کد خبر: ۲۶۴۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 14
هشدار هلال احمر:
رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه از ۱۰۰ اتفاق در دنیا ۸۰ اتفاق در ایران رخ می‌دهد، گفت: آمادگی هموطنان در ارتباط با حوادث طبیعی کمتر از ۱۰ درصد است و از حیث امکانات نیز صرفاً حدود ۲۴ درصد آمادگی در حوادث را داریم!
شفاآنلاین>سلامت>کریم همتی با اشاره به اینکه از ۱۰۰ اتفاق در دنیا ۸۰ اتفاق در ایران رخ می‌دهد، اظهار کرد: حوادث را نمی‌توان عملاً حذف کرد اما می‌توانیم در قالب آموزش همگانی آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه کنیم و در قالب آن تاب‌آوری جامعه را با آموزش‌های همگانی افزایش دهیم.

به گزارش شفاآنلاین: همتی با اشاره به آموزش‌های تخصصی در ارتباط با حوادث خاطرنشان کرد: در ابتدا باید به موضوع آموزش‌های اولیه توجه داشته باشیم و کارهای پایه‌ای که در آموزش همگانی نیاز است مورد توجه قرار گیرند و این در حالیست که براساس برآوردی که انجام شده، آمادگی هموطنان در ارتباط با حوادث طبیعی کمتر از ۱۰ درصد است و ۱۰ درصد جامعه آموزش دیده‌اند و از حیث امکانات نیز حدود ۲۴ درصد آمادگی در حوادث داریم.

همتی متذکر شد: اگر موجودی کل انبارهایمان را تحلیل کنیم حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد آمادگی از لحاظ ادوات و امکانات است.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: در طی سال‌های اخیر، آموزش‌هایی به هموطنان ارائه شده است اما این آموزش‌ها، ایرادهایی را داشته است چرا که باید آموزش‌ها یک برنامه مدون داشته باشد و بر اساس یک سرفصل خاص آموزش‌ها پیش برود و این سرفصل‌ها توسط اساتید و افراد آگاه آموزش داده شود.

وی ادامه داد: باید بتوانیم گروه‌های هدف برای آموزش‌ها شناسایی شوند به عنوان مثال افراد در بیمارستان‌ها، خبرنگاران و سایر کارمندان در بخش‌های مختلف و گروه‌های مختلف شناسایی شوند و سپس آموزش‌های مورد نظر ارایه شوند و آموزش‌هایی که به آنها داده شود تا یک سطح به صورت یکسان است و مابقی با توجه به شرایط افراد، آموزش‌های بعدی در سطوح ۲ و ۳ و ... داده می‌شود.

همتی اظهار کرد: دوستان ما به دنبال این هستند که گروه‌های هدف و هم محتواهای آموزشی و هم مدرسین که در این زمینه می‌خواهند آموزش بدهند را شناسایی کنند همچنین باید بدانیم که در مناطق، چه آموزش‌هایی نیاز است؛ باید سرفصل‌های آموزشی، گروههای هدف را به صورت تفکیک آماده کنیم و سپس آموزش‌ها انجام شود که این کار انجام شده اما کامل نیست چرا که زمانبر خواهد بود.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: همچنین بخشی از آموزش‌های هلال احمر به‌صورت چهره به چهره و بخشی به‌صورت مجازی و بخشی از طریق صدا و سیما و رسانه‌ها خواهد بود؛ اخیراً بنده با معاونت ستاد نیروهای کل مسلح دیداری داشتم و تفاهمنامه‌ای منعقد شد و آنها حدود ۴۰ پادگان در ۱۷ استان کشور را با جمعیت هلال احمر تفاهم‌نامه بستند که امسال ۲۰۰ هزار نفر و در آینده ۴۰۰ هزار نفر آموزش خواهند دید.

وی اضافه کرد: در واقع سربازهایی که در پادگان‌ها حضور دارند، دوره آموزشی ۳۰ ساعته طرح هلال احمر و آموزش‌های هلال احمر را خواهند دید و سربازان در پادگان‌ها آموزش‌ها را به‌صورت کامل دریافت خواهند کرد که این طرح  از سال گذشته به صورت جسته گریخته اجرا شد اما امسال به‌صورت کامل انجام خواهد شد؛ این الزامی است که از سوی ستاد کل نیروهای مسلح به آن پرداخته شده و این طرح در تمامی پادگان‌های آموزشی انجام خواهد شد همچنین با آموزش و پرورش نیز تفاهم‌نامه‌ای در این ارتباط به امضا رسیده و قرار است از ظرفیت هلال احمر برای آموزش استفاده شود.

همتی ادامه داد: در مرحله بعدی توجه ما آموزش در محلات خواهد بود و آموزش همگانی نیاز به یک بستر دارد که پادگان‌ها، مدارس و محلات از بسترهای آموزش همگانی است همچنین در ارتباط با آموزش همگانی از فضای مجازی، رسانه‌ها و صدا و سیما نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس جمعیت هلال احمر تصریح کرد: امیدواریم با این طرح‌ها و البته مهمتر از آن در مناطق روستایی که دسترسی کمتری به فضای مجازی، اینترنت دارند از ظرفیت خانه‌های هلال  استفاده شود و خانه‌های هلال بخشی از نقص این طرح را می‌پوشاند همچنین مناطق روستایی از این گونه آموزش‌ها استقبال خوبی انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته یک هزار خانه هلال راه‌اندازی شده است، گفت: ظرف چند ماه گذشته ۱۴۰۰ خانه هلال آماده شده است که ظرفیت این خانه‌ها به ۲۴۰۰ خواهند رسید که البته تا رسیدن به عدد مطلوب فاصله داریم و یک برنامه مدون می‌توانیم تعداد این خانه‌ها را در آینده افزایش دهیم.

همتی خاطرنشان کرد: در جامعه ما با توجه به پراکندگی و تنوع قومیتی و آب و هوایی این آمادگی پایینی است و باید بتوانیم میزان آموزش همگانی که هم‌اکنون حدود ۱۰ درصد است را افزایش دهیم و ظرف چند سال می‌توان امیدوار بود که جامعه عظیمی از کشور ما آموزش‌های لازم را دیده باشند.

تسنیم

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: