کد خبر: ۲۶۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 11
خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی به ازای استعمال هر یک نخ سیگار افزایش می‌یابد
شفاآنلاین>سلامت>مطالعه جدید نشان می‌دهد استعمال هر یک نخ سیگار توسط افراد شدیداً سیگاری خطر ابتلا به برخی از بیماری‌ها را تا بیش از ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش شفاآنلاین: مطالعه محققان دانشگاه استرالیا جنوبی نشان می‌دهد سیگارکشیدن زیاد و شدید با ۲۸ مشکل سلامتی مرتبط است و باعث افزایش ۱۷ برابری بیماری آمفیزم ریوی، ۸ برابری آترواسکلروز (تصلب شریان)، و افزایش ۶.۵ برابری ابتلاء به سرطان ریه می‌شود. در این مطالعه، داده‌های بیمارستانی و آمار مرگ و میر بیش از ۱۵۲ هزار سیگاری مورد بررسی قرار گرفت.


«الینا هایپونن»، پژوهشگر ارشد، در این باره می‌گوید: خطر ابتلاء به بیماری‌های تنفسی، سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی به ازای استعمال هر یک نخ سیگار افزایش می‌یابد. به گفته محققان، ارتباط بین سیگار کشیدن شدید و ابتلاء به آمفیزم ریوی، بیماری قلبی، ذات الریه و سرطان‌های تنفسی بسیار بالاست اما محققان به ارتباط با سایر بیماری‌های تنفسی، نارسایی کلیوی، عفونت خونی، اختلالات چشمی و عوارض بعد از جراحی نیز پی بردند.

هایپونن در ادامه می‌افزاید: سیگار کشیدن علت اصلی و قابل پیشگیری مرگ در جهان است و معمولاً افراد سیگاری ۱۰ سال زودتر از افراد غیرسیگاری می‌میرند. به گفته وی، گرچه روند سیگارکشیدن جهانی در طول ۲۰ سال گذشته نزولی بوده است اما همچنان حدود ۲۰ درصد جمعیت بالا ۱۵ سال جهان سیگار می کشند.ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: