کد خبر: ۲۶۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 02
وضعيت فرانسه، به عنوان دومين قدرت اقتصادي حوزه اروپا از آلمان به مراتب وخيم‌تر است. کاهش توليد ناخالص ملي در فرانسه و در سه ماهه دوم سال ۸/ ۱۳ درصد بود
شفاآنلاین>سلامت>محدوديت‌هاي مقابله با همه‌گيري کرونا در کشورهاي اروپايي موجب‌شده رکود اقتصادي در اين کشورها به کمترين‌ميزان در سه دهه اخير برسد.

به گزارش شفاآنلاین،اداره آمار کشورهاي اروپايي حوزه يورو جمعه در تازه‌ترين گزارش خود اعلام کرده که رکود اقتصادي در اين کشورها و در سه ماهه دوم امسال به کمترين ميزان در ربع قرن اخير سقوط کرده است.

بنابر اين گزارش توليد ناخالص ملي، محصولات و خدمات ۱۹ کشور حوزه يورو در سه ماه اخير به نسبت دوره مشابه در سال قبل گاهش چشمگيري داشته و به بيش از ۱۲ درصد رسيده است. با اين حال کوچک شدن اقتصاد کشورهاي حوزه يورو به خاطر شيوع کرونا به يک ميزان نيست.

به اين ترتيب رکود اقتصادي در اين کشورها به نسبت سه ماهه نخست سال که ۳.۶ درصد بود به شدت عميق‌تر شده است. محدوديت‌هايي که از ماه مارس براي مقابله با همه‌گيري کرونا بر فعاليت‌هاي اقتصادي اعمال شده علت اصلي اين وضعيت به شمار مي‌رود.
 
کوچک شدن ۱۰ درصدي اقتصاد آلمان

آمار و اطلاعات منتشر شده درباره اوضاع اقتصادي آلمان حکايت از کاهش شديد آهنگ رشد اقتصادي اين کشور دارد. روز گذشته اعلام شد که ميزان کوچک شدن اقتصاد در آلمان طي سه ماهه دوم سال اندکي بيش از ۱۰ درصد بوده است.

چنين کاهشي در تاريخ آلمان پس از جنگ و به‌ويژه در آلمان متحد بيسابقه است. علت اصلي کاهش نرخ رشد اقتصادي آلمان ناشي از کاهش صادرات اين کشور است.
 
وضعيت وخيم فرانسه

وضعيت فرانسه، به عنوان دومين قدرت اقتصادي حوزه اروپا از آلمان به مراتب وخيم‌تر است. کاهش توليد ناخالص ملي در فرانسه و در سه ماهه دوم سال ۸/ ۱۳ درصد بود.


با توجه به محدوديت‌هاي شديد اعمال شده در فرانسه در ماه‌هاي آوريل تا ژوئن، کارشناسان برآورد مي‌کردند رکود اقتصادي در اين کشور بسيار عميق‌تر باشد.
 
رکود بي مانند در ايتاليا

در ايتاليا، به عنوان سومين قدرت اقتصادي حوزه يورو نيز بحران کرونا شديدتر از کشورهاي ديگر بوده است. توليد ناخالص ملي در ايتاليا در سه ماهه دوم سال به نسبت مدت مشابه در سال گذشته ۴/ ۱۲ درصد کاهش يافته است. گرچه مرکز آمار ايتاليا از يک "رکود اقتصادي بي‌مانند" سخن مي‌گويد کوچک شدن اقتصاد اين کشور کمتر از پيش‌بيني کارشناسان است که ميزان ان را ۱۵ درصد برآورد کرده بودند.

کاهش شديد توليد ناخالص ملي در پرتغال

بحران کرونا اقتصاد پرتغال را شديدتر از بسياري کشورهاي حوزه يورو با چالش روبرو کرده و ميزان کاهش توليد ناخالص ملي در اين کشور در سه ماهه دوم سال ۲ درصد از ميانگين ۱۹ کشور حوزه بيشتر بوده است.

آسيب جدي به موتور اقتصادي اسپانيا

اقتصاد اسپانيا شديدتر از تمام کشورهاي حوزه يورو از بحران کرونا ضربه خورده است و ميزان کاهش توليد ناخالص ملي آن در سه ماهه دوم سال به نسبت دوره مشابه سال قبل ۵/ ۱۸ درصد است. بيشترين زيان اسپانيا مربوط به بخش گردشگري است که موتور اقتصادي آن محسوب مي‌شود.

کمترين رکود در ليتواني

اما کمترين ميزان رکود اقتصادي در حوزه يورو با اندکي بيش از پنج درصد در ليتواني رخ داده و پس از آن لتوني، يکي ديگر از کشورهاي حوزه درياي بالتيک قرار دارد که رکود اقتصادي آن در اين دوره هفت و نيم درصد گزارش مي‌شود.

کشورهاي عضو اتحاديه اروپا به تازگي و پس از مذاکرات و چالش‌هاي فراوان بر سر يک بسته حمايتي ۷۵۰ ميليارد يورويي براي کمک به احياي اقتصاد اين کشورها توافق کردند. کارشناسان احتمال مي‌دهند در صورت بروز موج دوم شيوع کرونا اين مبلغ کافي نباشد.دويچه وله
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: