کد خبر: ۲۶۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 28
هنوز مردم از شوک تحویل اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به میزان ۱۵۰۰ دوز به مجلس درنیامده‌اند که محمود صادقی نماینده سابق مجلس اعلام کرده در اواخر مجلس دهم ۲۰ هزار قرص فایپیراویر به صورت محرمانه از چین وارد کشور شده و تعداد زیادی از آنها خرج درمان مسوولان دولتی مبتلا به کرونا شد.
 شفاآنلاین>سلامت>عملکرد عجیب نماینده‌های مجلس یازدهم از ابتدا تاکنون واکنش‌های مختلف سیاستمداران جناح‌های مختلف را به دنبال داشته است. از ابتدای شروع مجلس یازدهم تاکنون چهار ماه بیشتر نگذشته که بار دیگر عملکرد آنها سوژه رسانه‌ها شده است. 

به گزارش شفاآنلاین:هنوز مردم از شوک تحویل اولین محموله واکسن آنفلوآنزا به میزان ۱۵۰۰ دوز به مجلس درنیامده‌اند که محمود صادقی نماینده سابق مجلس اعلام کرده در اواخر مجلس دهم ۲۰ هزار قرص فایپیراویر به صورت محرمانه از چین وارد کشور شده و تعداد زیادی از آنها خرج درمان مسوولان دولتی مبتلا به کرونا شد.

حال آنکه قرار بود این قرص‌ها در اختیار بیمارستان‌ها برای کارآزمایی بالینی قرار گیرد و مجوز تولید داده شود اما در آن زمان مشخص نشد که سرنوشت آنها چه شد. حال صادقی این روند را حاکی از توخالی بودن شعارهای عدالت‌خواهانه نمایندگان مجلس یازدهم ندانسته بلکه عملکرد آنها را نشانگر فاصله با مردم دانسته است. صادقی در ادامه آورده است: «در واقع مساله‌ای که نهادینه شده و مختص این مجلس هم نیست. نباید مسوولان تافته‌های جدابافته از مردم باشند، به نظر من در هیچ کشوری چنین اولویت‌‌بندی‌هایی وجود ندارد. جای تعجب است که نمایندگان مردم و به خصوص نمایندگانی که شعارهای عدالت‌خواهی‌شان گوش فلک را کر کرده است، به این صورت بخواهند از مردم فاصله بگیرند.»
در هر دوره از مجلس، در همان ماه‌های آغاز به‌ کار نمایندگان مبلغی به‌عنوان ودیعه مسکن و خودرویی به ‌صورت قسطی تحویل آنها می‌شود. از این‌رو برای نمایندگان این دوره ۲۰۰ میلیون تومان به‌ عنوان ودیعه مسکن در نظر گرفته شد و همچنین برای تامین خودروی نمایندگان فرم‌هایی در اختیارشان قرار گرفته بود تا یکی از سه گزینه استفاده از خودروی مجلس با راننده و کسر هزینه‌ها از حقوق نماینده، تحویل امانی خودروی صفر (پارس) به نماینده و عودت آن به مجلس در پایان نمایندگی و فروش اقساطی یک خودروی صفر به نماینده (دناپلاس یا پارس) که قسط آن از دریافتی ماهانه کسر شود، انتخاب شود. اگرچه ماجرا به اینجا ختم نشد چراکه چند روز قبل نماینده قزوین در مصاحبه خود با یکی از خبرگزاری‌ها اظهار کرد که خودرو شاسی‌بلند برای رفت و آمد به مناطق روستایی می‌خواهد. در نهایت جنجال‌هایی که انتشار این خبر به وجود آورد باعث شد برخی از نمایندگان مجلس انصراف خود را از دریافت این خودروها اعلام کنند.
براساس برآورد‌ها اگر یک نماینده مجلس بخواهد ۸۰۲ میلیون تومان دریافتی را بدون هیچ سود تسهیلاتی به مجلس طی ۴۵ ماه برگرداند باید ماهانه بیش از ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قسط دهد. میزان این قسط در صورتی که زمان بازپرداخت را سه ساله (۳۶ ماه) در نظر بگیریم، مبلغی در حدود ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در هر ماه می‌شود.
این در حالی است که حقوق ماهانه مجلسی‌ها در سال گذشته حدود ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود و امسال میزان حقوق ماهانه مجلسی‌ها به ۱۱میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسیده است. البته بخش دیگر دریافتی نمایندگان با عنوان ردیف‌های دیگری به آنها تعلق می‌گیرد که شامل هزینه رفت‌وآمد، استخدام منشی، اجاره دفتر، اجاره منزل در تهران و قبض موبایل است. بنابراین نمایندگان مجلس با توجه ‌به تعداد دفاترشان عدد متفاوتی را در ذیل «هزینه دفاتر» دریافت می‌کنند. بررسی چنین ارقامی نشانگر شکاف عمیق بین مردم نمایندگان مجلس است زیرا انگار مجلسیون از فشارهای اقتصادی و درمانی که بر دوش مردم است آگاه نیستند. آنها به راحتی از امتیازات ویژه‌ای از نظر درمان و مالی برخوردار هستند.

تبعیض بین مسوولان و مردم

در همین راستا مصطفی اقلیما رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی درباره ایجاد تبعیض بین مردم و مسوولان گفت: در روزهای اخیر با خبر‌های نامطلوبی از سوی نمایندگان مجلس روبه‌رو بودیم که متاسفانه این اتفاقات به سرخوردگی جامعه دامن می‌زند. بنابراین در ابتدای امر باید از نظر آسیب‌شناسی رفتار نمایندگان مجلس را بررسی کنیم که چرا در چنین شرایطی با وجود گرانی، تورم، کرونا و تحریم‌ها آنها فارغ از هر گونه نگرانی در خصوص مردمی که نماینده‌شان هستند تنها دغدغه‌‌شان ماشین شاسی‌بلند و وام‌های کلان است.
وی افزود: ما یک کشور با رفتارهای سنتی هستیم. در جامعه ما اغلب افرادی که به پست و قدرت می‌رسند در ابتدا دست قوم و خویش‌های خود را می‌گیرند. در این ۴۰ ساله اغلب آنها که رییس‌جمهور شدند تمام پست‌های اداری را به دوست و آشنایان خود محول کردند. این امر تنها در کشور‌های جهان سومی فراوان است زیرا ضابطه نداریم بلکه رابطه داریم. افراد بر اساس ضوابط، لیاقت و قوانین مدون انتخاب نمی‌شوند بلکه فقط درخصوص روابط و پارتی به درجات بالای مدیریتی می‌رسند. اگر ما به گفته‌های رهبری که بیان کردند باید در کشور شایسته‌سالاری داشته باشیم، گوش می‌دادیم امروز درگیر این مسائل و مشکلات نبودیم که چرا در چنین بحرانی داروهای ضروری اول باید به دست نمایندگان مجلس برسد بعد مردم!؟ مگر خون نماینده‌های مجلس رنگین‌تر است؟! البته چندی پیش در همین خصوص آقای واعظی در دفاع از توزیع ۱۵۰۰ تا واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس گفتند اگر رئیس‌جمهور ۱۴ روز یا ۲۱ روز بخواهد در منزلش بماند قطعا به کشور و تصمیم‌گیری‌ها لطمه وارد می‌شود! ما حاضریم ایشان در خانه استراحت کند اما وضعیت را از همین که هست وخیم‌تر نکند. حال با تمام این اوصاف بار دیگر آقای صادقی از تبعیض آشکار بین مردم و مسوولان صحبت کرده است. این نماینده سابق مجلس گفته در اواخر مجلس دهم ۲۰ هزار قرص فایپیراویر به صورت محرمانه از چین وارد شد و تعداد زیادی خرج درمان مقام‌ها شد‌ که این نشان می‌دهد برخلاف شعارهایی که مسوولان می‌دهند متاسفانه امتیازات حاکمان در قوای مختلف، به مردم نزدیک نیست. قرار بود این قرص‌ها در اختیار بیمارستان‌ها برای کارآزمایی بالینی قرار بگیرد و مجوز ساخت داده شود اما متاسفانه مشخص نشد که سرنوشت آنها چه شد. با چنین اتفاق‌هایی دولت سرمایه اجتماعی را که یکی از اصلی‌ترین پشتوانه‌های هر حکومتی است از دست داده است. برخلاف گفته‌های دیگر کارشناسان به عقیده من مردم دیگر توان اعتراض ندارند چراکه همانطور که وجود یک معتاد و کودک‌کار یا دیدن فقر برای همگان عادی شده، ضعف و زیاده‌خواهی‌های مسوولان هم دیگر برای کسی مهم نیست و در اصل جنبه فرهنگی پیدا کرده است. مردم تصور می‌کنند رییس‌جمهور بعدی معجزه می‌کند در صورتی که هر فرد دیگری هم رییس‌جمهور شود چون برخاسته از همین جامعه است طبیعتا همانند دیگران رفتار می‌کند. اگر در کشوری سیستم شایسته‌سالاری وجود نداشته باشد در مقابل سیستم رفاقت و پارتی‌بازی دارد. همین مساله سررشته مشکلات بسیاری در کشور است.

وی افزود: در گذشته هم چنین امتیازاتی برای مسوولان قائل بودند اما در حال حاضر به چشم همگان آمده است زیرا مردم در تنگنا قرار دارند. اگر مردم در رفاه و آسایش بودند زیاده‌خواهی مسوولان آنقدر اذیتشان نمی‌کرد. متاسفانه امروزه مردم در فقر و تنگدستی به سر می‌برند و برای ۱۰ میلیون وام باید ماه‌ها در صف بانک‌ها باشند ولی در مقابل مسوولان به راحتی وام‌های کلان با حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند. با چنین امتیازاتی که برای نماینده‌های مجلس در نظر گرفتند مشخص شد چرا یک نماینده برای تبلیغات انتخاباتی‌اش میلیون‌ها تومان خرج می‌کند. امروزه نماینده‌ها برای کسب منفعت خود با رانت وارد مجلس می‌شوند. البته نماینده‌های مجلس یازدهم نماینده منتخب مردم نیستند.

مردم ناراضی‌اند!

اقلیما با اشاره به نارضایتی مردم بیان کرد: این روزها مردم از شرایطی که پیش آمده ناراضی‌اند ولی انگار صدای اعتراض آنها به گوش کسی نمی‌رسد. به همین خاطر مردم نسبت به موضوعات کشور بی‌تفاوت شدند. در همین رابطه بدترین موضوع برای یک کشور یک جامعه بی‌تفاوت است. با شیوع کرونا در کشور این بی‌تفاوتی را هر روز در خیابان‌ها می‌بینیم، هرچه دولت مردم را به رعایت پروتکل‌ها ترغیب می‌کند، مردم بیشتر لجبازی می‌کنند. چه‌بسا از ابتدای گسترش کروناویروس دولت صراحتا نشان داد چرخه اقتصاد نسبت به جان افراد جامعه برایش اهمیت بیشتری دارد. در صورتی که همگان می‌دانند حال اقتصاد چند سالی است به‌خاطر تحریم‌ها خوب نیست. حال چند روز پیش روحانی می‌گوید اگر دنبال مقصر می‌گردید کاخ سفید را لعنت کنید، در صورتی که مردم به روحانی رای دادند و او باید پاسخگوی مشکلات مردم باشد. مگر آمریکا برای ما تصمیم می‌گیرد که باید به سراغ ترامپ برویم!؟ مگر آمریکا مقصر افزایش نرخ کره در کشور است؟! متاسفانه امروزه رییس‌جمهور در روزهای آخر دوران ریاستش کشور را رها کرده است.
وی افزود: هر روز به دلیل فشارهای اقتصادی پدرهای خانواده سکته قلبی می‌کنند، وضعیت زنان سرپرست خانوار هم اصلا مساعد نیست. هم‌اکنون نزدیک به سه میلیون زن سرپرست خانوار داریم البته از آمارهای سیاه خبری در دست نیست ولی ۵۰ درصد آنها تحت نظر کمیته امداداند اما از مابقی این زنان اطلاعاتی در دست نیست. طبق اعلام پلیس ۵۰ درصد افرادی که به خاطر سرقت بازداشت شدند بار اولشان بوده است. همین امر نشان از رواج فقر در بین مردم است. حال در خبرها آمده که انگشت چند سارق را قطع کردند، درست است که این مورد جزو قانون کشور است اما خوب است که مسوولان از خودشان بپرسند برای حل مشکلات افراد بی‌بضاعت چه کردند؟ پیغمبر در خصوص این قانون شرطی در نظر گرفته و بیان کرده در ابتدا به زندگی مردم رسیدگی کنید اگر فردی با وجود داشتن رفاه و درآمد معقول اگر مجددا دزدی کرد انگشتش را قطع کنید؛ در حال حاضر مردم از گشنگی دزدی می‌کنند. در زندان‌های کشور سارقان میلیاردی داریم چرا دست آنها را قطع نمی‌کنند! قانون باید برای همه یکسان باشد.

واکسنی که وجود ندارد!

رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی با اشاره به اینکه هیچ داروخانه‌ای واکسن آنفلوآنزا ندارد، بیان کرد: من حدودا ۷۲ ساله‌ام، چند روزی است در تمام داروخانه‌های کشور و خانه بهداشت به دنبال واکسن آنفلوآنزا هستم ولی هنوز نتوانستم آن را تهیه کنم. امروزه استرس همزمانی دو ویروس کرونا و آنفلوآنزا مردم را مستاصل کرده است. در هر خانه‌ای یک مریض پیدا می‌شود. اما تا ۶ مهر هنوز خبری از توزیع واکسن آنفلوانزا نیست. ایجاد همین تنش‌ها در بین مردم عوارض ناگواری را در پی خواهد داشت.

شیوع بی‌اعتمادی

وی درباره پیامدهای منفی شکاف بین مردم و مسوولان اظهار کرد: یکی از اساسی‌ترین پیامدهای منفی شکاف بین مردم و نماینده‌های مجلس از دست رفتن سرمایه اجتماعی و بی‌اعتمادی است. امروزه مردم نه‌تنها به مسوولان بلکه به همدیگر هم اعتماد ندارند. ادامه این بی‌اعتمادی‌ها در آینده نه‌چندان دور بروز هرج و مرج در کشور است. البته مردم آنقدر درگیر مشکلات زندگی خوداند دیگر حوصله اعتراض را ندارند.
وی افزود: تا زمانی که زیرساخت‌های جامعه برای شایسته‌سالاری مسوولان درست نشود و به فرایض رهبر انقلاب گوش فرا ندهیم، وضع کشور هم درست نمی‌شود. مسوولان باید در مقابل مردم پاسخگو باشند. اگر به این دو از رهنمودهای رهبر گوش دهیم ۸۰ درصد از آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و در مقابل به جای اینکه ۱۵۰۰ تا واکسن آنفلوآنزا و ۲۰هزار تا قرص فایپیراویر محرمانه به نماینده‌های مجلس اختصاص بدهند، در ابتدا جان مردم برای مسوولان ارزشمند خواهد شد.جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: