کد خبر: ۲۶۵۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 26
بنابر نگاه آسیب شناختی علم روانشناسی، امروزه پدیده دوست اجتماعی به عنوان یک آسیب فردی و اجتماعی ناشی از سوء استفاده‌ از شبکه‌های مجازی و عامل اختلافات و فروپاشی‌های زندگی خانوادگی و زوجین است.
شفاآنلاین>اجتماعی>
سامان آسیابانی-روانشناس-
درباره‌ی ایجاد رابطه دوست اجتماعی در بستر شبکه‌های اجتماعی مجازی گفت: حضور در گروه‌های اجتماعی مجازی و ایجاد ارتباط دوستانه اگر در بستر محیط شغلی و حرفه‌ای افراد، آموزش و پرسش و پاسخ شغلی، گروه‌های همکاری و... باشد دارای فوایدی نیز خواهد بود، در غیر این صورت اگر با گزینش جنسیتی، نیازهای عاطفی و ... افراد همراه باشد توجیهی به همراه ندارد.

 به گفته‌ی آسیابانی، ایجاد این روابط نامتعارف مجازی در افراد متاهل می‌تواند دلایلی همچون خلاءهای عاطفی زوجین که عموما به علت عدم درک علاقه یکدیگر، پدیده روزمرگی زوجین، مشکلات مالی و شغلی، وجود بیماری‌های مزمن و یا قلبی و عروقی که بر روی هورمون‌ها اثر می گذارند و .... باشد.

به گزارش شفاآنلاین این روانشناس معتقد است که اینگونه روابط به علت توجه کاذب افراد به یکدیگر شکل می‌گیرند و می‌توانند دارای منشاء اختلالات روانشناختی همچون افسردگی، اختلالات دوقطبی، اخلالات شخصیتی و تنوع طلبی و... باشند.

وی افزود: این روابط در افراد مجرد نیز می‌تواند دلایلی همچون نیاز عاطفی و همدلی افراد، عدم درک خانواده‌ها از افراد، ناکامی ایجاد ارتباط در واقعیت، بد ریخت انگاری و... داشته باشد.

آسیابانی گفت: با توجه به تجارب روانشناسان، پدیده دوست اجتماعی مجازی می‌تواند صدمات غیر قابل جبرانی همچون خیانت‌ها، روابط خارج از عرف، قتل‌های ناموسی، سوء استفاده از تصاویر و محتوای به اشتراک گذاشته شده به همراه داشته باشد؛ همچنین پوشالی بودن هویت اجتماعی افراد در فضای مجازی سبب آسیب‌های روانشناختی و شکست عاطفی نیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه به کارگیری عباراتی مانند سنتی بودن و یا عدم روشنفکری تنها توجیهی برای دوستی‌های اجتماعی مجازی است، اظهار کرد: دنبال کردن و مشاهده صفحات کاربری به اصطلاح مدلینگ خانم و آقا که از لحاظ پوشش نامتعارف باشند و یا دارای محتوای غیر اخلاقی باشند می‌تواند از نشانه های اختلال تنوع طلبی در زوجین باشد.

وی ادامه داد: از دیدگاه روانشناسان بالینی در صورتی که زوجین با یکدیگر رابطه‌های طبیعی و رضایتمند داشته باشند این میل به تنوع طلبی فروکش کرده و مسائلی همچون مشاهده صفحات مجازی غیر متعارف و... مشاهده نمی شود، ولی افراد مبتلا به اختلال تنوع طلبی براین باورند که ادامه دادن این روند به مرور میل تنوع  در آن‌ها را کمرنگ کرده و پس از مدتی حس تنوع طلبی را از دست خواهند داد اما هرچه به این میل بیشتر پاسخ داده شود، فرد بیشتر به روابط نامتعارف و پیگیری صفحات غیر متعارف خواهد پرداخت که در این زمینه نیاز به مراجعه یک روانپزشک یا روانپزشک ضروری است.

آسیابانی در پاسخ به این سوال که آیا حساسیت زوجین در برخورد با این رفتارها طبیعی است؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه در یک رابطه زناشویی، زوجین مسئول حفظ پیوند پاک ازدواج و تلاش  برای حفظ و ایجاد آرامش، امنیت و علاقه یکدیگر اند در صورتی که اقدامی موجب آسیب به بنیان این پیود الهی شود بر هر همسر واجب است که نسبت به کاهش آسیب و اختلافات اقدام کند و در کل در رابطه با مسائلی که موجب ضرر رسانی به پیوند و رابطه عاطفی زوجین می شود حریم خصوصی مطرح نیست و حساسیت نسبت به این نشانه ها جایز و اصولی است.

وی در پایان افزود:  با وجود اینکه رازداری بین زوجین جزو اصول یک زندگی زناشویی محسوب می شود  در صورتی که مسئله موجب آسیب و ضرر به رابطه زوجین شود عملا اصرار تعهد به رازداری همسر نیز مطرح و اصولی نیست و در این موارد عمل به اقدامات پیشگیرانه  همچون مراجعه  به مشاورین و روانشناسان خانواده و ریش سفیدان ضروریست.

ایسنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: