کد خبر: ۲۶۳۱۵۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 14
اگر نتایج آزمایش فردی، با وجود مبتلابودنش به بیماری منفی شود، اصطلاحا می‌گوییم که آزمایش او منفی کاذب است. این افراد منفی کاذب اتفاقا نقش زیادی در پخش‌شدن بیماری دارند. بر اساس پژوهشی که در چین انجام شده است، ۴۴ درصد موارد انتقال بیماری توسط کسانی انجام می‌شود که هنوز علائمی از بیماری را بروز نداد‌ه‌اند.
شفاآنلاین>سلامت>مدتی است که تست کرونا یا کووید19 را گروه‌های بیشتری از مردم انجام می‌دهند. به گزارش یک پزشک، یک‌زمانی این تست فقط برای بیماران بدحال انجام می‌شد، اما الان گروه‌هایی از آدم‌های ظاهرا سالم برای اطمینان خاطر یا آنهایی که علائم جزئی دارند یا می‌خواهند بدانند ناخوشی قبلی آنها ناشی از کرونا بوده یا خیر، تست کرونا را انجام می‌دهند. اما آن‌طور که آتلانتیک می‌نویسد، اگر آزمایش کرونای شما منفی شد، در تفسیر آن باید دقت کنید. مثلا تصور کنید که هفته پیش ناپرهیزی کرده‌ و یک میهمانی رفته‌اید و الان نگران هستید نکند به کرونا مبتلا شده‌اید و می‌ترسید وقتی به پدر و مادرتان سر می‌زنید، ناخواسته بیماری را به آنها منتقل کنید. اگر تست بدهید و تست کرونای شما منفی باشد، می‌توانید با خیال راحت به ملاقات والدین خود بروید؟ متخصصان می‌گویند این‌گونه نیست و نمی‌توانید کاملا مطمئن باشید که باعث انتقال بیماری نشوید. در حقیقت، میزان کارایی تست کرونا یا کووید19 در آدم‌های به ظاهر سالم در همه‌گیری بیماری، نامشخص است. اگر میزان ویروس در بدن شما کم باشد و علائم شما هنوز پیشرفت نکرده باشند، آزمایش شما ممکن است منفی باشد، اما درعین‌حال شما ممکن است در همین شرایط باعث انتقال بیماری کرونا شوید. به عبارت دیگر اگر فرضا پیش از انجام یک گردهمایی از همه افراد تست منفی داشته باشید، نمی‌شود اطمینان داشت که این وسط کسی انتقال‌دهنده بیماری نباشد. پس کار منطقی‌تر همچنان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است. اگر نتایج آزمایش فردی، با وجود مبتلابودنش به بیماری منفی شود، اصطلاحا می‌گوییم که آزمایش او منفی کاذب است. این افراد منفی کاذب اتفاقا نقش زیادی در پخش‌شدن بیماری دارند. بر اساس پژوهشی که در چین انجام شده است، ۴۴ درصد موارد انتقال بیماری توسط کسانی انجام می‌شود که هنوز علائمی از بیماری را بروز نداد‌ه‌اند. پس اینکه ما بیاییم و صرفا کسانی را که علائم دارند، قرنطینه کنیم و سایر احتیاط‌ها را کنار بگذاریم، کار صحیحی نیست. سؤال دیگری که شاید برای خیلی‌ها پیش آمده این است که اگر فرضا به هر علتی روزی احتیاط نکردید و به‌شدت نگران بودید که به این سبب بیماری به شما منتقل شده است، چند روز بعد از آن باید آزمایش بدهید؟ مسلم است که اگر همان روز آزمایش بدهید، یک آزمایش منفی کاذب تحویل شما داده خواهد شد. بین دو تا ۱۴ روز طول می‌کشد تا میزان تکثیر ویروس به میزانی برسد که تست‌ها را مثبت کند، اما مقامات بهداشتی توصیه می‌کنند که شما چهار روز را در نظر داشته باشید. بر اساس پژوهشی که در واقع تجمیع هفت مطالعه قبلی بوده است، میزان منفی کاذب بعد از عفونت ویروس کرونا به‌صورت زیر است:
- روز اول: ۱۰۰ درصد
- روز پنجم: ۳۸ درصد
- روز هشتم: ۲۰ درصد
اما کلا در همه این پژوهش‌ها، موضوع جالب توجه این بود که تنها یک بیمار قبل از بروز علائم تشخیص داده شد. این یعنی اینکه شاید بهتر باشد به‌جای تست‌دادن، متکی به همان علائم بالینی بود. شاید به همین خاطر باشد که سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) هنوز هیچ آزمایش «غربالگری»‌ای را برای بیماری کرونا تأیید نکرده است. به واژه غربالگری دقت کنید. غربالگری یعنی اینکه شما آزمایشی داشته باشید که به یاری آن با دقت قابل قبولی بتوانید در جمعیت ظاهرا سالم در معرض خطر یک بیماری، موارد بیماری را پیدا کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا باز هم تأکید کرده است که تست منفی کرونا، ردکننده عفونت نیست و شما باید چیزهایی مانند در معرض عفونت قرارگرفتن، علائم بالینی و نشانه‌های بیماری را هم در کنار تست منفی در نظر بگیرید و آنها را با هم تفسیر کنید. بنابراین آن‌گونه که آتلانتیک می‌نویسد، شما باید همچنان مسئولیت‌پذیر باشید، به‌ویژه زمانی که قصد ملاقات خویشاوندان پیر خود را دارید: اگر علائم مشکوک دارید که تکلیف مشخص است و نباید به نزد فامیل سالخورده بروید. اگر هم در جایی کار می‌کنید که احتمال انتقال بیماری به شما زیاد است (مثلا جزء کادر درمان هستید یا در یک مکان پرازدحام مثل بانک‌ها هستید)، تست منفی نباید شما را فریب بدهد و ناخواسته شما را به انتقال‌دهنده بیماری تبدیل کند. درواقع تست منفی کرونا، تنها در صورتی می‌تواند منفی واقعی در نظر گرفته شود که:
- شما در مجاورت بیماران احتمالی نبوده‌اید.
- در جای پرازدحام کار یا زندگی نمی‌کنید.
- فاصله‌گذاری را به‌خوبی رعایت می‌کنید.
- همیشه ماسک می‌زنید.
- علائمی ندارید.


پس خلاصه اینکه از تست منفی کرونا به‌عنوان بهانه‌ای برای شانه خالی‌کردن از مسئولیت‌های اجتماعی و فاصله‌گذاری اجتماعی استفاده نکنید.
علیرضا مجیدی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: