کد خبر: ۲۶۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۷ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - 2020August 02
رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا:
رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا، با عنوان این مطلب که ویروس کرونا همه شهرها و روستاها را فتح کرده است، گفت: تهران هم مانند همه کلانشهرهای دنیا مستعد شرایط ناگوار است.

شفاآنلاین>سلامت>علی اکبر حق دوست  کرونا را یک شطرنج باز حرفه‌ای خواند و اظهار داشت: اگر لحظه‌ای حواسمان پرت شود به راحتی کیش و مات می‌شویم.

به گزارش شفاآنلاین:حق دوست در عین حال گفت: اپیدمی کرونا در برخی از شهرهای کشور که طی ۶ هفته گذشته دستخوش آلودگی قرار گرفته بودند کم کم در مسیر پیر شدن است حتی در استان خوزستان هم که سه هفته گذشته آمار شدیدی به گوش می‌رسید شاهد کاهش شدت مبتلایان به کرونا هستیم.

حق دوست تصریح کرد: روی هم رفته در استان‌های جنوبی کشور به رغم آنکه هنوز تعداد نفرات بستری شده در ICU و همچنین آمار فوتی‌ها ادامه دارد اما حجم ابتلا به کرونا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. کرونا در استان‌های غربی همچون کردستان و کرمانشاه و همدان هم تقریباً رو به کاهش است. در این میان استان‌های آذری زبان کشور، توجه خاص تری می‌طلبند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا، گفت: استان تهران هم مانند همه کلانشهرهای دنیا مستعد شرایط ناگوار بوده و هست زیرا از روزهای اول کرونا تا کنون همیشه در شرایط زرد، قرمز و هشدار بوده است.

حق دوست استفاده از ماسک را یکی از دلایل کاهش حجم ابتلا به کرونا عنوان کرد و افزود: گرچه ماسک زدن راهکاری مناسب است اما کافی نیست.

عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه با بیماری‌های عفونی، در ارتباط با برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر، گفت: مراسم عزاداری ما شیعیان آمیخته‌ای از شعائر و شعور است و اگر حفظ شعائر مهم باشد، حفظ سلامت جان و روان از واجبات است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که جهان دستخوش شیطنت‌های ویروس شده که مدام برای درگیر کردن ما راه جدیدی می‌یابد شاید بهتر باشد مراسم عزاداری با حفظ فواصل زیاد یا حتی مجازی برگزار گردد.

حق دوست گفت: در خصوص برگزاری مجازی مراسم عزاداری در ایام محرم شیوه نامه‌هایی تنظیم و همکاری جامعه روحانیت هم کسب شده است.

وی با بیان اینکه دین ما دین تفکر و تعقل است، افزود: وقتی در شرایط فعلی بتوانیم مراسم عزاداری را از راه دور و به وسیله تلویزیون و رادیو برگزار و مفاهیم عزاداری را با همان کیفیت به فرزندان و عزیزانمان منتقل کنیم، شاید دیگر ضرورتی نباشد که مانند سال‌های قبل دسته‌های عزاداری در خیابان به راه بیافتد.

حق دوست در خصوص انتشار فهرست محرمانه‌ای از آمار تلفات و جانباختگان بر اثر کرونا در ایران، توسط یکی از رسانه‌های بیگانه، گفت: من هم این اخبار را شنیده‌ام، اما از منبع اطلاعات آنها بی خبرم این دسته اطلاعات نیازمند راستی آزمایی است.

وی افزود: اطلاعاتی که توسط ما به سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌شود مربوط به تست‌های PCR است. معمولاً این تست هم احتمال خطا دارد مثلاً تست یک فرد منفی می‌شود، اما احتمال دارد فرد مبتلا بدون علامت باشد پس طبیعی است که تست‌های منفی و کم احتمال به سازمان بهداشت جهانی ارائه نشود.

شفاآنلاین را در اینستاگرام هم دنبال کنید

حق دوست ادامه داد: گزارش‌های اعلامی ایران به سازمان بهداشت جهانی کاملاً شفاف و به دور از هر گونه تحریفی است این در حالی است که بسیاری از کشورهای منطقه هیچ گزارشی به سازمان بهداشت جهانی ارائه نمی‌کنند.

رئیس کمیته اپیدمیولوژی در ستاد مقابله با کرونا، با بیان اینکه ایران از حیث مرگ و میر کرونایی در میان کشورها میان رده و رو به پایین قرار دارد، افزود: در ماه‌های گذشته پرستاران و پزشکان ایرانی تجارب خوبی در خصوص مقابله با کرونا کسب کرده‌اند و این مهم سبب کاهش مرگ و تلفات جانی در جامعه خواهد شد.

حق دوست گفت: با اینکه آمار مرگ و میر در میان جوانان هم به چشم می‌خورد، اما بیشترین تلفات کرونا شامل سنین بالای ۶۵ سال و افرادی است که بیماری زمینه‌ای دارند.

عضو کمیته مشورتی علمی مبارزه با بیماری‌های عفونی، تصریح کرد: در دوران اولیه پیدایش کرونا نسبت مبتلایان مرد به زن، حدوداً ۱۰ درصد بیشتر بود، اما رفته رفته این نسبت به یک درصد نزدیک شده است. همچنین در ابتدا فکر می‌شد که در کودکان مقاومتی برای ابتلا به بیماری کرونا وجود دارد، اما بعدها معلوم شد این گفته صحیح نیست و ما در شناسایی مبتلایان کودک مشکل داشته‌ایم. روی هم رفته آمار مبتلایان جوان نسبت به افراد مُسن بسیار نادر است با این حال باز هم نباید رعایت نکات بهداشتی را فراموش کرد.

حق دوست در خصوص احتمال ابتلا و انتقال ویروس کووید ۱۹ از افراد نزدیک در خانواده و ادارات، گفت: اگر حدوداً ۵ یا ۶ روز از علامت دار بودن یکی از افراد در خانه یا اداره گذشت و اطرافیان علامت دار نشدند احتمال ابتلا به کرونا کم است، ولی چنانچه پس از ۲ روز علائمی رویت شد بهتر است در خانه مانده و با فاصله از نزدیکان ایام قرنطینه را شروع نمایند.

مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: