرد و گفت: راهکارهای غیر دارویی که برای آنها پیشنهاد می شود تا اندازه با هم فرق می کنند. اگر شدت این متغیرها زیاد باشد درمان های دارویی آنها تا حدی همپوشانی دارد، معمولا داروهای ضد افسردگی در این حالت اثر ضد اضطرابی هم دارند.

استرس و اضطراب دانشجویان افزایش یافته است
وی در پاسخ به این سوال که آیا استرس و اضطراب در دانشجویان هم در این ایام بیشتر شده است، گفت: به نظر می رسد استرس و اضطراب زیادی در بین دانشجویان وجود دارد و بر اثر شیوع کرونا افزایش هم یافته است.
رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان بیان داشت: مطالعه ای اواخر سال گذشته انجام شد تا میزان افسردگی و اضطراب در دانشجویان این دانشگاه سنجیده شد، نشان داد که علائم افسردگی و اضطراب آنان از میانگین کشوری خیلی بالاتر بود و شاید ۲ برابر  میانگین کشوری باشد.

شریعت ادامه داد: دانشجویان در این ایام دچار سردرگمی هایی بودند که به طور مثال کلاس های آنها که به صورت نامنظم برگزار می شد و فعالیت های روزانه آنان مختل شد، که این موضوعات سبب افزایش استرس و اضطراب آنان شده است.


برچسب ها: کرونا ، افسردگی ، اضطراب
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: