کد خبر: ۲۶۲۹۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 11
روانشناس بالینی گفت: خشم و خشونت برگرفته از یکسری عوامل بیولوژیکی، اجتماعی و یا اختلالات روانی است که در مواجهه فرد با خود، فرد با فرد و یا فرد با اجتماع بروز می‌کند.

شفاآنلاین>اجتماعی>رها شاهد اظهار داشت: بیشتر افرادی که در هنگام مواجهه با آسیب یا صدمه، شرم و یا تحقیر، عصبی می شوند در واقع دچار نوعی خشم شده که برای اجتناب از خشونت پیش آمده می توان اقدامات متعددی انجام داد.

به گزارش شفاآنلاین:شاهد  با بیان اینکه عوامل محیطی متعددی در بروز خشونت فرد نقش موثری دارند،‌ افزود: عمده عوامل این خشونت را می توان در اتفاقات دوران کودکی، سوءاستفاده و بهره کشی بی مورد، بی توجهی، ضربه روحی، باخت و ترک تحصیل و یا فقر شدید دانست.

این روان درمانگر گفت: برای اینکه بتوان اقدامات خشونت بار را در میان افراد جامعه متوقف یا کاهش داد نیاز است که از دوران کودکی به عنوان مهمترین زمان شکل گیری و رشد فرد، اعتماد و اطمینان آنان را تقویت کرد.

شاهد تصریح کرد: والدین می توانند با درک فرزندان و عدم اعمال خشونت بار در برابر آنان، محیطی آرام و ایمن برای زمینه رشد عقلی فرزندان ایجاد کنند و از همه مهمتر پدر و مادر با پذیرش عذرخواهی و صرف نظر از اشتباهات کودکان، از بروز اختلالات اضطرابی و خشونت های بعدی آنان در سنین بزرگسالی به خوبی می توانند جلوگیری کنند.   

وی افزود: خانواده ها با استفاده از ابزار همدلی و دلسوزی می توانند ضمن جلوگیری از آسیب رساندن اعضا به یکدیگر، راههای ارتکاب به جرم و جنایت و اعمال خشونت در محیط های اجتماعی را در هر زمان مسدود کنند. والدین باید با عشق ورزی و جلب توجه کودک و نوجوان به سمت خانواده، زمینه سازی برای حفظ عزت نفس آنان و پرهیز از مجازات سخت، ‌راه آرام بخشی و کنترل بر احساسات را به فرزندان بیاموزند.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

این روانشناس بالینی اظهار داشت: راه کار عدم مواجهه با خشونت و گسترش آن در سطح جامعه کوتاه آمدن و یا عقب کشیدن نیست، بلکه باید ذهن و قلب فرد یا افراد عصبی و خشن را بر روی آنچه که قادر به ایجاد تغییر است باز نگهداشت و این تغییر با چگونگی بزرگ کردن فرزندان از بدو تولد بطور ریشه ای و پایه آغاز می شود.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: