کد خبر: ۲۶۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 15
از زمان‌های قدیم بشر به دنبال درک اعضای درونی بدن بوده است.

شفاآنلاین>سلامت>از زمان‌های گذشته، بشر همواره به دنبال آن بوده است تا بتواند به درکی از درون بدن انسان برسد. مصریان باستان به هنگام برداشتن اعضای درونی بدن برای مومیایی، از این اعضا شناخت داشتند. نسخه‌های خطی پزشکی موجود در یک مقبره چینی، ممکن است نخستین نوشته شناخته شده کالبد شناسی در خصوص بدن انسان باشد.

به گزارش شفاآنلاین:به نوشته پایگاه «لایوساینس»، «لیزا ام جی لی» دانشیار گروه «سلول و زیست شناسی تکاملی» در دانشگاه کلرادو اعلام کرد: اندام‌ها، مجموعه‌ای از بافت‌ها هستند که برای یک هدف مشترک فعالیت دارند.

او گفت: هر عضوی، کارکردی را برای عملکرد انسان و یا بقای او فراهم می‌کند؛ اما هر عضوی برای زنده ماندن لازم نیست. تنها ۵ عضو هستند که برای زندگی کاملا ضروری به نظر می‌رسند. مغز، قلب، کبد، دست کم یکی از کلیه‌ها و دست کم یکی از ریه‌ها برای زنده ماندن ضروری هستند.

از دست دادن عملکرد هر کدام از این اعضای حیاتی، مرگ را برای فرد به همراه می‌آورد. نقطه قابل توجه این است که بدن انسان می‌تواند بدون بسیاری از این اعضا یا با جایگزینی یک عضو غیر فعال با یک وسیله پزشکی زنده بماند.

تعداد اعضای بدن انسان چقدر است؟

«لیزا ام جی لی» همچنین در خصوص شمارش اندام بدن انسان گفت: این مسأله بستگی به آن دارد که شما آن را از چه کسی بپرسید و اینکه چگونه آن را حساب کنید.

به گفته او اگرچه کسی نمی‌داند این تعداد از کجا نشأت گرفته است؛ اما شمارش کلی، ۷۸ عضو در نظر گرفته شد. این فهرست شامل اندام‌هایی نظیر زبان، معده، تیروئید، مجرای ادرار، پانکراس (لوزالمعده)، علاوه بر بسیاری دیگر از اعضای تک و یا جفت می‌شود. استخوان‌ها و دندان هرکدام تنها یکبار شمرده می‌شوند.

تعداد اعضای بدن انسان چقدر است؟

به نوشته پایگاه «لایوساینس» در میان آناتومیست ها، دیدگاه‌ها در مورد اعضای بدن متفاوت است. یک هیستولوژیست (متخصص بافت شناسی) مانند ««لیزا ام جی لی» که بافت‌ها را در سطح میکروسکوپی مطالعه می‌کند، ممکن است لیست بیشتری از اندام‌ها را در مقایسه با یک آناتومیستی که بطور اجمالی به بررسی می‌پردازد، داشته باشد.

به طور مثال در سال ۲۰۱۷ دانشمندان روده بند (حاویه) را در نشریه‌ها به عنوان عضو معرفی کردند. «لیزا ام جی لی» می‌گوید با وجود آنکه دانشمندان شواهد جدیدی برای عضو نامیدن این بخش ارائه دادند؛ اما این مسأله به خاطر توافق متخصصان بافت شناسی و کالبد شناسی، اقدامی جنجال برانگیز نبود. این در حالی است که هیچ گروهی مسئول شمارش رسمی اعضای بدن نیست.

وی همچنین گفت: با دید میکروسکوپی، زمانی که انواع مختلفی از بافت‌ها به هم می‌پیوندند و با همدیگر عمل می‌کنند، این واحد یک عضو است؛ از این رو می‌توانیم یک ناخن یا ساختار‌هایی را که از یک ناخن حمایت می‌کنند، یک عضو بخوانیم و هر دندان را عضوی جداگانه به حساب آورد.

او در ادامه گفت: می‌خواهم هر استخوان را یک عضو به حساب بیاورم؛ تمام ۲۰۶ استخوان بدن در مجموع یک سیستم اندامی را تشکیل می‌دهند.

به نوشته این پایگاه، با این تعریف، به دلیل این که استخوان‌ها تنها یکبار در لیست ۷۸ عضو شمرده شده اند، برای آنکه تعداد نهایی اعضای بدن را بدست بیاوریم، کافی است عدد ۲۰۵ را به ۷۸ اضافه کنیم که در نتیجه به عدد ۲۸۴ عضو می‌رسیم.

او در ادامه گفت: اگر ما شمارش جداگانه هر دندان را نیز ادامه دهیم، شمار اعضای بدن به ۳۱۵ عدد می‌رسد. همچنین بسیاری از اعضای دیگر حتی با وجود آنکه تعداد زیادی از آن‌ها در بدن وجود دارد، تنها یک بار ذکر شده اند. به عنوان مثال رباط‌ها و تاندون‌ها می‌توانند به شکل چشمگیری تعداد کل اندام‌های بدن را افزایش دهند و این یک بازی بی پایان است. در لیست ۷۸ عضو، اعصاب یک بار شمرده شده است؛ اما به میزان چندین تریلیون عصب در بدن وجود دارد.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: