کد خبر: ۲۶۵۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳:۲۱ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 26
دانشمندان دانشگاه آکسفورد اعلام کردند نسخه اولیه واکسن کووید ۱۹ تنها می‌تواند علائم بیماری را تسکین دهد.

شفا آنلاین>سلامت> با گذشت ۹ ماه از همه گیری ویروس کرونا و قربانی شدن صد‌ها هزار نفر، چشم امید مردم جهان به یافتن یک واکسن موثر برای مقابله با این ویروس است. براساس اعلام سازمان جهانی بهداشت بیش از ۱۷۰ واکسن کرونا در کشور‌های مختلف در حال توسعه است. از این میان، نزدیک به ۳۰ واکسن در مرحله آزمایش انسانی و ۹ واکسن در مرحله پایانی قرار دارند. غول‌های داروسازی جهان ابراز امیدواری کرده اند بتوانند نسخه اولیه واکسن کرونا را اوایل سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه کنند. با این حال، شاید کشف واکسن کووید ۱۹ حلال تمامی مشکلات نباشد.

به گزارش شفاآنلاین:دانشمندان انگلیسی به تازگی اعلام کردند احتمالاً نسخه اولیه واکسن کرونا که قرار است تا سه ماه آینده به بازار عرضه شود، تنها باعث تسکین یافتن علائم بیماری خواهد شد و نمی‌تواند باعث ایجاد ایمنی بلند مدت در مقابل این ویروس شود.

محققان تاکید دارند این نسخه اولیه همچنین دارای کارایی پایینی خواهد بود و در عمل تنها می‌تواند درصد کمی اثرگذاری داشته باشد. به نظر می‌رسد در کوتاه مدت و میان مدت واکسنی که برای کووید ۱۹ کشف خواهد شد تنها در صورت تجویز دو دوز می‌تواند باعث کاهش شدت علائم بیماری در افراد شود.

دانشمندان انگلیسی تاکید کردند واکسن کرونا سلاح جادویی برای مبارزه و نابودی این ویروس نخواهد بود. واکسن کرونایی که قرار است به بازار عرضه شود احتمالاً ۴۰ تا ۶۰ درصد کارایی خواهد داشت که درصد پایینی به حساب می‌آید. با این حال، محققان دانشگاه آکسفورد در حال کار بر روی واکسنی هستند که دستکم ۵۰ درصد کارایی دارد.

انگلیس یکی از بدترین آمار‌های شیوع ویروس کرونا را در قاره اروپا دارد. تاکنون ۴۲۰ هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا آلوده و از این میان، ۴۲ هزار نفر جان خود را از دست داده اند. دولت این کشور اقدام به پیش خرید بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن کرونای در حال توسعه از سوی دانشگاه آکسفورد کرده است. انگلیس برنامه ریزی کرده است واکسیناسیون عمومی در کشور را از اوایل ماه ژانویه آغاز کند.

هشدار سازمان جهانی بهداشت

پیش تر تدروس ادهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: دولت‌ها و شهروندان باید تمرکز خود در مبارزه با ویروس کرونا را بر روی انجام تست، ایجاد فاصله گذاری اجتماعی، ردیابی و قرنطینه بیماران و نیز استفاده از ماسک در اماکن عمومی قرار دهند.

او افزود: امیدواریم به تعدادی واکسن موثر که بتواند از ابتلای افراد به ویروس کرونا جلوگیری کند، دست یابیم. در حالی که امیدهای زیادی درباره ساخت واکسن «کووید-۱۹» وجود دارد، باید این را در نظر داشت که شاید هرگز سلاح جادویی در مقابله با این ویروس وجود نداشته باشد. در حال حاضر، توقف شیوع بیماری تنها به مسائل ابتدایی مانند بهداشت عمومی و کنترل بیماری محدود شده است. 


برچسب ها: کرونا ، واکسن ، دارو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: