کد خبر: ۲۶۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۵ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 15
متخصص پزشکی اجتماعی:
متخصص پزشکی اجتماعی گفت: والدین باید راهکارها و مهارت هایی را تحت عنوان مدیریت استرس در زمان کرونا کسب کنند.
شفاآنلاین>سلامت>دکتر محمدعلی حیدرنیا افزود: باید آموزش ها در کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی انجام شود تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.

به گزارش شفاآنلاین: حیدرنیا با بیان این که سال تحصیلی جدید با همه بایدها و نبایدهای خود آغاز شده است، اظهارداشت: بازگشایی پیش از موعد مدارس با وجود ترس و دلهره از ابتلای دانش آموزان به کرونا، باعث دل نگرانی والدین شده است.

وی به تاثیر کرونا بر سلامت اجتماعی دانش آموزان اشاره کرد و اظهارداشت: با همه تمهیدات ویژه مدارس برای مبارزه با کرونا. بازگشایی مدارس می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر شاخص‌های سلامت روان کودکان بگذارد.

این متخصص پزشکی اجتماعی، ارتباط و تعامل با سایر همسالان و محیط اطراف را یکی از مهم ترین فاکتورهای رشد  سلامت اجتماعی در دانش آموزان ذکر کرد و یادآور شد: بی تردید یکی از اثرات اپیدمی ها تاثیر مستقیم و جدی بر سلامت اجتماعی کودکان و بزرگسالان است.

حیدرنیا ادامه داد:سلامت اجتماعی به چهار بعد سلامت جسمی، اجتماعی، روانی و معنوی تقسیم می شود.

وی با بیان این که تعامل موثر و سازنده والدین با دانش آموزان به میزان قابل توجهی می تواند به سلامت اجتماعی و روان کمک کند، توضیح داد: در روزهای سخت کرونایی مهم ترین منبع تامین سلامت اجتماعی ارتباط والدین با فرزندان است.

این دانشیار دانشگاه حضور دانش آموزان در کلاس های حضوری را یکی از مهمترین دغدغه والدین ذکر کرد و افزود: پدرو مادرها باید به کودکان آموزش دهند چگونه بهداشت فردی و عمومی خود را در مدرسه رعایت کنند، همچنین در خانه نیز به آرامش روانی کودک و احساس امنیت آنان کمک کنند.

حیدرنیا تامین سلامت اجتماعی دانش آموزان، مسئولان مدارس و والدین را مورد تاکید قرار داد و توصیه کرد: با توجه به شرایط حاکم و شیوع گسترده ویروس کرونا والدین می توانند برای حضور دانش آموزان در کلاس های به توصیه های مراجع  رسمی همانند وزارت بهداشت، سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش استناد کنند.

وی افزود: توصیه های که مبنی بر آموزش توامان مجازی و حضوری ارائه می شود، با رعایت شرایط دانش آموز می تواند بسیار کمک کننده باشد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد در موضوع بازگشایی های حضوری باید بیشتر سلامت دانش آموزان مورد توجه باشد چرا که نمی توان با تصور آینده ای نامشخص کودکان را به مدارس و سر کلاس های درس فرستاد.

حیدرنیا با بیان این که اگر دانش آموزان به صورت حضوری در مدارس حاضر شوند و به هر دلیلی پروتکل ها از سوی دانش آموز و یا کادر مدرسه رعایت نشود، ممکن است خسارت های جبران ناپذیری رقم بخورد، گفت: حتی رفت آمدهای والدین دانش آموزان به مدارس نیز می تواند خطر آفرین باشد.

متخصص پزشکی اجتماعی افزود: معمولا کودکانی که مبتلا به کرونا می شوند هیچ علامتی ندارند و در بیشتر موارد این بیماری را با کمترین مشکلی پشت سر می گذارند ولی دانش آموزان می توانند ناقلین بیماری باشند و این بیماری را به افراد مسن تر و دارای ریسک بالا منتقل کنند.

حیدرنیا تاکید کرد: باید شاخص های سلامت کودکان و والدین در بازگشایی ها مورد توجه باشد.

تضمین سلامت دانش آموزان و رعایت عدالت اجتماعی از سوی والدین و مسوولان یکی از مهم ترین مواردی بود حیدرنیا بر ضرورت تامین آن تاکیدکرد و گفت: بنظر می رسد آموزش مجازی می تواند راهکار موثری برای کاهش شیوع بیماری باشد.

وی ادامه داد: باید آموزش ها در سطح کشور به صورت یکسان و با رعایت عدالت اجتماعی انجام شود تا تبعات مشکلات ناشی از کرونا به حداقل برسد.

متخصص پزشکی اجتماعی دانشگاه با بیان این که مهم ترین اثر منفی کرونا بر دانش آموزان  کاهش تعاملات است، گفت: اما روی دیگر سکه اثرات مثبت کروناست چرا که دانش آموز می تواند شرایط سخت را در زندگی تجربه کند، یعنی دانش آموز یاد می گیرد باوجود شرایط سخت، دشوار و متفاوت با ابزار دیگری کار خود را ادامه دهد.

ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: