کد خبر: ۲۶۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 27
فرهادی گفت: در دوران کرونا بیش از ۱۷ هزار واحد متخلف بهداشتی پلمب موقت و ۴۹ هزار واحد به مراجع قضایی معرفی شدند.

شفا آنلاین>سلامت> محسن فرهادی معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تبریک روز جهانی بهداشت محیط اظهار کرد: شعار روز جهانی بهداشت محیط، «امسال راهبرد کلیدی نظام سلامت در برابر همه گیری بیماری هاست»، نقش بهداشت محیط در همه گیری‌هایی مانند کرونا بیشتر مشخص شد.

به گزارش شفاآنلاین، در جایی که درمان قطعی و واکسن نداریم مقابله با کرونا تنها با رعایت بهداشت و کنترل عوامل محیطی میسر است، اگر فرد در منزل بماند و ارتباط با جهان بیرون را قطع کند و هیچ کسب و کاری هم نداشته باشد، قطعا بیمار نمی‌شود. ولی در هیچ جای دنیا و در کشور ما این امر بدون قرنطینه ۱۰۰ درصد محقق نمی‌شود.

فرهادی افزود: این ویروس در حال گردش در کره زمین است و قرنطینه ۱۰۰ درصدی هم مقدور نیست و در نتیجه همه افراد باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.همکاران بهداشت محیط در مسیر مقابله با کرونا در حال انجام وظیفه هستند و علاوه بر کنترل کلر آب و سلامت غذا و ... از ابتدای اسفند ماه پارسال تاکنون تلاش وافری در مبارزه با کرونا داشتند.

بازرسی بهداشتی بیش از ۲ میلیون واحد صنفی

 معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره آمار بازرسی‌های بهداشتی و تعداد اماکن بهداشتی متخلف بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۲ میلیون واحد صنفی و کارگاهی بازرسی شدند و ۴۹ هزار  واحد صنفی و کارگاهی که شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند، به دستگاه قضایی معرفی شدند و بیش از ۱۷ هزار واحد متخلف بهداشتی پلمب موقت شدند.

فرهادی گفت: تعطیلی واحدهای صنفی در صورت رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی شده است، شاید برخی مجازات‌ها به علت عدم رعایت نکات بهداشتی بر خلاف میل ما باشد، اما با توجه به روند کاهشی رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، باید مجازات‌هایی اعمال شود.

فرهادی افزود: باید توجه داشت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی شرط اساسی بوده و در ۲ هفته اخیر شیوه نامه‌های بهداشتی رو به نزول بوده است و این نزول رعایت بهداشت موجب افزایش موارد ابتلا، بستری و فوتی‌های کرونایی خواهد شد.

 معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  بیان کرد: مراسم عزاداری با نظارت‌های بهداشت محیط انجام می شود و متاسفانه کسی که به کرونا مبتلا می‌شود و به منزل می‌رود نیاز به مراقب بهداشتی ۲۴ ساعته دارد و این مراقب ۲۴، طاقت فرساست.

آمار ابتلای کادر بهداشتی به کرونا

فرهادی با اشاره به آمار ابتلای کادر بهداشتی به کرونا گفت: ۱۴۵۲ نفر از کارکنان بهداشتی به بیماری کرونا مبتلا شدند و برخی هنوز درگیر بیماری حاد هستند و باید دانست که نظارت بر پسماند عفونی ایجاب می‌کند، همکاران ما با کرونا در ارتباط باشند و همکاران ما نظارت مستقیم بر تدفین بیمار کرونایی دارند و همین موضوعات باعث می شود که کادر بهداشتی بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا باشند.

 معاون فنی مرکز بهداشت محیط و سلامت کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  اظهار کرد: رعایت بهداشتی فردی و عمومی سلامت خود افراد و خدمت دهندگان را به دنبال خواهد شد.

تعطیلی ۱۲۴۵ مدرسه به دلیل رعایت نکردن بهداشت

فرهادی درباره نظارت های بهداشتی بر مدارس گفت: برخی مدارس زیرساخت های خوب و کلاس های بزرگی دارند اما برخی مدارس امکان برگزاری کلاس‌های حضوری را نداشتند و حدود هزار و ۲۴۵ مدرسه از حضوری به غیرحضوری تبدیل شده اند چرا که امکان اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی مانند تامین ضدعفونی تهویه مناسب در کلاس‌ها وجود نداشت. موافق تعطیلی مدارس نیستیم، اما از آموزش و پرورش درخواست کردیم که هزار و ۲۴۵ مدرسه در کشور تعطیل شوند تا مشکلات بهداشتی خود را برطرف کنند.

سفره خانه ها رکوددار پلمب واحدهای متخلف بهداشتی

فرهادی درباره عرضه قلیان در سفره خانه ها بیان کرد: حجم عمده‌ای از واحدهایی که پلمب شده‌اند، سفره خانه‌هایی هستند که مواد دخانی عرضه می‌کردند. این برخوردها ادامه دارد. از طرفی باید میزان تقاضا را کاهش بدهیم. یعنی باید متوجه شویم که بیماری کووید ۱۹، تنفسی است و استفاده مشترک از قلیان باعث افزایش صد درصدی انتقال بیماری می‌شود.

 بیشترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات است

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: در زمینه رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بیشترین میزان مربوط به بخش دولتی است زیرا بسیاری از اقدامات در بخش دولتی با ابلاغیه و دستورالعمل انجام می‌شود و شاهد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نزدیک به ۸۰ درصد در دستگاه‌های دولتی و اجرایی هستیم.

فرهادی درباره نظارت بر دفع پسماندهای کرونایی اظهار کرد: تمام پسماندهای تولیدی در شهر و روستا در جریان اپیدمی کرونا، مشکوک به عفونی است. با اطمینان بیش از ۹۵ درصد می‌گویم که همه بیمارستان‌های دولتی و خصوصی فعال در کشور، به جز یک یا دو مورد که بیمارستان روانپزشکی هستند، همه پسماندهای عفونی دارند و در این بیمارستان پسماندهای عفونی به وسیله دستگاه‌های بی خطرساز، بی خطر  و سپس به شهرداری برای امحا تحویل داده می شوند.

فرهادی درباره نحوه اجرای شیوه نامه های بهداشتی در برگزاری مراسم عزاداری اربعین بیان کرد: برگزاری هرگونه موکب، پیاده روی، دسته روی و برگزاری مراسم عزاداری در محل های سربسته در اربعین ممنوع است و عبور از مرزها با محدودیت و ممنوعیت مواجه است و حتی اتباع خارجی هم اجازه تردد از کشور برای سفر به عراق را ندارند.

او  ادامه داد: باید توجه داشت که رعایت بهداشت در عزاداران حسینی شرط اساسی است همانطور که در طول محرم به ویژه عاشورا و تاسوعا شاهد رعایت بهداشت در بسیاری از هیات ها بودیم و به طور عمده شیوه نامه های بهداشتی رعایت شد  البته  باید توجه داشت ممکن است در برخی شهرها امکان برگزاری مراسم در فضای باز وجود نداشته باشد و مطابق فرمایش رهبر انقلاب باید در این شهرها مراسم عزاداری در منازل و به صورت مجازی برگزار شود.

بازیافت دستی و زباله گردی در دوران کرونا ممنوع است

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: بازیافت دستی و زباله گردی در دوران کرونا ممنوع است، اما متاسفانه هنوز این دو مورد وجود دارد  البته این اقدامات در مراکز رسمی شهرداری متوقف شده است ولی به صورت غیررسمی و به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران، هنوز با پدیده زباله گردی مواجه هستیم، تاکنون سه یا چهار نامه مکتوب به منظور اخطار به شهرداری تهران و شهرداری‌های متخلف ارسال شده است.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت گفت: از طرفی حجم پسماند محصولات یک بار مصرف نسبت به دوران قبل از کرونا، تا سه برابر افزایش یافته است.

برگزاری مراسم با حضور خبرنگاران قانونی است؟

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره برگزاری برخی مراسم با حضور خبرنگاران اظهار کرد: برگزاری هرگونه همایش و مجامع و جلسه حضوری بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ممنوع است. هرجایی که خبردار شده باشیم که جلسه حضوری است، جلسات تعطیل یا به صورت مجازی برگزار شده است. اگر افراد بر اساس ضرورت مجبور به برگزاری مراسم بودند، باید مراسم با تعداد کم و با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک برگزار شود اما به طور کلی اولویت اصلی ما برگزاری مراسم‌ها  به صورت مجازی است.

فرهادی درباره برگزاری مراسم عزاداری در آرامستان‌ها بیان کرد: از ابتدای شیوع کرونا درخواست کردیم که برگزاری مراسم در آرامستان‌ها متوقف شود. اغلب آرامستان‌ها در کشور که شاید حدود ۸۴ درصد آرامستان‌ها باشند، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند. یعنی از زمانی که متوفی قطعی یا مشکوک وارد آرامستان شد، غسل و کفن با نظارت کارشناس بهداشت محیط انجام می‌شود. اگر فرد در بیمارستان فوت شده باشد، کارشناس بهداشت محیط مستقر در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی داریم و انتقال متوفی با نظارت دقیق صورت می‌گیرد و جنازه در آمبولانس لاک و مهر می‌شود تا در مسیر باز نشود.

معاون مرکز سلامت و محیط کار وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مشکلات ما برگزاری مراسم دفن است، در این زمان خانواده متوفی تجمع می‌کنند و با توجه به داغذار بودن خانواده کنترل و نظارت دشوار است. به هر حال باید توجه داشت اینکه به خانواده فرد متوفی بگوییم، تجمه نکنید، دشوار است  و عمده مشکل ما، رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی در زمان تدفین متوفی است

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: