کد خبر: ۲۶۴۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۵ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 13
پلاسما درمانی یک روش برای بهبود حال بیماران کرونایی است که متخصصان درباره اثربخشی و عوارض آن اظهار نظر کرده اند.

شفاآنلاین>سلامت>با گذشت بیش از ۷ ماه از شیوع ویروس کرونا  همچنان راه حل قطعی برای از بین بردن  این بیماری منحوس هنوز کشف نشده است. راهکارهایی که می تواند تا حدودی این ویروس کشنده را کنترل کند، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون است اما با این حال همچنان  شاهد گسترش  کووید ۱۹ در کشور‌های هستیم. 

به گزارش شفاآنلاین:در این چند ماه دانشمندان در صدد بودند که بتوانند دارو و درمان قطعی برای ویروس کرونا  تولید کنند و یکی از این روش های درمانی برای بهبود مبتلایان استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان از کروناست.

پلاسما درمانی چیست؟

معمولا  در بیمارانی که از یک بیماری بهبود یافته‌اند، آنتی‌بادی‌ها یا پادتن‌هایی دائمی ایجاد می‌شود. برای تبدیل این مایع به یک دارو، پلاسمای برداشت شده مورد آزمایش قرار می‌گیرد و آنتی‌بادی‌های محافظ تصفیه  و محصول نهایی به بدن بیمار تزریق می شود.

به گفته  سومیا سوامیناتان دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت، پلاسما درمانی در قرن گذشته برای معالجه بیماری‌های عفونی  بسیار موفقیت آمیز بوده اما باز هم  سازمان جهانی بهداشت باید این روش را مورد بررسی قرار دهد زیرا استاندارد سازی این روش درمانی بسیار دشوار است؛ زیرا بدن افراد سطوح مختلف آنتی بادی را تولید می‌کند و پلاسما باید به طور جداگانه از بیماران بهبود یافته جمع آوری شود.

عوارض و مزایای پلاسما درمانی در کرونا

علیرضا زالی، فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران درباره عوارض و فواید پلاسما درمانی اظهار کرد: پلاسما درمانی یک روش شناخته شده در ادبیات پزشکی جهانی است؛ تقریبا از این روش برای اولین بار در زمان آنفلوانزا اسپانیایی استفاده کردند.پلاسما درمانی برای برخی از بیماری‌ها مانند اچ آی وی، همچنین بیماری آنفلوانزا' ویروس ابولا، حتی در یک مقطعی برای سارس هم استفاده شد.

او افزود: پلاسما تراپی یک روش درمانی است که برای بسیاری از بیماری ها مانند کووید ۱۹ هم استفاده می شود البته باید بپذیریم که هنوز درمان قطعی برای بیماری کرونا وجود ندارد.

زالی بیان کرد:تمام درمان‌هایی که در حال حاضر وجود دارد با یک درجاتی از اثربخشی می‌توانند کنار هم باشند. مهم‌ترین الگو درمانی موفق، یک درمان جامع و همه جانبه است. بیماری کووید ۱۹ می‌تواند تمام بدن فرد را درگیر کند؛ بنابراین باید از یک روش درمانی کامل برای مقابله با آن استفاده کرد.

او گفت: در بخشی از درمان بیماری کرونا می توان از پلاسما درمانی استفاده کرد. ایران اولین کشوری بود که از این نوع درمان برای رفع بیماری استفاده کرد و تعداد بیمارانی که از این راه درمان شدند بسیار بالا بود و در حال حاضر پلاسما درمانی به دلیل اثربخشی زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

زالی تصریح کرد:میزان عوارض گفته شده در این روش درمانی نسبت به آثار مطلوبش بسیار اندک اس؛ بنابراین روشی امن برای همه بیماران تلقی می‌شود البته استفاده از این روش باید با اجازه پزشک باشدو باید در کنار این روش از درمان دارویی هم به خوبی استفاده کرد.

او گفت:سازمان جهانی بهداشت و FDA برای زمان‌های اضطراری مجوز استفاده از این روش را در بیماری کرونا داده اند؛ بنابراین این روش  موانع علمی را کاملا به خوبی گذرانده است، به طور کلی میزان منفعت و اثربخشی این روش درمانی نسبت به عواقب بسیار بیشتر بوده است البته  در برخی بیماران عوارضی گذرا مانند تب، لرز و ... مشاهده شده است اما این عوارض خطرناک نیستند.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: کشور‌های اروپایی هم به طور مرتب در حال استفاده از پلاسما درمانی در درمان کرونا هستند.


پلاسما درمانی روشی ایمن در درمان کرونا

حسن ابولقاسمی رئیس  انجمن خون و سرطان کودکان ایران درباره پیامدهای اهدا پلاسما در افراد بهبود یافته اظهار کرد: پلاسما در واقع جزیی از خون بوده که می تواند در شرایط خاص موجب بهبودی بسیاری از  بیماران شود.  در حال حاضر روزانه به مقدار ۲ میلیون لیتر خون دریافت و بین بیمارستان‌ها توزیع می‌شود. در حال حاضر ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار پلاسما در بیمارستان  ها توزیع می‌شود و تا کنون عوارض خاصی مشاهده نشده است. همه افراد باید بدانند و نگران نباشند که روش پلاسما درمانی از گذشته بوده و راه حل مناسبی در درمان کروناست اما باید توجه داشت که اگر تمام تست‌ها و مراحل به خوبی طی نشود این اقدام می‌تواند عوارضی به همراه داشته باشد.

او  افزود: اگر تمام تست‌های لازم روی پلاسمای خون  افراد انجام شود این روش ایمن و راه مناسب برای درمان کروناست. مطالعاتی هم که در ایران انجام شده نشان داده پلاسما محصولی بسیار مناسب است واستفاده از آن عارضه‌ای ندارد. اگر در فردی عوارض  تب و لرز مشاهده شد حتما به دلیل وجود  گلبول‌های سفید است که درون واحد های خونی وجود دارد البته گاهی تزریق پلاسما ممکن است موجب کهیر زدن فرد شود، زیرا پروتئین خارجی وارد بدن می شود و جای نگرانی نیست و این کهیرها  با کمی دارو رفع می شوند.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: