کد خبر: ۲۶۶۰۶۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۰ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 14
به فرزندانتان بگویید که رازداری در این موارد اصلا خوب نیست و اگر کسی در این مورد تلاشی کرد حتما به شما بگویند.
شفاآنلاین>سلامت>سوء استفاده و آزار جنسی کودکان تاریخچه‌ای دیرینه در تمام ملل و فرهنگ‌ها دارد. درمان و یا تنبیه سوءاستفاده کنندگان و کودک آزاران، مقوله‌ای ست بسیار حائز اهمیت، اما شاید مهم‌تر از آن، پیشگیری از این نوع آسیب‌های روانی و اجتماعی باشد. در این بین، عامل کلیدی و مهم، آموزش به کودکان و والدین آن‌ها به عنوان مراقبت کننده‌های مستقیم و بی واسطه‌ی کودکان است.

به گزارش شفاآنلاین:در این نوشتار، سعی شده است که به طور خلاصه و فهرست وار، اصول و روش‌های مهم برای پیش گیری از مورد سوء استفاده قرار گرفتن کودکان، آموزش داده شود.

مراقبت از کودک در برابر آزارجنسی
رها کردن کودک و دغدغه‌های او، مخصوصا پس از سن مدرسه بسیار آسیب زاست. باید فضا به گونه‌ای باشد که کودک اجازه صحبت کردن در مورد همه چیز را داشته باشد. حضور فعالانه والدین در زندگی کودک باعث می‌شود که او احساس راحتی بیشتری داشته باشد و اگر چیزی باعث ترس و نگرانی او شد، آن را با شما مطرح کند.

۱. اطلاع از تمامی کسانی که با کودک تان در ارتباطند
از افرادی که در زندگی فرزندتان هستند مطلع شده و بدانید با چه کسانی وقت می‌گذرانند. هم دوستان و هم بزرگسالان. مسئولین مهد یا مدرسه آن‌ها را بشناسید و درمورد آن‌ها از کودک خود سوال بپرسید.

۲. مراقبت از کودک در برابر آزارجنسی او را محدود نمی‌کند
درباره رسانه‌ها با فرزندتان صحبت کنید. اخبار و اطلاعاتی که درباره خشونت‌های جنسی و پرخاشگری می‌شنود را تا حد امکان از دسترس او خارج نکنید و درمورد آن‌ها از او سوال بپرسید. مثلا اینکه تا به حال در این مورد شنیده است؟ از باز شدن چشم و گوش کودکانتان نترسید، بلکه باید تا حدودی از خطرات آگاه باشند تا توانایی مراقبت از خود را به دست آورند.

علائم هشدار دهنده کودک آزاری را بشناسید. هر تغییری در رفتار کودک تان را با دقت بررسی کرده و قبل از هر اقدامی موضوع را با روانشناس در میان بگذارید.


۱۰ موردی که به فرزندتان کمک می‌کند تا از آسیب جنسی در امان باشد
۱. در اسرع وقت درباره اعضای بدن با آن‌ها صحبت کنید
کودک باید نام و کارآیی اعضای بدن خود را بداند تا دیگران از ناآگاهی آن‌ها استفاده نکنند. در این مورد با روانشناس مشورت کنید چراکه چگونگی بیان این مساله بسیار مهم است.

۲. به آن‌ها آموزش دهید که برخی از اعضای بدنشان خصوصی هستند
به فرزندتان بگویید که بخش‌های خصوصی بدن آن‌ها محرمانه هستند و هیچ کس جز مامان و بابا نباید آن‌ها را لخت ببینند و آنان نیز نباید اعضای خصوصی دیگران را ببینند. همچنین در مورد اجازه پزشک با او صحبت کنید و اطمینان دهید که آنجا نیز کنارش هستید.

۳. مرز‌های بدن فرزندتان را به آن‌ها آموزش دهید
به فرزندتان بگویید هیچ کس نباید بدن و اعضای خصوصی او را لمس کند و آن‌ها نیز اجازه ندارند اعضای خصوصی دیگران را لمس کنند. مورد دوم را هرگز فراموش نکنید؛ اکثر سوء استفاده‌های جنسی با درخواست متجاوز از کودک برای لمس کردن آن‌ها شروع می‌شود.

۴. مراقبت از کودک در برابر آزارجنسی مخالف با رازداری درباره بدن
بیشتر مجرمان به کودک می‌گویند که "اگر به کسی بگویی دیگر با تو بازی نمی‌کنم و یا با تهدید به اینکه اگر کسی از بازی‌های ما خبر داشته باشد، می‌گویم که تقصیر توست و آن‌ها تو را کتک می‌زنند". به فرزندانتان بگویید که رازداری در این موارد اصلا خوب نیست و اگر کسی در این مورد تلاشی کرد حتما به شما بگویند.

۵. بگویید هیچ کس نباید از قسمت خصوصی اش عکس بگیرد
تجارت عکس‌های برهنه کودکان توسط بیماران جنسی، شایع است و این مسئله راه را برای اخاذی، باج گیری و سواستفاده‌های بعدی فراهم می‌کند.

۶. به آن‌ها بیاموزید که چگونه نه بگویند و از موقعیت ناراحت کننده خارج شوند
بعضی کودکان از نه گفتن به دیگران ناراحت می‌شوند، مخصوصا به پیرمردان یا بزرگسالان. به آن‌ها بگویید نه گفتن به بزرگسالانی که قصد نزدیک شدن به آن‌ها را دارند مشکلی ندارد و در شرایطی مه احساسا ناراحتی داشتند باید حتما از آن موقعیت خارج شوند.

۷. یک کلمه رمزی را با آن‌ها در میان بگذارید
فرزندانتان که بزرگتر شدند، به آن‌ها بیاموزید که وقتی احساس خطر کردند با یک کلمه رمزی شما را مطلع سازند.

۸. فرزندتان را مطمئن کنید که می‌توانند در مورد بدنشان با شما صحبت کنند
ممکن است بچه‌ها حقیقت را به شما نگویند. زیرا این چیزی است که متجاوز از آن‌ها خواسته و آنان را به این وسیله تهدید می‌کنند. به کودکان بفهمانید که درمورد هر اتفاقی با شما صحبت کرده و مطمئن باشند که کنار شما جایشان امن است و از طرف شما نیز هیچ برخورد پرخاشگرانه‌ای نخواهند دید. اگر شما او را تنبیه کنید، حرف متجاوز را تایید کرده اید، پس اعتماد او به فرد متجاوز بیشتر شده و کودکتان دوباره به سراغ او خواهد رفت.

۹. به کودکانتان بگویید که لمس شدن بدنشان ممکن است حس خوبی بدهد
به فرزندانتان بیاموزید که ممکن است گاهی لمس شدن بدن آن‌ها لذت بخش باشد، اما هرگز نباید نسبت به آن تسلیم شده و حس خوبی داشته باشند. باید از موقعیت بگریزند و یا حتما مسئله را با شما در میان بگذارند.

۱۰. مراقبت از کودک در برابر آزارجنسی
حتی کودکان دیگر، دوستان خانوادگی و نزدیک‌ترین اقوام هم از این قاعده مستثنی نیستند. بلکه بیشترین خطر معمولا از طرف نزدیکان وجود دارد. کودکان معمولا تصوری که از مرد بد دارند، یک فرد کثیف با لباس‌های پاره است. به او بگویید که مامان و بابا ممکن است بخش خصوصی شما را وقتی در حال تمیز کردن شما یا چرب کردن بدنتان هستند لمس کنند، اما هیچکس دیگری حق اینکار را ندارد. نه عمه‌ها و عمو ها، نه معلمان و حتی کسانی که دوستش دارند و مسئول مراقبت از او هستند.
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: