کد خبر: ۲۶۴۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - 2020September 08
از جمله مواردي که از آسيب ناشي از کوويد19در امان نمانده، مهم‌ترين نهادهاي آموزش رسمي کشور، از مقطع ابتدايي تا دانشگاه، به‌عنوان تربيت‌کنندگان آينده‌سازان توسعه کشور مي‌باشند.
شفاآنلاین>اجتماعی>گسترش ناگهاني و سريع سايه کرونا بر بسياري از امور اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و حتي سياسي و پيامدهاي سوء ناشي از آن، بالاخص جان انسان‌ها، بدون اغراق تمامي کشورهاي درگير را، خصوصا در ماه‌هاي ابتدايي غافلگير و با چالش‌هاي متعددي روبه‌رو ساخت که تاکنون تلاش‌هاي فراوان علمي و مديريتي کوتاه‌مدت، از غلبه بر حذف آن تا حد بسيار زيادي ناتوان بوده است؛ به‌گونه‌اي که هر روز شاهد افزايش آمار مبتلايان و فوت‌شدگان مي‌باشيم. از جمله مواردي که از آسيب ناشي از کوويد19در امان نمانده، مهم‌ترين نهادهاي آموزش رسمي کشور، از مقطع ابتدايي تا دانشگاه، به‌عنوان تربيت‌کنندگان آينده‌سازان توسعه کشور مي‌باشند. همين امر سبب شد تا مدارس و دانشگاه‌ها، ماه‌ها و ترم‌هاي پاياني سال تحصيلي 99-98 را با مصوبات ستاد ملي کرونا از طريق رسانه‌هاي مجازي و ساير تکنولوژي‌هاي آموزش از راه دور، به پايان رسانند، اما آغاز سال تحصيلي جديد 1400-1399 نه‌تنها آموزش‌ و پرورش و وزارت علوم را در چگونگي بازگشايي مدارس و دانشگاه‌ها با چالش روبه‌رو ساخت بلکه، اولياي آنان را با اين دغدغه و نگراني جدي مواجه کرد که در صورت شروع سال تحصيلي به‌صورت حضوري، بر دوراهي ادامه تحصيل يا حفظ سلامتي فرزندان خود، کدام را انتخاب نمايند؟ ادعاي تلاش و مديريت مسئولان در دستيابي و استفاده از تکنولوژي‌هاي آموزش از راه دورِ مورد نياز از يک‌سو و عمل به مصوبات ستاد ملي کرونا از سوي ديگر، آنها را اميدوار کرد که نگران سلامت، آموزش و ادامه تحصيل فرزندان خود نباشند! اما ناگهان و در انتظاري غيرمترقبه، در آستانه آغاز زودهنگام مدارس از 15 شهريور، مصاحبه وزير آموزش ‌و پرورش مبني بر آغاز سال تحصيلي دانش‌آموزان به‌صورت حضور در کلاس‌هاي درس با اتخاذ تدابير لازم جهت رعايت پروتکل‌هاي بهداشتي، آنها را باشوکي همراه با نگراني مواجه کرد و مصاحبه‌هاي مسئولين در خصوص آموزش از طريق شبکه شاد و آموزش تلويزيوني را در تناقض با اجبار حضور در کلاس يافته، با انتقاد از تشکيل کلاس‌ها و آموزش حضوري، به دلايلي چون: عدم رعايت پروتکل‌ها اعم از ضدعفوني هر روزه محيط مدرسه، کلاس‌ها، سرويس‌هاي بهداشتي ، رعايت فاصله اجتماعي، زدن مداوم ماسک در طول حضور در كلاس و فضاي مدرسه و بيرون از آن، (بدون توجه به هزينه‌هاي مالي مترتب بر آن)، عدم اطمينان و اعتماد به ضدعفوني هر روزه سرويس‌هاي اياب و ذهاب ، شلوغي وسايل حمل‌ونقل عمومي، عدم توانايي تهيه وسايل و مواد ضدعفوني هر روزه و در طول سال تحصيلي مدارس به‌دليل تحميل هزينه‌هاي مالي زياد و ... در صورت ابتلا و يا ناقل‌بودن فردي در کلاس‌ها و محيط مدرسه و شيوع آن به خانواده با افرادي مسن يا داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي يا خاص و ... مسئوليت در خطر افتادن جان دانش آموزان و اوليا را بر عهده وزير و دولت مي‌دانند و اينها در حالي است که با گذشت سه روز از بازگشايي مدارس تعداد بسياري از دانش‌آموزان از حضور در کلاس‌هاي درس خودداري مي‌نمايند، چراکه در بسياري از مدارس بالاخص دوره هاي ابتدايي نه تنها پروتکل‌هاي لازم از سوي مسئولان مدارس به دلايل متعدد ناشي از عدم امکانات لازم رعايت نمي‌شود و آنچه که در تصاوير و اخبار رسمي منتشر مي‌شود جنبه ويتريني دارد. همه اين موارد در حالي است که نه تنها رئيس جمهور زنگ مدارس را غيرحضوري به صدا درمي‌آورد، بلکه‌ مسئولين بهداشتي با توجه به آغاز موج سوم بيماري کرونا از دو هفته ديگر به‌خاطر تعطيلات اخير و سفرهاي تابستاني تعطيلات مذکور، در نامه‌اي نسبت به بازگشايي مدارس و خطرات ناشي از آن اخطار داده‌اند.حال از وزير آموزش و پرورش و رئيس‌جمهور محترم سوال مي‌شود که مگر نبايد به‌نظر متخصصان حوزه سلامت که قطعا شما در آن هيچ‌تخصصي نداريد توجه نمود؟ آيا متخصصان نظام سلامت آنگونه که رئيس‌جمهور در سخنان اخير خود گفته‌اند تحت تاثير تبليغات دشمنان جهت به تعطيلي کشاندن کشور به بهانه کرونا قرار دارند؟ لطفا در تصميمات خود به‌نظرات کارشناسي شده متخصصان توجه ننمايند و کمي بهتر از قبل به خواسته اکثريت توجه نمايند تا اينکه ناگهان در جمعه‌اي از خواب بيدار نشوند که جان عزيزان و آينده‌سازان بسياري از دست رفته باشد. لذا آقاي وزير! آقاي رئيس‌جمهور سلامت آينده سازان کشور را تضمين مي‌نماييد؟

رضا جعفری كارشناس ارشد جامعه‌شناسی


آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: