کد خبر: ۲۶۶۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۵ - ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 14
اختلال وسواس منجر به بروز رفتار‌های تکراری و منفی در افراد می‌شود که برای هر کدام از آن‌ها راه‌های درمان متفاوتی وجود دارد.

شفاآنلاین>سلامت>مریم زمانی، متخصص روانشناسی درباره سندرم وسواس اظهار کرد: سندرم وسواس یا اختلال وسواس، موجب بروز افکار منفی، رفتار‌های تکراری و اجباری در فرد می‌شود.

به گزارش شفاآنلاین:زمانی افزود: افکار منفی در فردی که وسواس شست و شو دارد موجب می‌شود که فرد در همه محل‌ها احساس ناپاکی کند و در نتیجه پیامد اضطراب را به دنبال خواهد داشت. هنگام بروز اختلال، فرد خود را ملزم به انجام کارهای گوناگون می‌کند و در صورت عدم درمان وسواس این چرخه، اختلالات، بی پایان خواهد بود. 

دلایل وسواس را بشناسید 

زمانی درباره دلایل بروز وسواس در افراد گفت: ژنتیک از مهم‌ترین دلایل ابتلای افراد به وسواس بوده و الگو برداری از خانواده به عنوان مثال تقلید از رفتار وسواسی پدر و مادر می‌تواند از دلایل دیگر ابتلا به این اختلالات باشد. همچنین خانواده‌های کنترل‌گر و خانواده‌های دارای معیار‌های سخت و تنبیه گر موجب بروز وسواس در فرزندان خود خواهند شد. 

این متخصص روان شناس ادامه داد: وسواس، انواع گوناگونی دارد که از مهم‌ترین و شایع‌ترین آن می‌توان به وسواس شست و شو، چک کردن، حساسیت در تقارن اجسام اشاره کرد. در وسواس چک کردن، فرد هنگام خروج از خانه بار‌ها و بار‌ها شیر گاز، شیر آب، برق و وسایل مورد نیاز خود را چک می‌کند.

زمانی درباره وسواس تقارن و نظم تصریح کرد: این نوع وسواس یا اختلال ذهنی و رفتاری بیشتر در بانوان رخ می‌دهد و یکی از شایع ترین وسواس ها شناخته شده است. 

او گفت: فردی که به تازگی اختلالات وسواسی دچار شده باشد با تشخیص درست و انجام برخی تکنیک ها، کمک از روانشناسان و مشاوران می‌تواند از پیشرفت آن پیشگیری کند، اما در صورت حاد بودن این اختلالات؛ فرد باید با کمک روانپزشک و مصرف برخی از دارو‌ها خود را درمان کند. ورزش و تغذیه مناسب از دیگر راه‌های درمان وسواس است که بسیار تاثیرگذار است.

برچسب ها: وسواس ، سندروم ، اختلال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: