کد خبر: ۲۶۳۸۴۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۹ - 2020August 27
در کميسيون اجتماعي و در کميته آسيب‌هاي اجتماعي رسيدگي به برخي از آسيب‌ها در اولويت قرار گرفته که از جمله مهمترين آنها حاشيه‌نشيني، رسيدگي به مسائل منکراتي، طلاق و اعتياد است.
شفاآنلاین>اجتماعی>يکي از وظايف اصلي کميسيون اجتماعي مجلس رسيدگي به آسيب‌هاي اجتماعي است. به‌دنبال اين هستيم که راهکارهايي قانوني را تدوين کنيم تا معضلاتي همچون تعرض و تجاوز را بتوان از بستر آنها براي رسيدگي و مقابله استفاده کرد. در کميسيون اجتماعي و در کميته آسيب‌هاي اجتماعي رسيدگي به برخي از آسيب‌ها در اولويت قرار گرفته که از جمله مهمترين آنها حاشيه‌نشيني، رسيدگي به مسائل منکراتي، طلاق و اعتياد است. در همين راستا از مشاورين و سازمان‌هاي مربوطه و تجربيات آنها بهره گرفته مي‌شود تا در راستاي سامان دادن اين معضلات گام‌هايي برداشته شود. متاسفانه امروزه شاهد هستيم برخي از افرادي که مورد تجاوز قرار گرفته‌اند بنا به دلايلي شکايت نمي‌کنند و پيگير حقوق خود نمي‌شوند. يکي از علت‌هاي اصلي مسأله آبرو و حيثيت است. خانواده ها فکر مي‌کنند با پنهان کردن اين موضوع به صلاح خود يا فرزندانشان عمل کرده‌اند در صورتي که مسکوت گذاشتن تجاوز اولا آثار و عوارض را روي قرباني از بين مي برد ثانيا اينکه دفاع از قرباني را دشوارتر مي‌کند ثالثا اينکه به متجاوز اجازه مي‌دهد همين بلا را سر قربانيان ديگر بياورد. گاهي اوقات اين تجاوزها تحت شرارت بيشتر رقم مي‌خورد و فردي که به او تجاوز شده از ترس شخص متجاوز و ضربه‌هاي بعدي شکايت نمي‌کند. در اين بين اهميت آموزش و فرهنگسازي بسيار مهم است و امروزه علاوه بر اهميت آگاهي دادن به شهروندان براي پيشگيري از اين قبيل جرائم و فرهنگسازي براي اقدام عليه متجاوزين، دستگاه قضائي نيز بايد برخوردهاي شديدتري با خاطيان داشته باشند تا جنبه بازدارندگي آن افزايش پيدا کند. در ابتداي راه هستيم و قطعا اقدامات کارشناسي و فني بيشتري در اين حوزه انجام خواهد داد. امروزه ايجاد يک بخش مستقل براي رسيدگي به جرائم حوزه تجاوز ضرورت دارد تا اين قبيل جرائم به‌صورت مستقل و غيرعلني رسيدگي شود و فرد با اطمينان بيشتري در اين عرصه شکايت خود را مطرح کند. تجاوز جنسي ديگر آخرين مرحله است ولي آزار جنسي مي‌تواند اعم از رفتار، حرف‌هاي رکيک، نگاه کردن به اصطلاح هيزي کردن و لمس اعضاي بدن کودک يا قرباني باشد، مثلا اگر راننده سرويس کودکي کلمات مستهجني به کار ببرد خود آزار جنسي تلقي مي‌شود، حتي اگر کسي هم در اجتماع چنين کلماتي را بشنود تهمت جنسي است، از اين بابت هم فرد مي‌تواند شکايت کند. 


در خصوص تجاوز به مردان و زنان شخص متجاوز قطعا داراي مشکل رواني است، البته نه تا حدي که از او سلب مجازات شود، ولي بايد قانون به‌گونه‌اي باشد که متجاوز‌بودن فرد قابل اثبات شود و حتما فرد متجاوز مجازات سنگيني برايش پيش‌بيني شود تا کمتر شاهد چنين جرم‌هايي در جامعه باشيم.

کیومرث سرمدی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس


آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: