کد خبر: ۲۶۵۰۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 25
پوست انواع مختلفی دارد، بنابراین مهم است که هر فرد بداند که چه نوع پوستی دارد. برای داشتن مؤثرترین برنامه مراقبت از پوست، دانستن نوع پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
شفاآنلاین>سلامت>اصلی‌ترین هدف در مراقبت از پوست این است که بدانیم چطور باید پوستمان را جوان نگه داریم و از چین و چروک و پیری زود‌رس پوست جلوگیری نماییم.

به گزارش شفاآنلاین: اولین و مهمترین نکته در رابطه با مراقبت‌های بهداشتی از پوست دانستن نوع پوست است، زیرا پوست از مکانیزم پیچیده‌ای برخوردار است، پوست از سلول‌های زنده و مرده، رگ وغده‌های چربی تشکیل شده و این سلول‌ها در تمام طول شبانه روز در حال تغییر بوده و بسیار حساس و آسیب پذیر هستند، زمانی که عمر این سلول‌ها به پایان می‌رسند به سطح پوست آمده و سلول‌های جدیدی جایگزین آن‌ها می‌شوند.

انواع پوست

یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت پوست این است که به پوست تان آب ولرم بپاشید و با نواختن ضربه‌هایی با نوک انگشت آن را ماساژ داده و جریان خون را در پوست سرعت ببخشید. اگر قبل از این کار مقداری روغن بادام به پوست بمالید نتیجه بهتری خواهید گرفت.

پوست انواع مختلفی دارد، بنابراین مهم است که هر فرد بداند که چه نوع پوست دارد. برای داشتن مؤثرترین برنامه مراقبت از پوست، دانستن نوع پوست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

برای شناخت نوع پوست در قدم اول باید ابتدا پوست‌تان را با پاک‌کننده‌های ملایم کاملا تمیز کنید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.

سپس پوست را با حوله‌ای تمیز خشک کنید، یک ساعت صبر کرده و در طول این مدت به پوستتان دست نزنید پس از گذشت یک ساعت دقت کنید:

- اگر احساس خارش و کشیدگی و پوسته‌پوسته شدن روی پوست دارید پوستتان خشک است. اگر پوست پس از شست‌وشو، حالت کشیدگی و خارش داشت یا اگر احساس رطوبت کافی روی پوست خود ندارید، نوع پوست شما خشک است. در این صورت، ممکن است حالت پوسته‌پوسته شدن را هم روی پوست خود تجربه کنید.

توجه به این نکته نیز مهم است که بین پوست خشک و پوست دِهیدراته تفاوت وجود دارد. پوست خشک، یکی از انواع پوست است که به علت تولید نشدن چربی پوست خشک می‌شود، اما پوست دِهیدراته به دلیل کمبود آب، شرایط آب و هوایی، عوامل محیطی یا ننوشیدن آب کافی، یک وضعیت موقت پوستی است.

- بهترین حالت که در آن پوست نه خشک است و نه چرب، بلکه پوستتان معمولی است. در این حالت پوست شما کاملا یک‌دست است؛ چربی، خشکی یا جوش کمی دارد و تنها گاهی ایجاد شده و سریع برطرف می‌شود. در واقع، پوست شما به محصولات آرایشی و بهداشتی واکنش نمی‌دهد و چهره شما متعادل به نظر می‌رسد. ژن‌ها یکی از علت‌های اصلی داشتن پوست معمولی هستند و البته اینکه شما آدم خوش‌شانسی هستید.

- اگر احساس چربی و درخشش روی پوست داشتید پوستتان چرب است. در این حالت پوست شما براق است و مقدار زیادی چربی روی صورت، بینی، شانه‌ها و پشت‌تان وجود دارد. در این حالت، منافذ پوست بزرگترند یا آسان‌تر مسدود می‌شوند و بعد از مدتی به جوش‌های سرسیاه یا سرسفید، جوش‌های قرمز التهابی یا آکنه‌های کیست مانند تبدیل می‌شوند.

علل چرب بودن پوست این است که وقتی غدد چربی پوست شما به خاطر عوامل ژنتیکی، چربی بیشتری تولید می‌کنند، پوست‌تان چرب می‌شود. از علل دیگر می‌توان به تغییرات هورمونی، آب‌وهوای مرطوب یا خشک کردن بیش از حد پوست اشاره کرد. خشک کردن بیش از اندازه پوست باعث می‌شود پوست شما مجبور به تولید بیشتر چربی شود.

- اگر پوست شما به‌سرعت تحریک شده، ملتهب است یا خارش دارد و خشک و قرمز می‌شود، شما دارای پوست حساس هستید. افرادی‌که پوست حساس دارند به‌راحتی دچار آفتاب سوختگی شده و به بیماری‌هایی مانند اگزما و رزاسه مبتلا می‌شوند. متأسفانه موارد زیادی وجود دارد که می‌تواند حساسیت پوست را بیشتر کند و نام بردن از یک علت مشخص کار دشواری است.

- اگر چربی در ناحیه T و معمولی یا خشک روی گونه و فک بود پوستتان مختلط است. پوست مختلط در ناحیه T صورت (پیشانی، بینی، چانه) چرب، دارای منافذ باز یا جوش بوده، اما در قسمت گونه و فک، خشک یا معمولی است. درمان این نوع از انواع پوست می‌تواند مشکل باشد؛ چراکه شما باید برای رسیدن به تعادل در صورت‌تان به دو موضوع مختلف بپردازید.

علت مختلط بودن پوست چیست؟

ژن‌ها یا تولید بیش از حد چربی در منطقه T صورت، از عوامل مختلط بودن پوست شماست. ممکن است محصولات مورد استفاده شما یکی از علت‌های فقدان تعادل پوست‌تان باشد.

عوامل مشخص کننده نوع پوست کدامند؟

- عوامل ژنتیکی: هر فرد نوع پوست خود را از پدر و مادر به ارث می‌برید. پس، یکی از مهم‌ترین عوامل تعیین نوع پوست خشک، چرب و حساس، ژن‌های شماست. ممکن است نوع پوست شما به پدر یا مادرتان رفته باشد.

- هورمون‌ها: نوسان‌های هورمونی در مراحل و زمان‌های مختلف زندگی، مانند دوران حاملگی، می‌تواند بر نوع پوست شما تأثیرگذار باشد.

- تغییرات آب و هوایی: تغییر شهر سکونت و وارد شدن به یک محیط جدید می‌تواند باعث تغییر نوع پوست شما و حتی بهتر شدن آن شود.

- مصرف برخی داروها: دارو‌هایی که مصرف می‌کنید می‌تواند عوارضی، چون خشکی یا حساس شدن پوست‌تان را در پی داشته باشند.

- رژیم غذایی: مواد غذایی که طی روز میل می‌کنید به‌طور قطع بر بهتر یا بدتر شدن پوست شما تأثیرگذار است.

دوستان و دشمنان پوست را نام ببرید

پوست آیینه بدن است، از نظر ضخامت در هر نقطه بدن متفاوت است در برخی نقاط پوست نازکتر و در نتیجه حساستر است و در بعضی نقاط ضخیمتر و مقاومتر است.

حساسترین نقاط پوست در اطراف چشم قرار دارد و به همین دلیل رد پای سن به شکل چین و چروک در این نقطه ایجاد می‌شود. ضخیمترین قسمت پوست نیز در پاشته پا قرار دارد.

دشمنان پوست: آلودگی هوا، پیری، رژیم غذایی نادرست، بی خوابی، کار زیاد و استراحت کم، استرس، غم و غصه تمامی این موارد باعث می‌شود تا پوست شما خیلی زود دچار چین و چروک شده و جوان بودن پوستتان از بین برود.

دوستان پوست: غذا‌های پر ویتامین و پروتئین، پاکیزگی، خواب کافی و آب بهترین دوستان پوست هستند پس برای اینکه پوست سالمی داشته باشید باید همیشه آن را تمیز نگه داشته و به اندازه کافی و مواد غذایی ویتامین دار مصرف کنید.

پس خوب بخوابید، در هوای سالم تنفس کنید و برنامه غذایی درست داشته باشید و به مقدار کافی آب بنوشید. ورزش کنید حرکات ورزشی باعث شادابی پوست می‌شود و اکسیژن بیشتری به بدن می‌رساند.

دستگاه گوارش سالم یکی دیگر از دوستان پوست شما است، زیرا کار منظم معده و روده‌ها در سلامت بدن نقش موثری دارد و افرادی که رنگ پریده و خسته به نظر می‌رسند و زیر چشم‌های آن‌ها حلقه‌های کبودی است باید دستگاه گوارش خود را سالم کنند و با مصرف میوه و سبزیجات یبوست را رفع کرده و یاری پوست خود بروند.

پاکسازی پوست

همانطور که می‌دانید پوست زمانی شاداب و سالم است که کاملا تمیز باشد برای پاکسازی پوست باید نوع پاک کننده پوست را بدانید هر چه قدر پوست چربتر و در محیط آلودتر باشد باید اساسی‌تر آن را تمیز کرد. برای اینکه پوست‌های چرب آمادگی بیشتری برای ابتلا به مشکلات پوستی (جوش ولک) خواهند داشت.

روش‌های متفاوتی برای پاکسازی پوست وجود دارد که یکی از این روش‌های بخور دادن پوست است. هفته‌ای یک الی دو مرتبه می‌توانید با بخور دادن پوست آن را سالم و شاداب نگه دارید.

بخور دادن پوست

بخور دادن پوست یکی از اصلی‌ترین راه‌های پاک کردن پوست است، با این روش می‌توانید آلودگی‌ها را از پوست بیرون بکشید، برای اینکه بخار باعث می‌شود تا منافذ پوست باز شده و آلودگی‌ها به آسانی از آن‌ها خارج شوند.

همچنین بخور دادن باعث می‌شود تا سطح پوست تمیز شود و گردش خون به طور سریع تری انجام گیرد، در اثر بخور دادن پوست تحریک شده و غدد مترشحه پوست سموم را دفع می‌کند. بخورد ادن برای انواع پوست مفید است به استثنای افرادی که دارای پوستی بسیار حساس هستند.

برای بهره گیری بهتر از روش بخوردادن بهتر است از بخور‌های گیاهی استفاده کنید. باید گیاه مورد نظر را در آب در حال جوش ریخته و حوله‌ای روی سر بگذارید و به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه سر را روی بخار آن نگه دارید. دقت کنید که تا یک ساعت بعد از بخور دادن پوست از خانه خارج نشوید، زیرا منافذ پوست شما باز است و آلودگی‌های هوای خارج از خانه بلافاصله این منافذ را پر می‌کند.

برای بخور گیاهی می‌توانید از گیاهانی مانند: آویشن، اسطوخدوش، بابونه، رازیانه، بومادران، گزنه سفید، نعنای کوهی، اکلیل کوهی، گیاه زیرفون و کافور استفاده کنید.

غذا رسان‌های پوست کدامند؟

با توجه به اینکه پوست از سلول‌های زنده تشکیل شده است، پس به غذا نیاز دارد. غذای مورد نیاز پوست هم از داخل بدن تامین شده و یعنی نوع غذا‌های مصرفی و رژیم غذایی مناسب باید تامین نیاز‌های پوست می‌شود.

اصلی‌ترین هدف در مراقبت از پوست این است که بدانیم چطور باید پوستمان را جوان نگه داریم و از چین و چروک و پیری زود‌رس پوست جلوگیری نماییم.

پروتئین‌ها در واقع نقش حیاتی را در بدن ایفا می‌کنند، این مواد اگر کامل باشند می‌توانند سلول‌های تازه بسازند به این مواد می‌توان املاح معدنی را نیز بیافزاییم.

در لیست املاح معدنی آهن جایگاه ویژه‌ای دارد، زیرا به خون توانایی حمل اکسیژن را می‌دهد و شکی نیست که سلول‌های پوستی به اکسیژن نیاز دارند تا از طریق خون، اکسیژنه شده و با گردشن در تمام مویرگ‌های سطح پوست به پوست شما شفافیت و درخشندگی می‌بخشد.

نور خورشید و پوست رابطه خوبی با هم برقرار می‌کنند، زیرا تابیدن آفتاب بر پوست ویتامین دی مورد نیاز پوست را تامین می‌نماید.

اگر قصد دارید تا یک پوست سالم و شاداب داشته باشید باید هر روز حدود هشت لیوان آب بنوشید. وجود آب کافی در پوست بدن باعث جلوگیری از خشک و پژمرده شدن پوست می‌شود.

دانه گل آفتابگردان مملواز ویتامین‌ای است و استفاده می‌توانید دو قاشق از مغز تخمه آفتابگران بو نداده را بکوبید و با یک قاشق آب مقطر و یک قاشق عسل و یک قاشق روغن آفتابگردان بکر مخلوط کرده و یک پنبه را با این مواد آغشته کرده و به تمام قسمت‌های پوست بمالید و به آرامی ماساژ دهید تا به خورد پوستتان برود.

بوراکس و آب به صورت بپاشید (یک قاشق غذاخوری بوراکس را در مقداری آب سرد ریخته و بعد از مخلوط کردن آن را روی صورت اسپری کنید) این محلول مانند آب باران به پوست لطافت می‌بخشد. (بهترین زمان برای این کار قبل از خواب و پس از پاک کردن پوست است.)

اگر دارای پوستی خشک هستید می‌تواند از روغن بادام و صابون‌های گلیسیرین دار و گیاهی استفاده کنید.

برای پاک کردن پوست‌های معمولی و چرب می‌توانید از سیب زمینی خام استفاده کنید. به این صورت که آب سیب زمینی خام را بگیرید و آن را با یک پنبه به پوست تمیزتان بمالید. استفاده از آب سیب زمینی خام در درمان اگزمای پوستی نیز بسیار موثر است.

یکی از پاک کننده‌ها و غذارسان‌های مفید برای پوست‌های چرب ماست و مقداری کمی نمک است. برای استفاده باید دو قاشق غذاخوری ماست را با یک سوم قاشق چایخوری نمک مخلوط کرده و روی پوست بمالید و به آرامی آن را ماساژ داده و بعد از آن با آب ولرم بشویید.

استفاده از بلغور جو دوسر و سبوس گندم نیز یکی دیگر از راه‌های تغذیه پوست است برای این کار مقداری جو دوسر و سبوس گندم را با کمی آب مخلوط کرده تا به صورت خمیر در آید سپس خمیر را روی پوست بمالید و به آرامی آن را ماساژ دهید تا پوست تمیز شود و بعد پوستتان را با آب ولرم بشویید.

لیمو ترش هم یکی از بهترین پاک کننده‌های پوست به شمار می‌رود و به پوست شما لطافت می‌بخشد. برای این کار باید یک عدد لیمو ترش را سوراخ کنید و مقدار کمی نبات در آن بریزید و لیمو را در یک کاغذ آلومینیومی بپیچید، سپس آن را درون فر از قبل روش شده قرار داده و بعد از چند دقیقه معجون معجزه آسای پوست شما آماده می‌شود.

چند قطره از آب این لیمو را روی پنبه بچکانید و پوست خود را با آن تمیز کنید این مایع نه تنها پوست شما را پاک می‌کند بلکه باعث شفافیت پوست نیز می‌شود.

در انتها باید اشاره کنیم که یکی از بهترین راه‌ها برای تقویت پوست این است که به پوست تان آب ولرم بپاشید و با نواختن ضربه‌هایی با نوک انگشت آن را ماساژ داده و جریان خون را در پوست سرعت ببخشید. اگر قبل از این کار مقداری روغن بادام به پوست بمالید نتیجه بهتری خواهید گرفت.


پارسینه


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: