کد خبر: ۲۶۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 29
هشت روز از زمان اعلام‌شده وزارت بهداشت مبنی بر توزیع واکسن آنفلوآنزا گذشت، اما هنوز اثری از توزیع این واکسن دیده نمی‌شود.

شفاآنلاین>سلامت>هشت روز از زمان اعلام‌شده وزارت بهداشت مبنی بر توزیع واکسن آنفلوآنزا گذشت، اما هنوز اثری از توزیع این واکسن دیده نمی‌شود. مسئولان وزارت بهداشت در این مدت اعلام می‌کنند که این واکسن‌ها در داروخانه‌ها توزیع نشده و مردم مراجعه نکنند و آنها می‌گویند که ۵/ ۱ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشت توزیع خواهد شد. اما با پیگیری‌های خبرنگار از چند مرکز بهداشت و بیمارستان، مشخص شد که هنوز واکسنی به آنها تحویل داده نشده و آنها نیز از زمان دقیق آن بی‌اطلاع هستند. پیگیری‌های بعدی هم نشان داد که بسیاری از مراکز بهداشت تهران که در زمینه پیشگیری و مراقبت‌های کوویدـ ۱۹ فعالیت نمی‌کنند، سهمیه‌ای نخواهند داشت.


به گزارش شفاآنلاین: روز گذشته محمد‌رضا شانه ساز، رئیس‌سازمان غذا و دارو اعلام کرد: «هنوز واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها توزیع نشده و اولویت ما تزریق به گروه‌های پرخطر است»، اما او اشاره نکرد که چه زمانی این واکسن‌ها توزیع می‌شود. او همچنین به این نکته اشاره کرد که « حدود یک ماه است که ارز مورد نیاز تامین شده، اما مشکل شیطنت‌ها در نقل و انتقال واکسن هاست، اما ما بالاخره راهش را پیدا می‌کنیم و واکسن‌ها را به کشور منتقل می‌کنیم، همان‌طور که یک و نیم میلیون دوز واکسن وارد کشور شد. از مردم و همکاران پزشک خواهش می‌کنم که واکسن‌ها را به گروه‌های پرخطر تزریق کنند، منطقی نیست با توجه به رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در ۷ ماهه گذشته، همه جمعیت واکسن بزنند.»

طبق ادعاي رئيس سازمان غذا و دارو «حدود 300 بيمار صعب‌العلاج و سرطاني نيز در بين پرسنل مجلس وجود دارد که اين بيماران نيز بايد طبق پروتکل‌هاي بهداشتي واکسن بگيرند؛ ما خارج از پروتکل‌ها به کسي واکسن نمي‌دهيم» اين گفته درحالي مطرح مي‌شود که خبر واگذاري 1500 واکسن آنفلوآنزا در ميان 290 نماينده مجلس خبرساز شد و حاشيه‌هاي فراواني ايجاد کرد. نکته جالب اينکه بهداري مجلس اين تعداد واکسن را به بهانه بيماران سرطاني مجلس از وزارت بهداشت تحويل گرفته است. شانه ساز درباره اين حاشيه‌سازي‌ها معتقد است که «من واقعا از نوع برخورد با اين خبر بسيار متعجب شدم و نمي‌دانم چرا اين موضوع تا اين حد بزرگ شد، سال قبل که اين بحث‌ها و شايعات هم نبود سازمان غذا و دارو 2500 دوز به داروخانه درمانگاه مجلس واکسن آنفلوآنزا تحويل داد». وي افزود: «درمانگاه مجلس متعلق به 8 هزار پرسنل و خانواده آنها در مجلس است که شامل 1000 بازنشسته مي‌شود که با احتساب همسرانشان، دو هزار نفر جمعيت بالاي 65 سال کشور هستند که بايد طبق پروتکل‌ها واکسن آنفلوآنزا دريافت کنند». توضيحات کيانوش جهانپور، سخنگوي سازمان غذا و دارو نيز در همين راستاست و در شرايطي که زمان طلايي براي تزريق واکسن آنفلوآنزا از نيمه شهريور تا نيمه مهر ماه است، گفت: «در حال حاضر هيچ‌گونه توزيعي در حوزه واکسن آنفلوآنزا در بين داروخانه‌ها انجام نشده است. بنابراين مرم براي دريافت واکسن قبل از اعلام رسمي سازمان غذا و دارو، به داروخانه‌ها مراجعه نکنند. مجددا تاکيد مي‌کنم در حال حاضر واکسيناسيون آنفلوآنزا در مراکز جامع خدمات سلامت و صرفا براي کادر بهداشت و درمان، مادران باردار و بيماران خاص انجام خواهد شد و به‌هيچ وجه در اختيار ديگر گروه‌ها و افراد قرار نخواهد گرفت».

سرگرداني بيماران

وزارت بهداشت چندي پيش، دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزاي امسال را منتشر و اولويت‌بندي‌ها را اعلام کرده بود. براساس اين دستورالعمل، تنها افرادي مي‌توانند واکسن را به‌صورت رايگان دريافت کنند که پرسنل بهداشتي، درماني، خدماتي و انتظامي مراکز درماني باشند يا دانشجويان گروه پزشکي که در اين فصل در مراکز درماني فعاليت مي‌کنند، يا پرسنل نظام بهداشتي و مراکز اورژانس باشند يا در سازمان دامپزشکي و محيط‌زيست در ارتباط با پرندگان فعاليت کنند. در گروه بعدي که بيماران قرار دارند، افراد مبتلا به ضعف سيستم ايمني مثل افراد دياليزي، تالاسمي ماژور هموفيلي، گروه‌هاي پرخطر ايثارگر و جانباز، سالمندان و پرسنل مراکز سالمندان و معلولان جسمي، حرکتي و عصبي، بيماران روان مزمن و کودکان بي‌سرپرست با هماهنگي بهزيستي، مادران باردار و... ديده مي‌شوند. در همين دستورالعمل اعلام شده ساير گروه‌هاي پرخطر مثل آنها که بيماري‌هاي زمينه‌اي دارند و سن‌شان بالاست، مي‌توانند واکسن را از داروخانه‌ها و بخش خصوصي تهيه کنند. مساله اما اينجاست که اين واکسن را کجا مي‌توان پيدا کرد، پرسشي که براي فعالان حوزه‌ حمايت از بيماران خاص پيش‌آمده و پاسخي برايش ندارند. احمد قويدل، مديرعامل کانون هموفيلي ايران در اين رابطه مي‌گويد که جز دستورالعمل اخير وزارت بهداشت، هيچ بخشنامه اجرايي به آنها داده نشده و نمي‌دانند واکسن را از کجا بايد تهيه کنند. به گفته او، در دستورالعمل وزارت بهداشت به صراحت درباره اختصاص سهميه واکسن به بيماران هموفيلي اشاره شده و در مصاحبه‌ها اعلام کرده‌اند که اين افراد مي‌توانند از مراکز بهداشتي منطقه خودشان با کد ملي واکسن را تهيه کنند، اما هنوز خبري نشده است: «مشخصات افراد مبتلا به هموفيلي در سامانه وزارت بهداشت ثبت شده و اگر اين سامانه متمرکز را فعال کنند به‌راحتي مي‌توانند اين واکسن را به اين افراد اختصاص دهند.» در اين بخشنامه پرستاران به‌عنوان کادر درمان در اولويت تزريق واکسن قرار دارند. اما محمدشريفي‌مقدم، دبيرکل خانه پرستار مي‌گويد: «تاکنون هيچ اعلامي به پرستاران نشده و اطلاعي هم ندارند که چه زماني قرار است سهميه‌اي براي اين افراد درنظر گرفته شود». سوپروايزر بيمارستان امام‌خميني اما در اين رابطه معتقد است که به آنها گفته‌اند‌ تا پانزدهم مهر منتظر واکسن نباشند، تا آن موقع خبري نيست. در دستورالعمل مصرف واکسن آنفلوآنزاي وزارت بهداشت، افراد مبتلا به اچ‌آي‌وي (ايدز) هم قرار دارند.

خطر واکسن‌هاي تقلبي در بازار سياه

اين اخبار در شرايطي منتشر مي‌شود که تبليغ واکسن‌هاي آنفلوآنزا در فضاي مجازي رونق زيادي دارد و بسياري از مردم براي خريد آن به دلالان روي آورده‌اند. در اين بين سازمان غذا و دارو، در اطلاعيه‌اي نسبت به تبليغ و فروش واکسن آنفلوآنزا تقلبي و قاچاق توسط افراد سودجو در بازار آزاد هشدار داد. در اطلاعيه سازمان غذا و دارو، آمده است: رعايت زنجيره سرد واکسن آنفلوآنزا از الزامات نگهداري و حفظ کيفيت آن است، در صورت عدم رعايت آن، سلامت و اثربخشي واکسن مورد تأييد سازمان غذا و دارو نبوده و هيچ تضميني در مورد عوارض احتمالي واکسن‌هاي غيرمجاز وجود ندارد. توزيع واکسن آنفلوآنزا بين مراکز بهداشتي سراسر کشور طي روزهاي اخير آغاز شده و در فاز اول گروه‌هاي پرخطر شامل(زنان باردار، بيماران صعب‌العلاج، مزمن و…) واکسن را به‌طور رايگان دريافت خواهند کرد. لذا خاطرنشان مي‌شود مردم به‌‌هيچ ‌عنوان نبايد اسير تبليغات عرضه اين دارو در خارج از مراکز بهداشتي و داروخانه‌ها شوند، زيرا سلامت اين واکسن‌ها به‌ هيچ‌ عنوان مورد تأييد اين سازمان نيست.آرمان ملی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: