کد خبر: ۲۶۴۸۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 21
سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر تاثیر داروی "اکتمرا" در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19، ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در این خصوص، تاکید کرد: هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثربخشی نسبی این دارو در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد.

شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر تاثیر داروی "اکتمرا" در کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19، ضمن اشاره به مطالعات انجام شده در این خصوص، تاکید کرد: هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثربخشی نسبی این دارو در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر کیانوش جهانپور  درباره برخی اخبار مبنی بر تاثیر داروی "اکتمرا" در کاهش نیاز به دستگاه های تهویه مکانیکی و کاهش مرگ و میر ناشی از کووید-19، گفت: "اکتمرا" دارویی است که برای موراد پیشرفته روماتیسم در دنیا استفاده می شد و از همان هفته های اول بروز و شیوع کرونا بحث هایی در مورد احتمال اثربخشی آن در برخی از بیماران مبتلا به کووید - 19 وجود داشت.

وی ادامه داد: بر همین اساس در برخی از کشورها و از جمله ایران مطالعات بالینی آن شروع شد. البته این دارو از همان ابتدا هم در ایران امکان تولید داخلی داشت. در مجموع مطالعات بالینی آن در حال انجام است؛ ولی آنچه که تا امروز مشخص است، این است که اولا این دارو یک داروی همگانی یا یک ضد ویروس نیست؛ بلکه در موارد شدید از طوفان التهابی به دنبال ابتلا به بیماری کووید - 19 و البته با احتیاط بسیار در افراد بالای 18 سال و زیر 65 سالی که در معرض و تهدید عفونت همزمان باکتریال نباشند و مبتلا به عفونتهای پنهان نیز نباشند، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته و اگرچه برخی مطالعات اولیه، اثربخشی نسبی در این معدود بیماران را گزارش کرده، اما هنوز شواهد و مدارک کافی برای اثربخشی نسبی آن در کاهش موارد مرگ و میر ناشی از کرونا وجود ندارد. لذا تا کنون نیز در پروتکل درمان حتی برای بیماران در مرحله حاد و شدید نهایی قرار نگرفته است.

جهانپور در این باره افزود: بدیهی است در صورتی که نتایج مطالعات بالینی برای برخی از بیماران، اثربخشی قابل قبولی را نشان دهد و عوارض متعاقب آن نیز در حد قابل قبولی باشد، بنابر نظر کمیته علمی و کمیته درمان، در آینده می تواند در پروتکل درمان کووید-19 قرار گیرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: این رویه در مورد سایر داروهای تحت مطالعه در این بیماری نیز ساری و جاری است، ولی این اتفاق تا امروز به علت کمبود شواهد و مدارک نیفتاده است.

ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: