کد خبر: ۲۶۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 17
آب سیاه یکی از بیماری‌های چشمی است که به دلایل مختلفی بروز می‌کند و اگر به موقع درمان نشود، ممکن است منجر به نابینایی فرد شود.

شفاآنلاین>سلامت>سعید یادگاری فوق تخصص چشم در مورد بیماری آب سیاه چشم اظهار کرد: بیماری آب سیاه در حقیقت یکی از آسیب‌های چشمی است که بر اثر افزایش فشار داخل چشم رخ می‌دهد که این آسیب‌ها اغلب عصبی هستند و در نهایت سبب می‌شوند تا رشته‌های عصبی شبکیه و عصب چشم از بین بروند.

به گزارش شفاآنلاین: بیماری آب سیاه انواع مختلفی دارد که شامل آب سیاه مادرزادی، آب سیاه ژنتیکی، آب سیاه وابسته به دارو‌ها و آب سیاه وابسته به بیماری‌های چشمی است.

عواملی که سبب بروز بیماری آب سیاه می شود 

یادگاری گفت: همانطور که گفته شد این بیماری در انواع مختلفی وجود دارد بنابراین برای یافتن علت بروز این بیماری در افراد لازم است تا ابتدا نوع این بیماری چشمی مشخص شود.

آب سیاه مادر زادی

او ادامه داد: افرادی که دچار بیماری آب سیاه چشمی از نوع مادرزادی می‌شوند در واقع این بیماری با یک عفونت ساده‌ای که مادر در دوران بارداری به آن مبتلا شده است به جنین منتقل و سبب ایجاد تغیراتی در جنین می‌شود.


آب سیاه ژنتیکی

یادگاری افزود: در برخی از افراد این بیماری بصورت ژنتیکی وجود دارد پس در نتیجه بروز بیماری آب سیاه در بین اعضای این خانواده نسبت به دیگر افراد بیشتر خواهد بود. همچنین چندین نوع ژن شناخته شده است که با این نوع از بیماری در ارتباط بوده و متاسفانه در برخی از اقوام نیزبیشتردیده می‌شود.

آب سیاه وابسته به دارو

این متخصص چشم در ادامه با اشاره به نوع دیگری از آب سیاه چشم که بر اثر دارو ایجاد می‌شود، بیان کرد: مصرف برخی از دارو‌ها به مدت طولانی مانند کورتون‌ها، دگزامتازون و بتامتازون می‌تواند باعث بروز این بیماری در افراد شود.

آب سیاه وابسته به بیماری‌ها

او در ادامه گفت: اگر شخصی به بیماری آب مروارید مبتلا شده و مدت زمان طولانی با این بیماری درگیر باشد ممکن است منجر به آب سیاه در فرد بیمار شود و یا حتی در برخی از موارد بر اثر ضربه و آسیبی که به چشم وارد می‌شود، فشار چشم نیز بالا رفته و فرد به این بیماری دچار می‌شود.

راه‌های درمان

این متخصص چشم گفت: برای درمان این نوع بیماری علت بروز آن بسیار مهم است یعنی اینکه در ابتدا مشخص شود علت ایجاد این بیماری در افراد به کدام یک از انواع آب سیاه بر می‌گردد.

درمان دارویی

او ادامه داد: در نوع مادرزادی این بیماری بر اثر آسیبی که به شبکه میانی چشم وارد شده است خروج مایع از داخل کره چشم به درستی صورت نمی‌گیرد و در نهایت جنین به بیماری آب سیاه دچار می‌شود که در چنین حالتی برای درمان این بیماری دارو‌هایی برای فرد تجویز می‌شود تا فشار چشم کاهش یابد؛ همچنین در دیگر موارد نیز از دارو‌های خاص برای کاهش فشار چشم استفاده می‌شود.

جراحی

یادگاری تاکید کرد: گاهی درمان دارویی در برخی از افراد جواب نمی‌دهد که در چنین شرایطی راه‌های درمانی دیگری را از جمله جراحی چشم برای این افراد استفاده می‌کنیم تا فشار چشم را نیز از این طریق کاهش دهیم.


درمان بیماری‌های زمینه‌ای

او بیان کرد: در برخی از موارد علت بروز بیماری آب سیاه داشتن برخی از بیماری‌های زمینه‌ای است. برای مثال اگر بروز بیماری آب سیاه ناشی از بیماری آب مروارید باشد ابتدا باید سعی شود آب مروارید نیز برطرف شود تا بعد از آن به درمان بیماری آب سیاه پرداخت.


علائم بیماری آب سیاه

او گفت: مهمترین علائم این بیماری به ویژه در موارد مادرزادی این است که سیاهی مردمک چشم کودک به اندازه قابل توجهی بزرگ می‌شود یعنی زمانی که به صورت کودک نگاه می‌کنیم متوجه این افزایش و بزرگی سیاهی چشم می‌شویم.


محدود شدن دید محیطی

یادگاری در نهایت افزود: گاهی دید محیطی کودکان یا حتی افراد بزرگسال تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد و اگر این بیماری به موقع تشخیص داده نشود و فرد تحت درمان قرار نگیرد، در نهایت دید مرکزی اش را نیز از دست می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: