کد خبر: ۲۶۵۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 28
دوستان عامل مستعد كننده قوي براي ابتلاي نوجوانان و جوانان به اعتياد است.
شفاآنلاین>اجتماعی>عضويت در گروه همسالان براي نخستين بار كودكان را در فرايندي قرار مي دهد كه بيشترين ميزان جامعه پذيري به صورتي ناخودآگاه و بدون هرگونه طرح سنجيده اي در آن انجام مي پذيرد. 
گروه همسالان برخلاف خانواده و مدرسه، كاملا حول محور منافع و علايق اعضا قرار دارد. اعضاي اين گروه مي توانند به جست و جوي روابط و موضوع هايي بپردازند كه در خانواده و مدرسه با تحريم مواجه است.
در اکثر مواقع اولين مصرف مواد به دنبال تعارف دوستان رخ مي دهد. ارتباط و دوستي با همسالان، مبتلا به سوء مصرف مواد، عامل مستعدكننده قوي براي ابتلاي نوجوانان و جوانان به اعتياد است. 
به گزارش شفاآنلاین: مصرف كنندگان مواد براي گرفتن تأييد رفتار خود از دوستان سعي مي كنند آنان را وادار به همراهي با خود کنند. نظريه همنشيني افتراقي مؤيد اين دليل مي باشد. در اين نظريه، كجروي و انحراف اجتماعي ناشي از آن است كه فرد رفتار نابهنجاري را در خلال فرايند جامعه پذيري و يادگيري فراگرفته و آن را از طريق همانندسازي يا دروني كردن ارزش ها، در درون خود جايگزين كرده است و به صورت رفتار بروز مي دهد. در اين تحليل، خانواده، دوستان و گروه همسالان بيشترين نقش را برعهده دارند.
گروه همسالان، بخصوص در شروع مصرف سيگار، بسيار مؤثرتر است. بعضي از دوستي ها صرفاً حول محور مصرف مواد شكل مي گيرد.

به قلم سرهنگ "عبدالوهاب حسنوند" رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران

برچسب ها: مواد مخدر ، سیگار ، اعتیاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: