کد خبر: ۲۶۴۷۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 19
بیش از 13 روز است که مدارس در کشور بازگشایی شده و بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش سال تحصیلی 99 کار خود را آغاز کرد. گروه‌های مختلف جامعه پزشکی ضمن ابراز نگرانی شدید از این بازگشایی‌ها، خواستار تجدید نظر در این رابطه شدند.
شفاآنلاین>سلامت>بیش از 13 روز است که مدارس در کشور بازگشایی شده و بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش سال تحصیلی 99 کار خود را آغاز کرد. گروه‌های مختلف جامعه پزشکی ضمن ابراز نگرانی شدید از این بازگشایی‌ها، خواستار تجدید نظر در این رابطه شدند.در روزهای گذشته آمارهای مختلفی از ابتلای دانش‌آموزان و معلمان به ویروس کرونا در برخی استان‌ها گزارش شد.

آمار ابتلای دانش‌آموزان و معلمان در برخی استان‌ها

به گزارش شفاآنلاین: بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان روز چهارشنبه 26 شهریورماه در یک نشست خبری اظهار کرد: «در دو هفته گذشته 48 معلم گرفتار شده و 183 معلم هم دارای اعضای خانواده مبتلا بودند، 163 دانش آموز مبتلا شده‌اند و خانواده دو هزار و 863 دانش آموز درگیر کرونا هستند.»

کلیدری با بیان اینکه ما در حوزه مدارس دغدغه داریم، گفت: «مردم نسبتا نگرانی‌ها درک کردند و حضور دانش آموزان کمرنگ شد. مردم جلوتر از ما مسئولان حرکت می‌کنند، در کشورهایی که کرونا کنترل شده است مدارس با محدودیت‌های بسیار بازگشایی شده‌اند اما ما به چه شرایطی بازگشایی کردیم؟ تا امروز از ابتدای دوران کرونا بچه‌های زیر 18 سال که بستری شدند در مراکز به یک هزار و 644 نفر رسیدند و 71 نفر فوت شدند و بعید نیست با این شرایط بازگشایی مدارس مبتلا افزایش پیدا کند و مرگ و میرها بیشتر شود.»

افشین ترکارانی، سرپرست فرمانداری شهرستان الشتر استان لرستان نیز از ابتلای 39 دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی بخش سلسله به کرونا خبر داد، و گفت: «در روزهای ۲۰ و ۲۱شهریور ماه ۱۸ دانش آموز در این شهرستان به کرونا مبتلا شدند.بیشترین آمار مبتلایان در بین دانش‌آموزان مربوط به مقطع ابتدایی است.دانش آموزان مبتلا شده بین ۷ تا ۱۷ سال سن دارند. همه دانش آموزان مبتلا به کرونا در شهرستان سلسله جز کسانی بودند که مدرسه رفته اند.»

همچنین محمد دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از ابتلای 8 دانش‌آموزان در خراسان جنوبی خبر داد و اظهار کرد: «همه این دانش‌آموزان در بیرون مدرسه مبتلا شده‌اند نه اینکه داخل مدرسه ویروس را به هم منتقل کرده باشند.»

تکذیب وزارت آموزش و پروش

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به این آمارها، روز پنجشنبه 27 شهریورماه، با بیان اینکه بازگشایی مدارس تاثیری در شیوع کرونا ندارد، گفت: «تاکنون گزارشی نداشتیم که دانش‌آموزان به دلیل حضور در مدرسه به کرونا مبتلا شده باشند.»

وی افزود: «فیلمی در فضای مجازی منتشر شده بود که یک دانش‌آموز بیهوش می‌شود اما وقتی بررسی کردند مشخص شد که قند این دانش‌آموز افتاده بود.»

حاجی میرزایی یادآور شد: «در دستورالعمل ابلاغی وزارت بهداشت آمده است که هیچ مطالعه‌ای نیست که اثبات کند باز بودن یا بسته بودن مدارس تاثیری در شیوع و عدم شیوع کرونا داشته باشد. مدارس جمعیت فرهیخته‌‌ای هستند و نکات بهداشتی را رعایت می‌کنند.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «اگر زمانی احساس کنیم شیوع گسترده کرونا را در منطقه‌ای داریم اعلام می‌کنیم مدارس تعطیل شود تاکنون از سوی وزارت بهداشت به ما اعلام نشده که امر آموزش و حضور دانش‌آموزان در مدارس منع شود.»

واکنش وزارت بهداشت به گزارش ابتلای دانش‌آموزان به کرونا

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در یک گفت‌وگوی خبری در رابطه با وضعیت ابتلای دانش‌آموزان در مدارس گفت: «بازگشایی مدارس حدود ۱۲ روز است که انجام شده و استقبال دانش‌آموزان از آنها حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است. موارد سرپایی اگر بخواهد افزایش پیدا کند ۵ الی ۷ روز بعد، موارد بستری دو الی سه هفته بعد و موارد مرگ و میر چهار الی شش هفته بعد افزایش پیدا می‌کند. بنابراین موارد ابتلا و مرگ و میری که از دانش‌آموزان اعلام می‌شود، صحیح نیست.»

وی افزود: «ویروس ایدئولوژی ندارد و هیچ نوع تماس اجتماعی و ضرورت را نمی‌سنجد، لذا هرگونه تماس بدون رعایت دستور العمل می‌تواند خطرناک باشد.»

حریرچی با اشاره به وجود ۱۴ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون و ۲۰۰ هزار معلم اظهار کرد: «اگر به این تعداد دانش‌آموز و معلم، رانند‌گان سرویس‌های ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و والدین را اضافه کنیم، حدود یک پنجم جامعه را تشکیل می‌دهند. اگر دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم، دانش‌آموزان می‌توانند عاملان اصلی انتقال ویروس در جامعه باشد.»

وی یادآور شد: «رئیس سازمان بهداشت جهانی که قبلاً حرف خود مبنی بر اینکه مدارس باید اولین مکانی باشد که در زمان پاندومی کرونا بسته شوند و آخرین مکان باشند که بازگشایی می‌شوند را تعدیل کرده بود، دوباره اعلام کرده در نقاطی که ابتلا زیاد است، مدارس باید به سمت تعطیل شدن بروند و از دانش‌آموزان مراقبت کامل به عمل آید.»

لزوم آموزش به دانش‌آموزان برای مقابله با کرونا

علی‌رغم این آمارها و واکنش‌‌های آموزش و پرورش و وزارت بهداشت، احمد نادری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی که از جمله منتقدین صریح بازگشایی مدارس در هفته‌های گذشته بوده است، به ایسنا، با تاکید بر لزوم آموزش به دانش‌آموزان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مواجهه با کرونا، گفت: «باید نظارت بر رعایت پروتکل‌ها در مدارس قوی باشد تا بتوان خطرات را به حداقل ممکن رساند.»

نادری با اشاره به شروع سال تحصیلی جدید اظهار کرد: «ما قبل از بازگشایی مدارس مخالفت خود را با حضور دانش‌آموزان و حتی شروع زودهنگام سال تحصیلی اعلام کردیم. اکنون که مدارس باز شده‌اند تاکیدمان بر رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی است. برای این کار باید به دانش‌آموزان برای نحوه‌ مقابله با ویروس کرونا آموزش‌های لازم داده شود، این برعهده معلمان و اولیا است، ‌که به دانش آموزان آموزش دهند چطور در محیط مدرسه پروتکل‌ها را رعایت کنند.»

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر لزوم نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس اضافه کرد: «طبیعتا هرچه سن دانش‌آموزان پایین‌تر باشد آگاهی آنها نسبت به خطرات کرونا هم کمتر است. اساسا روحیات نونهالی و نوجوانی هم به گونه‌ای است که آنها زیاد رعایت پروتکل‌ها را بر نمی‌تابند، پس در این شرایط باید نظارت در مدارس قوی‌تر شده تا خطرات به حداقل ممکن برسد. کما این‌که تضمینی برای کاهش خطرات نیست. با همه این اوصاف به دلیل قرار داشتن در پیک سوم کرونا باید مراقبت‌ها زیاد باشد.»

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی وظیفه نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی را برعهده کادر مدرسه و معلمان و مربیان دانست و گفت: «اگر دانش‌آموزی پروتکل‌ها را رعایت نکرد، باید به او تذکر داده شود تا تکرار نشده و به عادت تبدیل شود.»

نادری درباره‌ کمبود بودجه مدارس برای ضدعفونی کردن و همچنین ناتوانی خانواده‌های نیازمندان در تهیه ماسک و مواد ضدعفونی‌ کننده اظهار کرد: «تامین ماسک و مواد ضدعفونی کننده برای دانش آموزانِ نیازمند، مشکل جدی است، باید دولت منابعی را از محل ستاد مقابله با کرونا برای مدارس تخصیص دهد تا آنها بتوانند ماسک، مواد شوینده و بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده تامین کنند یا این‌که ستاد مقابله با کرونا این اقلام را در اختیار مدارس قرار دهد.»

در همین حال قرار است روز یکشنبه محسن حاجی میرزایی به مجلس برود تا به پرسش نماینده لاهیجان پاسخ دهد.

صدای انتقادها از کارشناسان آموزش و پرورش هم بلند شد

در هفته‌های گذشته علاوه بر انتقادات صریح جامعه پزشکی، برخی از اعضای شورای عالی آموزش و پرورش نیز به جمع منتقدین بازگشایی مدارس پیوستند، یکی از این افراد مرتضی فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش بود، که بازگشایی مدارس را عجولانه خوانده بود.

در روزهای گذشته یکی دیگر از وزرای سابق آموزش و پرورش نیز به جمع منتقدین بازگشایی مدارس پیوست. مرتضی حاجی در گفت‌وگویی با انتقاد از بازگشایی مدارس و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی دانش‌آموزان گفت: «سن و سال دانش‌آموزان به ویژه در مقطع ابتدایی به گونه‌ای است که آنها چندان نمی‌توانند با دقت نظر به پروتکل‌ها را رعایت کنند، از طرفی امکانات مدارس نیز به این صورت نیست که هر چه در پروتکل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا آمده، توسط مدارس رعایت شود.»

وی افزود: «من در این خصوص پیامی برای وزیر نوشتم که بازگشایی حضوری مدارس از نظر من توجیهی ندارد و موجب اضطراب پدر و مادرها و هم خدایی نکرده باعث افزایش ابتلا به بیماری می‌شود. امکان برگزاری آموزش غیرحضوری وجود دارد و من فکر می‌کنم آموزش و پرورش برای این تصمیم باید تجدیدنظر کند.»

وی تاکید کرد: «اگر قرار باشد که آموزش ادامه پیدا کند، باید مجازی باشد، مگر اینکه وزارت بهداشت اعلام کند که ویروس کرونا ریشه‌کن شده است، اما اگر بیماری وجود داشته باشد و وزارت بهداشت اعلام کند که احتمال ابتلا و توسعه بیماری وجود دارد، منطقی‌ترین کار این است که برای دانش آموزان محیطی امن فراهم شود و آن محیط امن در مدرسه برای بچه‌ها قابل فراهم کردن نیست.»

حاجی بیان کرد: «حضور دانش آموزان در مدارس را اختیاری کنند و به پدر و مادر اعلام شود، اگر می‌خواهند فرزندشان را به مدرسه بفرستند، خودشان یک رضایت‌نامه با این مضمون بدهند که ما راضی هستیم فرزندمان به مدرسه بیاید. من این موارد را در یادداشتی خطاب به وزیر آموزش و پرورش نوشتم و عنوان کردم که اگر من فرزندی در سن تحصیلی داشتم، هرگز نمی‌گذاشتم به مدرسه برود. حتی برای مدرسه رفتن نوه‌‌ام نیز به فرزندانم گفتم این کار را نکنند، زیرا دانش‌آموزان دبستانی کودک هستند و دائما می‌خواهند بدوند و با دوستانش بازی کنند.»

حاجی با بیان اینکه کودکان به راحتی نمی‌توانند پروتکل‌ها را رعایت کنند، گفت: «این دانش آموزان، بزرگسال نیستند که یادشان بدهیم فاصله‌‌شان با دیگران کمتر از یک متر نشود، زیرا دائما حرکت می‌کنند و در یک نقطه ساکن نیستند. این خیلی خوش‌خیالانه است که فکر کنیم بچه‌ها در این سن به حرف ما گوش می‌دهند و پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند.»

وزیر اسبق آموزش و پرورش تصریح کرد:‌ «نکته دیگر هزینه تامین اقلامی مانند ماسک برای خانواده‌ها است. به افراد در سطوح مختلف جامعه نگاه کنید، هر کسی که بخواهد به داروخانه برود و ماسک تهیه کند، باید مبلغ سه هزار تومان پرداخت کند، البته برخی‌ بیشتر از این هم می‌دهند و حتی بسته‌های ۵۰ عددی ماسک ۲۴۰ هزار تومان می‌شود. یک خانواده از طبقه ضعیف از کجا می‌تواند این ماسک را تهیه کند؟ با چه پولی تهیه کند؟ آیا دولت و آموزش و پرورش گفته که به همه ماسک رایگان آن هم به تعداد بدهد؟ کودکان نمی‌توانند ساعت‌ها یک ماسک را روی صورت‌ نگهدارند و حداقل روزی سه ماسک نیاز دارد.»

وی یادآور شد: «نکته مهم دیگر نقل و انتقال دانش‌آموزان است، برخی با وسیله نقلیه عمومی مانند اتوبوس به مدرسه می‌روند، حتی آنهایی که امکانات دارند و می‌توانند سرویس بگیرند،‌ تقریبا چهار تا پنج نفر در فضای بسته هستند تا به مدرسه برسند. تصور این مساله خیلی مشکل است که خدایی نکرده اتفاق بدی برای فرزندان رخ دهد، از این رو فکر می‌کنم در این باره باید تجدیدنظر شود.»

روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: