کد خبر: ۲۶۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 06
بهتر است زمانی که میزان گرد گیاهان و گرد و غبار زیاد است در منزل بمانید
شفاآنلاین>سلامت>یکی از مشکلاتی که برخی افراد در فصل تابستان با آن مواجه می‌شوند آلرژی تابستانه است.

به گزارش شفاآنلاین: زمانی که فصل تابستان آغاز می‌شود، قسمت عمده‌ای از پوشش گیاهی زمین از بین می‌رود؛ از بین رفتن پوشش گیاهی و افزایش رطوبت هوا، محیط ایده‌آلی را برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند. این نوع قارچ‌ها از برگ‌ها و گیاهان مرده تغذیه می‌کنند و در اواسط فصل تابستان به حداکثر میزان رشد خود می‌رسند. گیاه "راگوید" (Ragweed) یا پیر بهار یکی از رایج‌ترین محرک‌های آلرژی در فصل تابستان است که گرده‌های آن می‌تواند هزاران متر همراه باد حرکت کند. گیاهان دیگر مانند تاج خروس وحشی، خار روسی، درمنه و دم گربه چمنی باعث بروز آلرژی فصل تابستان می‌شوند. همچنین آلودگی هوا و گرد و غبار تابستان نیز باعث وخیم‌تر شدن علائم آلرژی این فصل می‌شود.

آلرژی تابستانه چه علائمی دارد؟

علائم آلرژی تابستانه شامل آبریزش بینی، سرفه، عطسه، قرمزی چشم‌ها، خارش چشم و بینی و بروز دایره‌های کبود رنگ در قسمت زیر چشم‌ها می‌شود. متخصصان ممکن است به منظور تشخیص آلرژی از آزمایش پوست استفاده کنند. آن‌ها مقدار کمی از مواد آلرژی‌زا را روی بازو یا کمر فرد قرار می‌دهند، در صورتی که فرد به این مواد حساسیت داشته باشد، یک برجستگی قرمز رنگ پدیدار می‌شود؛ آزمایش خون نیز می‌تواند به تشخیص آلرژی تابستانه کمک کند.

آلرژی تابستانه چگونه درمان می‌شود؟

داروهای بدون نسخه برای درمان آلرژی فصل تابستان شامل آنتی هیستامین‌، داروهای ضد احتقان، اسپری ضد احتقان بینی، اسپری بینی کورتیکواستروئید، قطره چشم و سرم شستشوی بینی می‌شود. اگر این داروهای بدون نسخه به تسکین علائم آلرژی کمکی نکرد، پزشکان ممکن است داروهایی مانند آنتاگونیست‌های گیرنده لکوترین (LTRAs) و اسپری بینی آتروونت حاوی ایپراتروپیوم بروماید را تجویز کنند. ایمنی درمانی نیز می‌تواند در این زمینه مؤثر واقع شود؛ در این روش افراد مبتلا به آلرژی دوز پایینی از مواد آلرژی‌زا را از طریق آمپول، قرص و قطره دریافت می‌کنند.


چگونه می‌توان از بروز آلرژی تابستانه پیشگیری کرد؟

برای اینکه کمتر در معرض مواد محرک آلرژی زا قرار بگیرید، چندین راه ساده وجود دارد. بهتر است زمانی که میزان گرد گیاهان و گرد و غبار زیاد است در منزل بمانید. درها و پنجره‌ها را ببندید و دستگاه تهویه هوا را روشن کنید تا مواد آلرژی‌زا از داخل منزل به بیرون هدایت شود. به منظور رها شدن از ذرات گرد و غبار و دیگر مواد آلرژی‌زا، لازم است روتختی و ملحفه‌های خود را با آب گرم بشویید. همچنین زمانی که از بیرون به منزل می‌آیید، موهای خود را بشویید، دوش بگیرید و لباس‌های خود را عوض کنید. زمانی که منزل خود را جاروبرقی می‌کشید از ماسک استفاده کنید، زیرا استفاده از جاروبرقی باعث می‌شود مواد آلرژی‌زا در هوا پراکنده شود. علاوه بر این سعی کنید رطوبت منزل را بین ۳۰ تا ۵۰ درصد نگه دارید، زیرا ذرات گرد و غبار در رطوبت زنده نمی‌مانند؛ در زمان چمن زنی نیز از ماسک استفاده کنید تا گرده چمن باعث بروز آلرژی نشود.ایمنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: