کد خبر: ۲۶۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 27
سال‌هاست که ناصرخسرو منبع دلالان دارو است. فعالیت این مکان نشان دهنده بی‌قانونی‌های فراوان از سوی سازمان‌های مختلف وجود دارد چون در غیر این صورت چگونه یک دلال بعضا بی سواد یا کم سواد می‌تواند به دارو دسترسی داشته باشد و نسخه بپیچد.

شفاآنلاین>سلامت>ساعت 12 ظهر بود و آفتاب پاییزی همچنان سوزناک است. در میان شلوغی بازار تهران هر فردی به دنبال مایحتاجش بود در این میان تجمع های چند نفره در گوشه و کنار این مجموعه دیده می شد. هر فردی بساط خاص خودش را دارد. از کنار برخی  افراد که می‌گذری زمزه‌هایی از فروش دارو شنیده می‌شود. اینجا ناصر خسرو است. قلب بازار تهران، جایی که ضربان قلب بسیاری از افراد جامعه را به شماره انداخته است.

پدر حمید در بخش آی سی یو یکی از بیمارستان‌های کشور به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده است. او به دنبال داروی مناسب برای مهار بیماری پدرش بود. به باور حمید به‌دلیل ابتلای پدرش به دیابت و عمل قلب باز تحمل کرونا برای یک فرد میانسال دشوار است و باید داروی مناسب را برایش پیدا کرد.

در میان شلوغی بازار چند نفر در کنار یکدیگر جمع شده و مشغول صحبت هستند.

احمد بر روی موتور به همراه دوستانش نشسته است. او قیمت داروی رمدیسویر را 50 میلیون تومان اعلام کرد و معتقد است که این دارو محصول کشور ترکیه است و در این وضعیت کرونایی تنها فردی است که در ناصر خسرو به این دارو دسترسی دارد. او از دسترسی‌اش به داروهای موثر در مهار کرونا با عناوین اکتمرا و فاراپیرامین گفت و می گوید که اغلب داروهای موجود در بازار تاریخ مصرف گذشته یا تقلبی هستند و به ندرت می‌توان داروی مناسب را از اینجا خریداری کرد.

در این میان علی از دیگران فروشندگان دارو با مشاهده شرایط با اشاره به دوستش گفت که در ناصر خسرو داروی کرونا گیر نمی‌آید، دارو را از بیمارستان تهیه کنید. در روزهای اخیر هر فردی برای داروی کرونا به این خیابان مراجعه کرده مامور یا مامور مخفی بوده است......

دلال دارو هم مشتریانش را ارشاد می‌کند!

در میان نگاه‌های سنگین دلالان دارو به مسیر ادامه می‌دهیم. همچنان در به در به دنبال تامین دارو بودیم که یکی از دلالان گفت: داروی کرونا را از اینجا خریداری نکنید، بیمارستان هر داروی صلاح بداند برای بیمار مبتلا به کرونا تجویز می‌کند. این فرد میانسال معتقد است که  40-50 میلیون تومان پولتان هدر می‌شود، چون داروی تاریخ مصرف گذشته یا تقلبی به دستتان می‌رسد. او گفت: من از پول بدم نمی‌آید، اما اصولش این است که گفتم.

اما با مشاهده سماجت در خرید ما را به سمت فردی در گوشه دیگر بازار راهنمایی کرد.

فروش اکتمرا در کف خیابان


در این میان سعید فردی لاغر اندام و قد بلند داروی اکتمرا را برای مهار کرونا پیشنهاد کرد و گفت: داروی اکتمرا محصول کشور ترکیه قیمتش 40 میلیون تومان است، 30 درصد هزینه را پرداخت کنید تا برایتان بیاورم!

تهیه تمامی داروها در کمترین زمان ممکن

در گوشه خیابان فردی میانسال نشسته و مشغول معامله داروی سرطان است. او درباره داروهای کرونا گفت: در روزهای اخیر فقط ماموران مخفی برای تهیه داروهای کرونا به این خیابان آمده‌اند. به دلیل شیوع کرونا حساسیت‌ها در برابر داروی این بیماری فراوان است. از سوی دیگر اغلب داروهای موجود در بازار از کیفیت مناسب برخوردار نیستند. هرچند داروهای دیگر به وفور وجود دارد. افراد می‌توانند هرگونه دارو را با پرداخت مبلغی بدون دردسر تهیه کنند اما در شرایط کنونی تهیه داروهای کرونا با مشکلات همراه است.

دارو برای  آشنایان محیا است

میان دالان‌های خیابان ناصر خسرو مرد میانسالی متوجه نیاز ما به دارو شد و بی‌مقدمه گفت: خانم... در این خیابان انواع دارو که چه عرض کنم از شیر مرغ تا جان آدمی زاد با بهترین کیفیت پیدا می‌شود.

او افزود: تمامی داروهای تولید داخل و خارجی با بهترین کیفیت وجود دارد، اما کسی به شما و امثال شما دارو نمی‌فرشد؛ این روزها ناصر خسرو مامور بازار است و نمی‌توان به مشتری‌های خیابانی اعتماد کرد.اگر مشتری آشنا باشد داروی کرونا برایش محیا است، اما برای شما نداریم.

فروش دارو در کف خیابان با مارک آمریکایی!!

در این حین یک فرد جوان به سمت ما آمد. پسری 30 ساله قد بلند و با لهجه‌ای خاص. او می‌دانست که به دنبال دارو هستیم و به سرعت با فردی تماس گرفت.

او با بیان اینکه فاراپیرامین ایرانی کیفیت ندارد، گفت: اغلب داروهایش را از سایت آمازون خریداری می کنم و محصول کشور آمریکا هستند.

این مرد جوان افزود: به دلیل نظارت ماموران اغلب همکارانم ترسیده و مسافرت به دیگر شهرها را به فعالیت در اینجا ترجیح می‌دهند.

او مداوم با تلفن همراه صحبت کرده  و سیگار می‌کشد، تمامی سوالات ما را از فردی در آن طرف تلفن می‌پرسد. قرص فاراپیرامین 28 میلیون قیمت دارد و حداقل 500 هزار تومان ودیعه باید به حساب واریز کرد. چک کارمندی هم قبول است، البته برای تحویل دارو باید بیرون از بازار باشد چون همگان شما و من را شناسایی کرده‌اند.

 

داروی ناصر خسرو از کجا تامین می‌شود؟

پایان گشت و گذر در خیابان ناصرخسرو صحبت‌های چند روز قبل رئیس جمهور را برایم تدایی کرد که گفته بود باید روی قاچاق دارو مراقبت بیشتری داشته باشیم. خبرهایی رسیده که برخی قاچاقچی‌ها داروها را قاچاق می‌کنند و در کشورهای همسایه برای سودجویی می‌فروشند. سال‌هاست که ناصرخسرو منبع دلالان دارو است. فعالیت این مکان نشان دهنده بی‌قانونی‌های فراوان از سوی سازمان‌های مختلف وجود دارد چون در غیر این صورت چگونه یک دلال  بعضا بی سواد یا کم سواد می‌تواند به دارو دسترسی داشته باشد و نسخه بپیچد. به نظز می رسد باید سر مشاء اصلی را شناسایی کرد.برنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: