کد خبر: ۲۶۲۸۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۲ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 09
کادر بهداشت و درمان از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور پای کار بیماران کرونایی مانده و بیش از ۱۴۰ شهید در این مسیر تقدیم کرده، اما در این جدال نابرابر با کووید ۱۹، همچنان استوار مانده مشغول خدمت‌رسانی هستند.

شفاآنلاین>سلامت>بر اساس آمارها بیش از ۳۰۶ هزار نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده و بیش از ۱۶ هزار نفر هم تاکنون جان باخته‌اند. در این میان بیش از ۲۶۵ هزار نفر هم بهبود یافته‌اند. جدال نابرابری با ویروس کرونا که از اوایل اسفند ماه ۹۸ شروع شد و هنوز هم ادامه دارد.

به گزارش شفاآنلاین:هرچند جدی گرفتن ویروس کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و «در خانه ماندن» در فروردین و اردیبهشت ۹۹ باعث شد که آمارهای ابتلا، بستری و فوت به واسطه بیماری کووید ۱۹ در ایران روی نمودار نزولی قرار بگیرد، اما ریختن ترس مردم از ویروس کرونا، انجام سفرها و شرکت در مراسم عزا و عروسی و دورهمی‌ها و کاهش قابل توجه در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، نمودار کرونا در ایران را به مسیر صعودی و پیک دوم کشاند.

همدلی با مدافعان سلامت

خستگی کادر بهداشت و درمان و فشار ناشی از افزایش ابتلا و بستری در بیمارستان‌ها در ۴۰ روز اخیر به اوج خود رسیده است. پزشکان، پرستاران، کارکنان بهداشت، پرسنل و خدمه بیمارستان‌های کشور از ابتدای اسفند ماه درگیر جدال با ویروس کرونا هستند.

حتی اگر واقع بین باشیم، باید بگوییم که نیروهای بهداشت از اوایل بهمن و زمانی که زمزمه شیوع این ویروس در کشور چین شنیده می‌شد، اقدامات خود برای آموزش و پیشگیری را شروع کرده و بخش قابل توجهی از جامعه را با ابعاد شناخته شده آن زمان کرونا آشنا کردند.

آنچه در این شرایط انتظار می‌رود، همدلی و همراهی با کادر بهداشت و درمان کشور است. نیروهایی که دیگر تاب و تحمل چندانی برای ادامه این مسیر ندارند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در این زمینه اظهار کرد: پرستاران، بهیاران، پزشکان، دستیاران تخصصی، دانشجویان پزشکی، کارورزان، خدمه و همه پرسنل بیمارستان‌ها در سراسر کشور، ۶ ماه است که جان برکف متحمل سختی‌های زیاده شده و از هیچ کوشش و تلاشی برای نجات بیماران دریغ نکرده‌اند. در این مدت عده‌ای از جهادگران عرصه سلامت را از دست داده‌ایم و خانواده‌شان داغدار شده و عده‌ای نیز خودشان متحمل درد و رنج این بیماری شده‌اند. تنها راه قدردانی و حمایت از مدافعان سلامت و خانواده‌های آنها در شرایط فعلی، رعایت جدی اصول سه گانه شاهد فاصله گذاری فیزیکی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک است.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی نیز گفت: با رعایت بسیاری از اصول بهداشتی می‌توان با مدافعان سلامت همدلی کرد و با تقویت روحیه‌ای که به جامعه پزشکی می‌دهیم و رعایت اصول اولیه توصیه شده، می‌توانیم حمایت اصلی را با کاهش بار مراجعه و غم جامعه پزشکی انجام دهیم.

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش نیز درباره همدلی با کادر درمان اظهار کرد: با روند نسبتا صعودی که در هفته‌های اخیر در ابتلا به بیماری کووید ۱۹ و موارد فوت ناشی از آن مشاهده می‌شود، بار مضاعفی بر دوش نظام سلامت و شبکه بهداشت و درمانی و مدافعان سلامت وارد شده است. در این روزها و هفته‌های اخیر که فشار مضاعف شده، آنچه بیشتر از قبل اهمیت دارد، تقویت روحیه همکاران مدافعان سلامت در مقابله با این بلای جهانی است. با این هدف، پویش همدلی با مدافعان سلامت در دستور کار سازمان نظام پزشکی و با مشارکت وزارت بهداشت قرار گرفت و شعار محوری «جان ما، ایران ما» برای این پویش ملی در نظر گرفته شده است.

شهدای سلامت در مسیر جدال با کرونا

بیش از ۶ هزار نفر از کادر درمان در کشور به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده و بیش از ۱۴۰ نفر در این مسیر شهید شده‌اند. شهدایی که جان خود را برای سلامتی مردم این سرزمین فدا کرده‌اند.

علی فتاحی معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی در این زمینه گفت: گروه پرستاری ۲۲ درصد، گروه پزشکان عمومی بیش از ۲۰ درصد، گروه داخلی هشت درصد و گروه زنان با پنج درصد بیشترین مبتلایان به این ویروس را تاکنون تشکیل می‌دهند.

وی بیان کرد: جامعه پزشکی مثل همیشه نشان داد که همواره در کنار طبابت، اخلاق هم مطرح است. کادر درمان نشان داد که نه فقط استاد علم، بلکه نماد اخلاق و تعهد و ایثار است. به همین علت از زمان‌های بسیار دور، جامعه پزشکی مورد احترام جامعه بوده و هنر طبابت کاری ارجمند و حرفه‌ای مقدس به شمار می‌رفته و پزشکان همواره مورد احترام جامعه بوده‌اند. در مواقع سخت و ناگوار نیز پزشکان همواره در کنار مردم قرار دارند. ایثار جامعه پزشکی در هشت سال دفاع مقدس با تقدیم بیش از چهار هزار شهید از کادر درمان نمودی از این حضور همیشگی جامعه پزشکی در شرایط سخت است. کادر درمان در حال حاضر نیز همان نقش را در درمان بیماران کووید ۱۹ بر عهده دارد که بارها مورد تشکر مقام معظم رهبری قرار گرفته است. کادر درمان نشان داده که بدون توجه به کمبودها و مشکلات، با تلاش شبانه روزی در خدمت مردم است.

شهدای سلامت مظلوم‌ترین شهدا هستند

حسین کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی گفت: شهدای سلامت مظلومانه‌ترین شهدا هستند. شهدای جنگ پرشکوه‌ترین تشییع جنازه‌ها را داشتند، اما برای شهدای سلامت حتی نمی‌توان تشییع جنازه پرشکوهی برگزار کرد. این افراد بیش از ۳۰ سال تحصیل کرده‌اند تا به مردم خدمت کنند و با این خدمت، تمام چیزی که یک انسان در محبت به مردم باید ثابت کند را ثابت کرده‌اند.

نگذاریم کادر درمان خسته شوند

در این شرایط تنها اقدام قابل قبول از طرف جامعه، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری فیزیکی، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و استفاده از ماسک است.

این موارد در شرایطی که ویروس کرونا هنوز واکسن موثر و داروی اختصاصی ندارد، می‌توانند از ابتلای افراد به این ویروس پیشگیری کنند و در نتیجه کار به بیمارستان نکشد و منجر به خستگی بیش از این برای کادر درمان نشود.

معاون انتظامی سازمان نظام پزشکی درباره خستگی کادر درمان گفت: توصیه من به مردم این است که تنها راه مقابله با ویروس کرونا به دست خودشان است. نباید تسلیم ویروس کرونا شویم و بدانیم بیش از ۹۵ درصد مبتلایان بهبودی پیدا می‌کنند. از طرفی بی خیالی در برابر این ویروس هم فاجعه آمیز خواهد بود. تنها راه مقابله رعایت پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک و سپردن سلامتی به دست افراد اهل فن است. به پزشکان نیز توصیه می‌کنیم که مانند گذشته، جهادگونه در خدمت مردم باشند و از خودشان و کادر درمان و مردم مراقبت کنند. همچنین پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت رعایت کنند.

ابتلای کادر درمان به کرونا

ماجرای کادر بهداشت و درمان از ارائه خدمت تا ابتلای آنها به کرونا گسترده است. در محیط بیمارستانی که احتمال انتقال ویروس بیشتر است، احتمال ابتلا نیز افزایش پیدا می‌کند و جان مدافعان سلامت را به خطر می‌اندازد.

سخنگوی وزارت بهداشت در همین زمینه گفته بود: هرچه افراد در مکان‌های آلوده‌تر از نظر ویروس کرونا حضور داشته باشند، احتمال ابتلا نیز افزایش پیدا می‌کند و کادر بهداشت و درمان به دلیل افزایش ابتلا و بستری افراد جامعه به این ویروس در معرض خطر بیشتری قرار می‌گیرند.

لاری ادامه داد: در ابتدای مسیر مقابله با کرونا، کمبودهایی در زمینه لوازم محافظت شخصی در همه جهان ایجاد شد و این موضوع در کشور ما نیز وجود داشت، اما با تلاش‌های بین بخشی انجام شده، این کمبودها تا حد زیادی برطرف شده و تلاش‌های برای رفع نیازها همچنان در حال انجام است.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

وی اظهار کرد: امیدواریم جامعه با حمایت از کادر بهداشت و درمان نشان بدهند که می‌توانیم از جدال با ویروس کرونا نیز پیروز بیرون بیاییم و جان عزیزان خود و مدافعان سلامت را در خطر مواجهه با بیماری کووید ۱۹ قرار ندهیم.

هرچند در این مسیر نمی‌توان فقط از مردم و جامعه کمک خواست و باید به مسئولانی که تصمیم می‌گیرند هم گفت که کادر بهداشت و درمان خسته‌تر از ماه‌های قبل شده‌اند و باید تصمیم‌ها برای ماه‌های پیش رو به شکلی باشد که منجر به افزایش ابتلا و بستری بیماران در بیمارستان‌ها نشود.

ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: