کد خبر: ۲۶۵۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 05
دکتر کریشان موهان کاپور می گوید:در هند، کارکنان مراقبت های بهداشتی ، به ویژه پزشکان عمومی، به دلیل حجم نسبتاً زیاد بیماران مراجعه کننده و شرایط کار نامناسب در محل های کار، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 هستند.

شفاآنلاین>سلامت>برطبق اولین مقاله رسمی منتشر شده، تجزیه و تحلیل‌های رسمی از تأثیر همه گیری کووید 19 بر جامعه پزشکی هندوستان نشان می دهد که پزشکان عمومی بیشترین آسیب را در مرگ و میرهای ناشی از کووید در میان پزشکان هند داشته اند، در حالی که متخصصان اطفال شاهد بیشترین آمار فوت در بین گروه های متخصصان بودند.

تا دهم سپتامبر 2020، در مجموع 382 مورد مرگ ناشی از کووید و 1742 مورد ابتلای به کووید 19 در میان پزشکان هند ثبت شده بود که نشانگر نرخ مرگ و میر 16.7٪ است – چیزی حدود ده برابر آمار ثبت شده جمعیت عمومی (1.7٪). در میان پزشکان بالینی، که رزیدنت ها و جراحان شاغل در مطب ها درمیان آن ها لحاظ نشده بود ، میزان مرگ به ابتلا 36.4٪  بود که تقریبا 22 برابر بیشتر از جمعیت عمومی است.

دکتر کریشان موهان کاپور، نویسنده اصلی مقاله ، می‌گوید:«این به آن معنا است که هر یک از سه پزشک بالینی در کشور که به این عفونت مبتلا می شوند، در نهایت فوت می کنند و بخصوص افراد بیشتر از 60 سال بیشترین تاثیرپذیری از بیماری را دارند. پزشکان بالای 60 سال باید متقاعد شوند تا زمانی که همه‌گیری تثبیت نشود خود را در معرض تماس با بیماران قرار ندهند و بگذارند جوان‌ترها مسئولیت کنترل بیماری را بر عهده بگیرند.»

در حالی که بیشترین آسیب به پزشکان عمومی با 225 مورد فوتی بود(58.9٪ از کل)، متخصصان اطفال با 26 (6.8٪) ، متخصصان داخلی با 24 (6.3٪) ، جراحان عمومی با 22 (5.8٪) ، متخصص زنان و زایمان با 16 (4.2٪) و متخصصان بیهوشی با 14 (3.7٪) نفر بیشترین گروه های تخصصی آسیب دیده بودند. کاپور خاطرنشان کرد: « این آمار را می توان این گونه توضیح داد که پزشکان عمومی، متخصصان اطفال ، متخصصان داخلی و جراحان عمومی گروه های متنوعی از بیماران را ویزیت می کنند در حالی که فوق تخصص ها بیشتر مراجعان بسیار خاصی دارند.»

وی ادامه داد:«در هند، کارکنان مراقبت های بهداشتی ، به ویژه پزشکان عمومی، به دلیل حجم نسبتاً زیاد بیماران مراجعه کننده و شرایط کار نامناسب در محل های کار، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کووید 19 هستند.» البته پزشکان درگیر با بیماری های راه های هوایی مانند دندانپزشکان، جراحان گوش و حلق و بینی و متخصصان بیهوشی نیز در معرض خطر بالایی هستند و طبق بررسی ها، اعضای این گروه ها شاهد 6.5٪ درصد از کل مرگ پزشکان در هند به دلیل بیماری کووید 19 را تشکیل می دهند.

سه ایالت جنوبی در بالای لیست قرار دارند

تامیل نادو، کارناتاکا ، آندرا پرادش، گجرات و ماهاراشترا بیشترین مرگ و میرهای مربوط به پزشکان را به خود اختصاص داده اند. از زمان شروع همه گیری در هندوستان، تعداد ثبت موارد ابتلا به این بیماری در ماهاراشترا بالاترین میزان بوده است.

دکتر امیر صدری/پزشک و روزنامه نگار

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: