کد خبر: ۲۶۲۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۶ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 11
روسیه موفق شد به عنوان نخستین کشور جهان واکسن ویروس کرونا را کشف کند.

شفاآنلاین>سلامت>در رقابت میان کشور‌های جهان برای دستیابی به واکسن ویروس کرونا، روسیه به عنوان نخستین کشور به طور رسمی از نسخه اولیه واکسن خود رونمایی کرد.

به گزارش شفا آنلاین:این واکسن از سوی موسسه گامالیا واقع در مسکو توسعه یافته است. کرل دمیتریف، رئیس صندوق ثروت ملی روسیه که حامی مالی تحقیقات درباره واکسن کرونا است در این باره گفت: کشف این واکسن از سوی روسیه مانند زمانی است که به عنوان نخستین کشور در جهان در سال ۱۹۵۷ ماهواره اسپوتنیک را به فضا پرتاب کردیم. آن زمان آمریکایی‌ها از پرتاب ماهواره اسپوتنیک شوکه شدند. در حال حاضر نیز روسیه به نخستین کشوری در جهان تبدیل می‌شود که به واکسن کرونا دست یافته است. از همین رو ما اسم این واکسن را اسپوتنیک وی گذاشتیم. 

با این حال، هنوز آمار مربوط به تحقیقات درباره آزمایش موفقیت آمیز واکسن روسیه به مجامع علمی عرضه نشده است؛ همچنین مشخص نیست آیا فرآیند آزمایش انسانی واکسن کرونا به طور کامل طی شده است یا نه. در حالی که آزمایش شماری از واکسن‌ها در جهان به مرحله سوم رسیده روسیه به تازگی مرحله دوم آزمایش واکسن را به پایان رسانده بود. این کشور قرار است همزمان با واکسیناسیون کادر درمانی خود، مرحله سوم آزمایش واکسن کووید ۱۹ را انجام دهد.

شفا آنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

دانشمندان روسی اعلام کردند علت موفقیت در عرضه سریع واکسن این است که آن‌ها از نسخه تعدیل شده واکسنی استفاده کرده اند که پیش‌تر برای بیماری‌های دیگر ساخته شده بود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی تلویزیونی اعلام کرد: امروز صبح برای نخستین بار در جهان اولین واکسن برای مقابله با کووید۱۹ در روسیه به ثبت رسید. واکسنی که محققان روس به آن دست یافته اند بسیار موثر است. این واکسن می‌تواند باعث ایجاد ایمنی پایدار در افراد در مقابل ابتلا به ویروس کرونا شود.

با این حال، پوتین از میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت کشورش خواست وی را در جریان عملکرد این واکسن قرار دهد.

پوتین در ادامه از تمامی کسانی که در روند کشف این واکسن فعالیت داشته اند، تشکر کرد.

وی گفت: اقدام دانشمندان روس یکی از مهم‌ترین گام‌ها برای نجات جهان است. ما امیدواریم به زودی به تولید انبوه این واکسن برسیم.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان کرد: واکسن کرونایی که ما کشف کرده ایم تحت آزمایشات ضروری قرار گرفته است. یکی از دو دختران من این واکسن را دریافت کرده و هم اینک حالش خوب است.

پوتین از وزارت بهداشت این کشور خواست به یک واکسن مشترک برای آنفلوانزا و ویروس کرونا دست پیدا کنند تا بتوان عملیات واکسیناسیون عمومی را دستکم بر روی ۶۰ درصد مردم روسیه انجام داد. پیش‌تر وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده بود عملیات واکسیناسیون عمومی از ماه اکتبر (مهرماه) انجام خواهد شد.

تاکنون نزدیک به ۹۰۰ هزار نفر در روسیه به ویروس کرونا مبتلا شده اند. از این میان، بیش از ۱۵ هزار تن جان خود را از دست داده اند. دولت روسیه امیدوار است با کشف واکسن کرونا بتواند جلوی شیوع ویروس در کشور را بگیرد. قرار است در مرحله نخست، کادر درمانی و افرادی که در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا هستند این واکسن را دریافت کنند. با این حال، از یک ماه آینده فرآیند واکسیناسیون عمومی در این کشور آغاز خواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: