کد خبر: ۲۶۵۴۳۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - 2020October 03
برخی کارشناسان از جریمه کردن مردم بابت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی انتقاد می‌کنند؛ اما باید توجه داشت می‌توان درآمد به دست آمده از طریق این کار را برای خود مردم هزینه کرد.
شفاآنلاین>سلامت>امروز قرار است اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره محدودیت‌های تهران تصمیم نهایی را بگیرند. شرایط تهران این روزها، زیاد خوب نیست. این را می‌توان از آمار بالای ابتلا و مرگ‌ومیر و نیز مراجعه روزانه حدود 500نفر به بیمارستان‌های تهران متوجه شد. به همین دلیل، این روزها مسؤولان اجرایی ستاد ملی مبارزه با کرونا، بیشتر از هر زمان دیگری باید به فکر وضع قوانین و مقرارت محدودکننده در کشور باشند. تعطیلات آخر این هفته، نزدیک است و تا چند روز دیگر، میلیون‌ها خانواده راهی شهرهای شمالی یا دیگر مراکز گردشگری خواهند شد، ولی ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌تواند با ایجاد محدودیت‌های لازم مانع مسافرت‌های غیرضروری مردم شود.
همچنین امروز متاسفانه بسیاری از مردم، تمایلی به استفاده از ماسک ندارند و با وضع قانون و برخورد با متخلفان می‌توان کسانی را که از ماسک استفاده نمی‌کنند، جریمه کرد. امروز اعضای ستادملی مبارزه با کرونا نیز بهتر است درباره بازگشایی مدارس تجدیدنظر و حضور در مدارس شهرهای قرمز را ممنوع اعلام کنند. علاوه بر این، به نظر می‌رسد بهتر است هرچه زودتر مقررات دورکاری در شهرهای بزرگ و با شرایط حاد نیز بازگردد. دورکاری کارمندان در زمان اجرا، نقش مهمی در کاهش شیوع کرونا به‌خصوص در تهران داشت و تاثیرات خوبی بر افت آمار ابتلا به کرونا گذاشت. همچنین طرح ترافیک نیز باید در شهرهای پرتردد و شلوغ از جمله پایتخت لغو شود و مجدد امکان استفاده آسان از وسایل نقلیه شخصی فراهم شود تا شاهد خلوت‌تر شدن قطارهای مترو و اتوبوس‌ها باشیم.
در این میان، برخی کارشناسان از جریمه کردن مردم بابت رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی انتقاد می‌کنند؛ اما باید توجه داشت می‌توان درآمد به دست آمده از طریق این کار را برای خود مردم هزینه کرد. از جمله این که می‌توان با این مبلغ ماسک خرید و به صورت رایگان در مکان‌های شلوغی مانند مترو، اتوبوس و پاساژها در اختیار شهروندان قرار داد. این مساله کمک شایانی به سبد هزینه‌های خانوار خواهد کرد و اصولا در شرایط کنونی اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا وظیفه دارند به سبد هزینه‌های خانوار و مبالغی که خانواده‌ها برای تامین مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک خرج می‌کنند، توجه لازم را داشته باشند.
نکته مهم دیگری که این ستاد باید به آن توجه کند، اختصاص یارانه به واکسن آنفلوآنزاست. زیرا اگر واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان در اختیار بخش زیادی از افراد جامعه قرار گیرد، احتمال شیوع این بیماری و در نتیجه هزینه‌های تحمیلی ناشی از آن بر نظام سلامت کشور کاهش پیدا می‌کند. اما امروز متاسفانه خبرهایی به گوش می‌رسد که قرار است ارز نیمایی را به واکسن آنفلوآنزا اختصاص دهند. با این کار، واکسن آنفلوآنزایی که امروز 30 تا40هزار تومان به فروش می‌رسد، با قیمت 240هزار تومان به فروش خواهد رسید، این تصمیم می‌تواند سفره خانواده ایرانی را کوچک‌تر هم کند. بهترین کار اما این است که اعضای کمیته ملی کرونا برای ماسک، آنفلوآنزا و مواد ضدعفونی‌کننده یارانه در نظر بگیرند تا به کاهش آمار ابتلای بیماران کمکی کرده باشند.روزنامه جام جم

مسعود مردانی عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: