کد خبر: ۲۶۲۶۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 05
وزیر بهداشت:
در پاندمی کووید - ۱۹، دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه های بین المللی داشتیم. در مرحله ورود این بیماری به ایران به رغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها، توانستیم آزمایش های تشخیصی را با کیت ساخت داخل انجام دهیم
شفاآنلاین>سلامت>وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران در گفت ‌وگوی تصویری با وزیر بهداشت نیکاراگوئه، گفت: آمادگی داریم تمام تجربیات خود را در اختیار دولت نیکاراگوئه قرار دهیم و در زمینه تفاهم‌نامه‌های قبلی نیز کاملاً پایبند هستیم.

به گزارش شفاآنلاین به نقل از وزارت بهداشت، «سعید نمکی» در گفت ‌وگوی تصویری با خانم آلوارز وزیر بهداشت نیکاراگوئه اظهار کرد: آمادگی داریم که تفاهم نامه‌ها را ادامه داده و علاوه بر مسائل مورد توافق، در سایر حوزه‌ها از جمله صادرات دارو و انتقال دانش فنی نیز آماده همکاری هستیم.

** تولید ۹۷ درصد داروی مورد نیاز در کشور

وزیر بهداشت بیان کرد: به رغم تحریم های طولانی مدت علیه ایران در مسایل بهداشتی و درمانی شرایط مطلوبی داریم و در زمان حاضرحدود ۹۷ درصد از داروهای مورد نیاز کشور در داخل ایران ساخته می شود که برای تولید سه درصد داروی وارداتی توسط شرکت های دانش بنیان و شرکت های داروسازی ایرانی تلاش می کنیم تا از واردات دارو بی نیاز شویم. 

نمکی افزود: در پاندمی کووید - ۱۹، دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه های بین المللی داشتیم. در مرحله ورود این بیماری به ایران به رغم مشکلات ناشی از تحریم‌ها، توانستیم آزمایش های تشخیصی را با کیت ساخت  داخل انجام دهیم.

و در حوزه کیت تشخیصی، دستگاه ونتیلاتور، ماسک و سایر اقلام مورد نیاز گرچه در روزهای اول مجبور به واردات بودیم اما در کمتر از ۵۰ روز به یک تولید کننده مقتدر در سطح منطقه تبدیل شدیم. 

*تولید داروهای فاویپیراویر و رمدسیویر در ایران

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: داروهای معروفی که علیه کرونا در جهان مصرف می شوند مانند فاویپیراویر را سریعاً در کشور تولید کردیم و حتی داروی رمدسیویر که جدیدترین داروی ضد ویروس است در دو شرکت ایرانی تولید می شود و از هفته آینده در اختیار بیماران قرار خواهد گرفت. 

نمکی افزود: در ایران توانستیم با بسیج ملی علیه کرونا، در مرحله اول با استفاده از پرونده الکترونیک سلامت ۷۸ میلیون نفر را غربالگری کنیم و در این راستا افراد را در مراحل اولیه تست مثبت شناسایی و ایزوله کنیم و  تحت مراقبت قرار  دهیم و بار بیمارستانها در این شرایط، بشدت کاهش پیدا کرد و با جمیعت بیش از ۸۰ میلیون نفری، هرگز نیاز به تخت اضافه در بیمارستان‌ها، پیدا نکردیم. 

** استفاده از زیرساخت‌ها برای مقابله با کرونا

وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: برای مقابله با کرونا از ظرفیت زیرساخت های ارزشمند کشور از جمله ۱۸ هزار خانه بهداشت در روستاها، بیش از ۱۰ هزار مرکز خدمات جامع سلامت در شهرها و حاشیه شهرها و ۸۰۰ بیمارستان در شهرها استفاده کردیم. از سوی دیگر خوشبختانه تحقیقات گسترده ای در مورد کرونا در  بیش  از  ۶۰  دانشگاه  علوم  پزشکی  ایران در حال انجام است و دستاوردهای بسیار خوبی در پروتکل های  درمانی و اثربخشی داروهای جدید داشته ایم و به نتایج خوبی هم رسیده ایم. 


** تلاش حداقل ۵ گروه ایرانی برای ساخت واکسن

نمکی اظهار کرد: در زمان حاضر حداقل ۵ گروه بسیار برجسته ایرانی روی ساخت واکسن در ایران کار می کنند و خیلی زود قرار است که مطالعات بالینی این واکسن ها روی انسان، آغاز شود. همچنین در طول پاندمی کرونا در جهان، کار گسترده ای در نظام ارائه خدمات ایران روی بیماری های غیرواگیرمانند بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و سایر بیماری های شایع، در حال انجام است. 

** بخشی از توفیقات طرح تحول نظام سلامت در ایران 

وی اظهار کرد: در دولت دکتر روحانی بیش از ۴۰ هزار تخت بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه شده و بیمه سلامت، همه شهروندان را تحت پوشش قرار داد. 

** استفاده از پیشرفت‌های فناوری در ایران

خانم آلوارز وزیر بهداشت نیکاراگوئه نیز در این گفت ‌وگو با اشاره به تلاش های کشورش برای پیشگیری و رسیدگی به درمان بیماران کرونا، گفت: بین جمعیت ۶ میلیون نفری نیکاراگوئه و بیش از ۸۰ میلیون نفری ایران تفاوت زیادی وجود دارد، اما علاقه مند هستیم که از پیشرفت های فناورانه ایران استفاده کنیم. 

وی افزود: دولت نیکاراگوئه از سال ۲۰۰۷ تاکنون اقداماتی را برای تقویت نظام سلامت به ویژه در حوزه تقویت زیرساخت ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های سیار انجام داده تا خدمات بهداشتی و درمانی مورد نیاز به نقاط دور دست کشور نیز ارائه شود.

آلوارز گفت: در زمان حاضر ۷۳ بیمارستان مجهز، ۱۴۳ مرکز درمانی، یک هزار و ۳۳۳ خانه بهداشت، دو هزار و ۸۴۸ مرکز درمانی در محلات مختلف در شبکه ای شامل دو هزار و ۷۷۶ نقطه ارائه خدمات درمانی را تقویت و اجرا کردیم. 

وزیر بهداشت نیکاراگوئه افزود: یکی از بحث های مهم از سال ۲۰۰۷ تا کنون، آموزش و ارتقای پرسنل بود و در این مدت، سه هزار پزشک جدید را در ۲۵ تخصص تربیت کردیم و یکی از تخصص هایی که کمتر به آن توجه می شد و بتازگی  به آن توجه شده، تربیت نیرو برای بخش های ICU بوده است.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: