کد خبر: ۲۶۴۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 20
تا امروز، حدود يک‌ميليون و 483‌هزار و 23 دانش‌آموز در کلاس اول و در دوره ابتدايي هشت‌ميليون و 372‌هزار و 709 دانش‌آموز را ثبت‌نام کرده‌ايم که در مجموع تا الان حدود 1.26‌درصد نسبت به دانش‌آموزان ابتدايي سال قبل افزايش داشته‌ايم.
شفاآنلاین>اجتماعی>تا امروز، حدود يک‌ميليون و 483‌هزار و 23 دانش‌آموز در کلاس اول و در دوره ابتدايي هشت‌ميليون و 372‌هزار و 709 دانش‌آموز را ثبت‌نام کرده‌ايم که در مجموع تا الان حدود 1.26‌درصد نسبت به دانش‌آموزان ابتدايي سال قبل افزايش داشته‌ايم. امسال براي اولين بار زودتر از هميشه از ثبت احوال آمار گرفتيم و طبق آن آمار، موارد شش سال تمام ما يک‌ميليون و 479‌هزار و 203 نفر بود که تا الان 2 هزارم‌درصد تعداد لازم‌التحصيل‌هاي شش سال تمام ما بيشتر است که البته فعلا نرخ ناخالص را داريم. ليستي را براي استان‌ها آماده کرده‌ايم به تفکيک مناطق هم گرفته‌ايم، نرخ ناخالصي برخي مناطق بالاي صد است و اغلب مناطق کشور ما در نرخ ناخالص مشکلي ندارند. اما براي اينکه نرخ خالص دستمان بيايد بايد فهرستي که ثبت احوال داده را ظرف اين هفته با ليست نهايي سناد (سامانه نام‌نويسي الکترونيکي دانش‌آموزان) چک کنيم. ممکن است هنوز اطلاعات بخشي از مدارس به سناد منتقل نشده باشد و اين تعداد افزايش پيدا کند. با توجه به روندي که تاکنون ديده‌ايم فکر مي‌کنم که تفاوت چنداني با سال گذشته نداشته باشيم و اميدواريم که تعداد بيشتري هم ثبت‌نام کرده باشند. همان‌طور که ذکر شد، برخي دانش‌آموزان بازمانده از تحصيل ما، وقتي اطلاعات اسمي‌شان را مي‌فرستيم ممکن است در آن منطقه‌اي که مربوط به محل تولدشان بوده ديگر حضور نداشته باشند. چون در کشورمان سيستم تنظيم مهاجرت بين شهري را نداريم و اين اطلاعات به‌صورت نظام‌مند در جايي ثبت نمي‌شود. ممکن است يک دانش‌آموز مثلا جزو مواليد سيستان و بلوچستان باشد و جزو آمار اسمي آن منطقه باشد اما به تهران يا مثلا گلستان مهاجرت کرده باشد و گاهي به خاطر اين جابه‌جايي‌هايي که ثبت نمي‌شوند، ممکن است برخي از آنها در منطقه تولدشان خارج از دسترس باشند اما در منطقه ديگري ادامه تحصيل بدهند. ما امسال با توجه به همکاري با ثبت احوال و با توجه به زمان خوبي که در دست داريم، بتوانيم وضعيت تمامي دانش‌آموزاني که به هر دليلي جزو ليست نيستند را مشخص کنيم. سال گذشته يک کار پژوهشي هم روي شناسايي بازماندگان از تحصيل و دلايلش انجام داديم که بر اساس آن نتايجي که به دست آورديم بتوانيم رصد بهتري روي اين دانش‌آموزان داشته باشيم. بر اساس قابليت‌هاي سامانه شاد اين امکان وجود دارد که آمار منطقه به منطقه و مدرسه به مدرسه دانش‌آموزاني که با کد ملي در شاد ثبت‌نام کرده‌اند را داشته باشيم. بر اساس بررسي‌هايي که انجام شد، حدود 4‌ميليون و 718‌هزار دانش‌آموز سال گذشته جزو بستر شاد نبودند. تعدادي از اينها به‌دليل عدم دسترسي به اينترنت و زيرساخت‌هاي فناوري جزو آمار نبودند يعني حتي اگر گوشي هم داشتند به خاطر نبود زيرساخت نمي‌توانستند به سامانه بپيوندند. 500‌هزار نفر هم جزو دانش‌آموزان اتباع ما هستند، اما آن دسته از دانش‌آموزان که به‌دليل نداشتن تبلت و يا گوشي عضو نشدند تعدادشان 255‌هزار دانش‌آموز است که به تفکيک مناطق و استان‌ها شناسايي شده‌اند و اقداماتي انجام شد تا بشود براي آنها امکاناتي فراهم کرد. جلساتي هم با خيرين مدرسه‌ساز داشتيم و خواهش کرديم با توجه به شرايط فعلي، بخشي از آورده‌هايي که براي ساخت مدارس گذاشته مي‌شود را در قالب تبلت در دست دانش‌آموز بگذاريم. اما با توجه به اينکه ما به‌عنوان وزارت آموزش و پرورش وظيفه داريم که شرايط آموزش را براي همه دانش‌آموزان فراهم کنيم. در برنامه جامعي که تهيه کرديم، بسترهاي متعددي را تعريف کرده‌ايم. خب خيلي از مناطقي که دسترسي ندارند در واقع مناطق دوردست يا مناطق روستايي- عشايري ما هستند که سال گذشته هم آموزش آنها را به‌صورت حضوري برگزار کرديم و يا از طريق اعزام راهبران و برنامه‌هاي تلويزيون آنها را تحت پوشش قرار داديم. امسال هم مسئوليت مدير مدرسه است که مطمئن شود تک تک دانش‌آموزان به يکي از بسترهاي آموزش حضوري يا غيرحضوري اعم از شاد، تهيه درسنامه‌ها و اعزام راهبران يا برنامه‌هاي تلويزيون دسترسي داشته باشند، جريان آموزش هيچ‌کودکي نبايد قطع شود.

رضوان حکیم‌زاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش


آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: