کد خبر: ۲۶۴۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۲۲ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 12
متخصص روانپزشک کودک و نوجوان گفت: زمانی که پدر و مادر یا هر یک از آنان برای برآوردن خواسته و نیازهای کودک بیش از حد فداکاری می‌کنند،‌ در این نوع خانواده‌ها فرزندسالاری حاکم می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>شیدا رضایی اظهار داشت: حاکمیت و حرف اولی فرزند در هر خانواده می تواند پیامدهای منفی با خود به همراه داشته باشد و با توجه به در اختیار گرفتن قدرت تصمیم گیری توسط فرزند،‌ از این رو نیاز است در این گونه موارد برای برگرداندن نظم و انضباط به خانه چاره‌ اندیشی کرد.

به گزارش شفاآنلاین: رضایی افزود: امروز یکی از دغدغه های مهم بسیاری از پدر و مادرها توجه به تعلیم و تربیت کودکان است و از طرفی چنانچه این توجه و حمایت بیش از اندازه باشد،‌ در واقع زمینه فرزندسالاری مهیا شده و برابر تحقیقات به عمل آمده در میان بیش از 70 درصد خانواده‌ها این نوع روش تربیت و آموزش کودکان جاری است. 

این روان درمانگر نسبت به صدماتی که فرزندسالاری می تواند به اصل نظام خانواده وارد سازد،‌ گفت: خانواده های که بیش از حد انتظار به دنبال برآورده کردن خواسته کودک خود بدون هیچ محدودیت باشند در واقع به او اعتماد به نفس کاذب می‌دهند. بنابراین لازم است در مورد خواسته‌های اینگونه فرزندان به دنبال راهی درست بود.

رضایی یادآور شد: یکی از صدمات فرزندسالاری برهم خوردن تعادل در خانواده ها است به نحوی که در این گونه موارد تصمیم گیرنده نهایی دیگر یک نفر نیست و حتی در میان پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده اختلاف و چندصدایی به خوبی مشاهده می شود.

وی گفت: فاصله عاطفی و همچنین اختلاف میان پدر و مادر در بین خانواده های فرزند سالار بسیار اتفاق می افتد به نحوی که در اینگونه موارد والدین برای برآوردن خواسته فرزند حاضر هستند از یکدیگر سبقت گیرند و این رویه موجب انتظار بیش از حد فرزند از والدین خواهد بود. همین موضوع باعث فشار بیشتر روی والدین شده و نه تنها از لحاظ روانی بلکه از نظر جسمی نیز آثار نامطلوبی بر روی آنان می‌گذارد.

این روانپزشک تصریح کرد: فرزندان اینگونه خانواده ها در صورت برآورده نشدن خواسته و انتظاراتشان، به مرور نه تنها اعتماد به نفس خود را از دست می دهند بلکه افرادی خشن و پرخاشگر شده و در بزرگسالی مبتلا به اختلال شخصیت وابسته که ریشه در شیوه تربیتی دارد،‌ خواهند شد.  

رضایی برای جلوگیری و یا برون رفت از این اختلال پیش آمده در میان خانواده ها اظهار داشت: والدین باید از ابتدای تولد نوزاد و کودکان در حال رشد راه های اصولی تربیت فرزند را برعهده گیرد و چنانچه پدر و مادری در فرزند سالاری گرفتار شده برای از بین بردن این وضعیت باید ابتدا با انجام برخی کارها از جمله حفظ اقتدار خود،‌ تسلیم نشدن در برابر درخواست های نامعقول فرزند، ارائه توضیح برای عدم پذیرش خواسته فرزند و برنامه ریزی برای اجرای تعهدات و وعدهای داده شده، از حاکمیت فرزند سالاری در خانواده بکاهد.

این متخصص روانپزشک کودک و نوجوان با بیان اینکه در هر خانواده چنانچه نظم و انضباط و یکپارچگی وجود نداشته باشد، احتمال اینکه وقوع هرج و مرج بین اعضا بسیار است،‌ افزود: فرزندان به خوبی به نحوه تغییر رفتار والدین آگاه هستند و نباید آنان را همچنان در عالم کودکی فرض کرد، از این رو باید با مدیریت رفتار و علم و آگاهی به نه گفتن در برابر سفارش های غیرموجه و اعتراضات آنان، از بروز مشکلات احتمالی در آینده جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: در صورت عدم موفقیت والدین برای رهایی از این مشکل، روانشناس و مشاور خانواده می‌تواند راهکارهای مناسبی تعیین کند. 

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: