کد خبر: ۲۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۹ - 2020September 24
کارشناسان معتقدند اگر واکسن کرونا تا ۱۵ مهرماه تزریق نشود، تاثیر خود را از دست می‌دهد! آنها می‌گویند بهترین زمان برای استفاده از این واکسن ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است.
شفاآنلاین>سلامت>سال‌هاست واکسن آنفلوآنزا در اواخر مرداد و اوایل شهریور توزیع می‌شود اما امسال هنوز هیچ خبری از توزیع این واکسن در کشور نیست. با وجود اینکه کارشناسان معتقدند اگر زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا را از دست بدهیم، خطر همزمانی شیوع کووید۱۹ و ویروس N1H1 می‌تواند خطرناک باشد.

به گزارش شفاآنلاین: کارشناسان معتقدند اگر واکسن کرونا تا ۱۵ مهرماه تزریق نشود، تاثیر خود را از دست می‌دهد! آنها می‌گویند بهترین زمان برای استفاده از این واکسن ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر است. در این شرایط و در حالی که مسوولان وزارت بهداشت از توزیع واکسن آنفلوآنزا خبر می‌دهند، علی‌اصغر باقرزاده، نماینده بابلسر، گفته مبلغ ۲۲‌ میلیون یورویی که به واردات واکسن آنفلوآنزا اختصاص یافته، به دلیل تحریم‌ها در یکی از بانک‌های ترکیه بلاتکلیف مانده و همین حالا نیز برای تزریق واکسن دیر است.

البته در همین حین مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفته واکسن آنفلوآنزا تا آخر اسفندماه قابلیت مصرف دارد اما بهتر است در مهر و آبان مصرف شود. با این حال همچنان مسوولان در خصوص ورود واکسن آنفلوآنزا حرف‌های ضد‌و‌نقیضی می‌گویند. قرار بود مبلغ ارزی این واکسن از طریق ترکیه به یکی از کشورهای اروپایی منتقل شود. اما به گفته محمدی محموله برگشت خورده است و دوباره این کار را انجام دادند. حال مسوولان امیدوارند این مشکل به زودی برطرف شود و واکسن به کشور برسد. البته محمدی گفته بخشی از واکسن‌های آنفلوآنزا وارد کشور شده و امیدواریم محموله‌ها تا آخر مهر ترخیص و توزیع شود ولی ما تلاش می‌کنیم تا هفته اول مهر بیشتر توزیع‌ها انجام شود و ان‌شاءالله که این اتفاق بیفتد. این گفته‌ها در حالی است که رییس هلال‌احمر چندی پیش از رسیدن دو میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا به کشور خبر داده بود که ظاهرا باید از سه‌شنبه اول مهر در داروخانه‌های هلال‌احمر توزیع می‌شد ولی تا لحظه نگارش این گزارش هنوز هیچ خبری از توزیع واکسن در کشور نیست.

در روزهای اخیر گزارش‌ها حاکی از نایابی واکسن آنفلوآنزا در مناطق مختلف است. لاری گفته افرادی با استفاده از کد ملی سعی می‌کنند مانع سوءاستفاده دلالان شوند اما نباید تقاضای زیادی برای استفاده از واکسن آنفلوآنزا به مردم القا کرد زیرا در ایده‌آل‌ترین حالت، واکسن آنفلوآنزا بین ۳۰ تا ۶۰‌درصد ایمنی ایجاد می‌کند.

انگشت اتهام به سوی تحریم‌ها

در همین راستا سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است به ‌دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها و مشکلات ارزی‌ای که سبب بروز مشکل در تامین واکسن آنفلوآنزا شده، روند واردات این واکسن با تاخیر مواجه شده است. به گفته لاری قرار بوده ۵/۲ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد اما در حال حاضر ۵/۱ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گرفته است که این میزان نیز با اولویت خانم‌های باردار در مناطق روستایی تزریق خواهد شد. همچنین قرار بوده حدود ۱۲‌ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی خریداری شود. اگر تقاضا بیشتر باشد، ممکن است با ارز نیمایی خریداری شود که قیمت آن در بازار بیشتر است.

واکسن آنفلوآنزا اگر دیرتر تزریق شود، به درد نمی‌خورد!

بر اساس اطلاعات معاونت بهداشتی وزارت بهداشت، واکسن آنفلوآنزا حدود ۱۰ برابر سال‌های گذشته برای پوشش نیاز کشور از یکی از کشورهای تولیدکننده خریداری و وارد شد ولی هنوز در سطح کشور توزیع نشده است. رییس انجمن داروسازان خراسان شمالی نیز گفت: از این هراس داریم که زمان توزیع این واکسن آنقدر به تاخیر افتد که تبدیل به نوشداروی پس از مرگ سهراب شود. البته با توجه به اینکه هم‌اکنون بیشتر مردم از ماسک استفاده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند خطر ابتلا به بیماری آنفلوآنزا نسبت به سال‌های گذشته کمتر می‌شود و تزریق این واکسن برای افراد مسن، زنان باردار، خردسالان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای بوده، ضروری است.

به گفته رییس انجمن داروسازان خراسان شمالی زمان طلایی استفاده از واکسن آنفلوآنزا هر لحظه در حال از دست رفتن است. در واقع هر چه این واکسن دیرتر به بدن تزریق شود دیگر به درد نمی‌خورد و در حقیقت در برهه‌ای از زمان قرار گرفته‌ایم که زمان طلایی استفاده از این واکسن را برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا، از دست می‌دهیم.

در هیچ استانی توزیع نشده است!

به گفته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران دستورالعمل و پروتکل‌های مرتبط برای واکسن آنفلوآنزا به استان ابلاغ شده، ولی هنوز توزیع آن در سطح استانی ازجمله مازندران از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت نگرفته است.

احتمال توزیع تا هفته آینده

رییس سازمان غذا و دارو در خصوص اینکه کارشناسان می‌گویند واکسن آنفلوآنزا هنوز وارد کشور نشده گفت: اصلا همچین چیزی صحت ندارد! پارت اول واکسن برای گروه‌های پرخطر وارد شده و ظرف امروز و فردا از طریق معاونت بهداشت وزارت بهداشت در اختیار خانه‌های بهداشت قرار می‌گیرد تا برای مادران باردار و کودکان زیر پنج سال تزریق شود. در صورتی که معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کاشان بر این عقیده است واکسن آنفلوآنزا در هیچ جا فعلا توزیع نشده است. بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته توسط سازمان غذا و دارو انشاالله واکسن آنفلوآنزا تا هفته آینده توزیع می‌شود اما متاسفانه به دلیل تحریم‌های ظالمانه با وجود پیگیری‌های سازمان غذا و دارو توزیع آن به تاخیر افتاده است که امیدواریم با توزیع آن نیاز گروه‌های آسیب‌پذیر بر طرف شود.

از طرفی نایب رییس انجمن داروسازان با اظهار تاسف از اینکه هنوز سامانه جامعی برای دریافت واکسن‌ تا به این لحظه تشکیل نشده است گفته است ما نگران ایجاد هرج و مرج و آشفتگی به مثابه تلاطم به هنگام توزیع ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در سال گذشته هستیم. امیدواریم در چند روز آینده تعداد بیشتری دوز واکسن وارد شود و تمهیداتی هم اندیشیده شود تا کسی نتواند چند واکسن تهیه کند. وی دلیل عدم ورود تعداد کافی واکسن به کشور را عدم تخصیص و انتقال ارز دانست و گفت: علت ورود دو میلیون دوز به جای ۱۴ میلیون دوز به کشور، تغییر ارز و انتقال آن است و همکاران ما در حال رفع این مشکل هستند. از مردم درخواست می‌کنم با هجوم به داروخانه‌ها باعث تشنج در بازار نشوند چون همچنان برای تزریق این واکسن زمان داریم.

هنوز واکسن نداریم!

در همین راستا دیروز با پیگیری‌های ما از داروخانه‌های هلال‌احمر و برخی مراکز بهداشتی دیگر در سطح شهر تهران متوجه شدیم که آنها هم از تاریخ توزیع این واکسن بی‌اطلاع هستند و مردمی که برای خرید با کارت ملی به این مراکز مراجعه می‌کنند بدون کسب نتیجه مطلوب به خانه باز‌می‌گردند. متاسفانه زمانی که مردم بیش از گذشته به واکسن آنفلوآنزا نیاز داشتند زیرا استرس همزمانی دو ویروس به جان افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند افتاده، همچنان عملکرد ضعیف سازمان غذا و دارو عیان است. با وجود تمام تلاش‌های مسوولان از جلوگیری این واکسن به بازار سیاه اما می‌بینیم که نمونه تقلبی واکسن آنفلوآنزا در فضای مجازی و بین دلالان با قیمت هنگفتی به فروش می‌رسد.

پوشش بیمه‌ای واکسن آنفلوآنزا

سجاد رضوی، رییس دبیرخانه شورای‌عالی بیمه سلامت درباره پوشش بیمه‌ای واکسن آنفلوآنزا گفته قرار شد که معاونت بهداشت به گروه‌های در معرض خطر و دارای اولویت مانند مادران باردار، بیماران ‌های‌ریسک و کادر بهداشت و درمانی واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان ارائه دهد. بنابراین واکسن آنفلوآنزا از سوی معاونت بهداشتی به صورت رایگان به گروه‌های ‌های‌ریسک ارائه می‌شود. بقیه موارد واکسن آنفلوآنزا هم بناست با ارز دولتی ارائه شود که مشکلی ندارد. حال در صورت تغییر سیاست ارزی در تامین این واکسن، نسبت به پوشش بیمه‌ای آن مجددا صحبت شده و موضوع را بررسی می‌کنیم.

قیمت واکسن

بر اساس اعلام رسمی رییس سازمان غذا و دارو قیمت این واکسن برای عرضه عمومی در داروخانه‌های خصوصی حدود ۴۲ هزار تومان تخمین زده شده که در صورت واردات آن با ارز نیمایی، این رقم تا بیش از ۲۰۰ هزار تومان افزایش خواهد داشت که البته هنوز اطلاع‌رسانی شفافی در مورد آن انجام نشده است.

هر وقت گیرتان آمد بزنید!

در همین رابطه شروین شکوهی، فوق‌تخصص بیماری‌های عفونی در خصوص بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا در چنین بحرانی گفت: طبق گفته‌های سازمان غذا و دارو قرار بود تا اوایل مهر این واکسن توزیع شود. اما امروز با گذشت سه روز از شروع فصل پاییز می‌بینیم که خبری از واکسن نیست. تاخیر در توزیع واکسن عملکرد ضعیف سازمان را نشان می‌دهد و اینکه طبیعتا تحریم‌ها تاثیرش را بر واردات داروها گذاشته است، اما بهترین زمان تزریق واکسن اواخر شهریور تا اواسط مهر است ولی با این وجود تا اواسط آبان هم افراد پرخطر می‌توانند تزریق کنند. البته با چنین اوضاعی هر زمانی که واکسن آنفلوآنزا گیرتان آمد بزنید زیرا تزریق آن بهتر از نزدنش است.

وی افزود: سازمان غذا و دارو بار دیگر نشان داد توان مدیریت و برنامه‌ریزی توزیع دارو آن هم واکسنی به این مهمی در چنین شرایط نگران‌کننده‌ای را ندارد. مردم در این روزها از همزمانی دو ویروس خطرناک کرونا و آنفلوآنزا به شدت می‌ترسند. نباید استرس و اضطراب به مردم وارد کرد. البته مردم باید بدانند این واکسن را از بازار سیاه خریداری نکنند زیرا امکان وجود نمونه تقلبی آن بسیار زیاد است. تزریق نمونه تقلبی واکسن آنفلوآنزا بسیار خطرناک‌تر از خود ویروس است. مردم به جای نگرانی سعی کنند پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و حدالامکان تا روشن شدن قضیه در خانه بمانند.

جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: