کد خبر: ۲۶۲۷۲۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 06
با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده در فرانسه در ماه‌های آوریل تا ژوئن(فروردین-تا خرداد)، کارشناسان برآورد می‌کردند رکود اقتصادی در این کشور بسیار عمیق‌تر باشد
 شفاآنلاین>سلامت>فرانسه از جمله کشورهای اروپایی است که بیشترین میزان آسیب‌های ناشی از بحران کرونا را متحمل شده است و اگرچه اداره آمار فرانسه روند اقتصادی دو ماه اخیر در این کشور را رو به بهبود خوانده اما طبق پیش‌بینی‌ها، شرایط موجود نشان از عمیق‌تر شدن رکود اقتصادی دارد.

به گزارش شفاآنلاین، تولید ناخالص ملی در سه‌ ماه دوم سال میلادی جاری در چهار کشور اروپایی به شدت کاهش یافته که فرانسه در کنار آلمان، ایتالیا و اسپانیا به دنبال شیوع کرونا در این کشور شرایط رکود بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند.

موسسه ملی آمار و اطلاعات اقتصادی فرانسه (اینسه) روز جمعه اعلام کرد که شیوع کرونا به اقتصاد این کشور صدمه زیادی وارد کرده و نرخ تولید ناخالص ملی آن در سه ماهه دوم سال به رقم ۱۳.۸ درصد رسیده که به معنی آغاز رکودی بی‌سابقه است.

اگرچه این کاهش کمتر از افت ۱۵.۳ درصدی است که کارشناسان برای سه ماهه دوم در فرانسه پیش‌بینی کرده بودند اما از آنجایی که تولید ناخالص ملی فرانسه از کاهش ۵.۹ درصدی در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۰میلادی هم اینک به بیش از دو برابر رسیده، شرایط حکایت از وخیم‌تر شدن  وضعیت فرانسه، به عنوان دومین قدرت اقتصادی حوزه اروپا دارد.


با توجه به محدودیت‌های شدید اعمال شده در فرانسه در ماه‌های آوریل تا ژوئن(فروردین-تا خرداد)، کارشناسان برآورد می‌کردند رکود اقتصادی در این کشور بسیار عمیق‌تر باشد.

طبق اعلام اینسه، کمترین تولید ناخالص داخلی در فرانسه مربوط به ماه آوریل(فرودین) بوده اما اقتصاد به تدریج و با کاهش محدودیت‌ها در ماه‌های می و ژوئن(اردیبهشت و خرداد)  روندی رو بهبودی داشته است. با این وجود می‌گوید همچنان فعالیت‌های اقتصادی کم‌تر از حالت عادی است.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد مصرف داخلی محرک اصلی اقتصاد فرانسه است و میزان مصرف خانوار در این سه ماه ۱۱ درصد کاهش داشت.

سرمایه گذاری‌ها در این کشور ۱۷.۸ درصد کاهش یافت و با توجه به محدودیت‌های شدید در حوزه توریسم، تقریبا کاهش ۴۶ درصدی در حوزه حمل و نقل و افت ۵۷ درصدی در بخش رستوران‌ها و هتل‌ها را تجربه کرد.

پس از انتشار گزارش رکود ۱۳.۸ درصدی از سوی اداره آمار فرانسه، «برونو لو مر» وزیر اقتصاد این کشور تاکید کرد: ما برای مواجهه با بحران ناتوان نیستیم.

این اظهارات در حالی مطرح شد که گزارش عملکرد مالی ایرباس در نیمه نخست سال میلادی جاری نشان می‌دهد که این غول صنعت هوانوردی به خاطر شیوع کرونا، ۵۰ درصد درآمد خود را از دست داده است.

شرکت‌های بزرگ هواپیمایی جهان از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تاکنون متحمل خسارت‌های جبران ناپذیری و با بحرانی بی‌سابقه مواجه شده‌اند. افت ناگهانی و بی‌سابقه مسافرت‌ها به سبب بیماری کرونا صنعت تولید و بازار جهانی فروش هواپیما را با بحرانی بسیار شدید روبرو کرده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد ایرباس در کنار شرکت‌هایی مانند لوفتهانزای آلمانی بیش از دیگر شرکت‌های فعال در این حوزه با بحران مالی شدید روبرو شده‌اند و به منظور جبران خسارت‌های خود تصمیم دارند منابع انسانی خود را کاهش دهند.

یکی از تدابیر شرکت ایرباس برای جبران مشکلات اقتصادی این است که تولید و تحویل هواپیماهای خود از جمله جت های ۵۵ میلیارد یورویی (۶۱.۸ میلیارد دلار) را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. همچنین این شرکت تصمیم دارد میزان دیگر تولیدات خود را حدود ۳۰ کاهش دهد.

به گزارش رویترز، ایرباس به منظور احیای اقتصادی خود تصمیم دارد بیش از ۱۵ هزار تن از کارگران خود را در بخش ساخت هواپیماهای غیرنظامی تقلیل دهد. این شرکت هوانوردی تصمیم دارد تا اواسط ۲۰۲۱ حدود ۵ هزار نفر از پرسنل خود در فرانسه، ۵ هزار و یکصد نفر در آلمان، ۹۰۰ نفر در اسپانیا، ۱۷۰۰ نفر در انگلیس و  ۱۳۰۰ نفر مابقی را در دیگر نقاط جهان از کار بیکار کند.

«گی‌یوم فوری - Guillaume Faury» مدیر اجرایی ایرباس در گفت و گو با روزنامه «لا تریبون» فرانسه گفت: اگر فرضیات درست از آب درآید و به سطح ترافیک هوایی همانند سال ۲۰۱۹ بین سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ برگردیم نقدینگی کافی برای عبور از بحران خواهیم داشت.

او می‌گوید ما باید بتوانیم با بروز بحران جدید توانایی انطابق با شرایط سخت را بدون خطرآفرینی و به مخاطره انداختن مقاومت شرکت داشته باشیم. فوری گفت: به دنبال یافتن راه‌حل با شرکای اجتماعی خود هستیم. دولت ها کمک می‌کنند و در این بحران شرکای بسیار مفیدی در مهار آن هستند. فوری معتقد است که تاثیر شیوع ویروس کرونا بر عملکرد ایرباس بسیار جدی بوده است.

یکی دیگر از بخش‌های مهمی که در پی شیوع کرونا متحمل زیان‌های بسیاری شد، صنعت خودروسازی فرانسه بود.

روزنامه «لا تریبون» فرانسه در گزارش دیگری می‌نویسد: بازار خودرو فرانسه متاثر از اقدام‌ها و محدودیت‌های اعمال شده در پی شیوع کووید – ۱۹، در ماه مارس(اسفند) ۷۲ درصد، آوریل(فروردین) ۸۹ درصد و در ماه می(اردیبهشت) به میزان ۵۰ درصد سقوط کرد.  تولید متوقف و کارخانه‌ها تعطیل شدند.

بازار خودرو فرانسه اما از ماه ژوئن(خرداد) با اقدام‌های حمایتی دولت با رشد ۱.۲ درصدی دوباره رونق خود را از سر گرفت.



علاوه بر صنایع هوانوردی و خودرو فرانسه، دیگر بخش‌ها هم مصون از پیامدهای کرونا نبودند؛ «سوسیته ژنرال - شرکت خدمات مالی و بانکداری فرانسوی» که یکی از بزرگترین بانک‌های اروپا به شمار می‌رود روز دوشنبه اعلام کرد که در سه ماه دوم سال میلادی جاری زیان ۱.۲۶ میلیارد یورویی را ثبت کرد.

به گزارش روزنامه اقتصادی «لزکو» فرانسه، سهام این گروه روز دوشنبه در افتتاحیه بورس پاریس سه درصد کاهش یافت. فعالیت های بازار با بحران کاسته می‌شود و در سه ماهه دوم امسال این شرکت به جهت کاهش ارزش دارایی‌هایش  ۶۸۴ میلیون یورو زیان و ضرر داده است.

این گروه در سه ماهه نخست هم متحمل ۳۲۶ میلیون یورو زیان شده بود و درآمد آن به ۵.۳ میلیارد یورو کاهش یافت.

در هفته‌های گذشته چهار روز بحث و گفت‌وگو و رایزنی رهبران اروپایی در بروکسل در نهایت به توافقی برای پرداخت بسته اقتصادی ۷۵۰ میلیارد یورویی برای مقابله با کرونا و پیامدهای آن به کشورهای عضو منجر شد؛ توافقی که مقام‌های اروپایی از آن به عنوان شناسنامه تولد اروپای جدید نام می‌برند.

این توافق شامل کمک‌های مالی و وام است که برای بهبود وضعیت اقتصادی و تقویت توان کشورها در پی شیوع کرونا در اختیار ۲۷ عضو اتحادیه اروپا قرار می‌گیرد؛ ۳۹۰ میلیارد یورو از این مبلغ کمک بلاعوض بوده و ۳۶۰ میلیارد یورو نیز به صورت وام خواهد بود.

فرانسه هم به عنوان دومین اقتصاد بزرگ اروپا امیدوار است با تزریق این کمک‌ها شرکت‌ها و موسسه‌های خود را از بحرانی که هر روز زخم‌های عمیقی بر پیکره اقتصادی این کشور وارد می‌کند، نجات دهد.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: